پنجشنبه, ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - Thursday, 25 April 2024
تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
۱۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۰
میزان تولدها در استان بوشهر پائین‌تر از میانگین کشوری است
بوشهر- مدیر گروه سلامت خانواده و جمعیت معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: میزان تولدها در استان بوشهر پائین‌تر از میانگین کشوری است.

به گزارش خبرنگار مهر، آزیتا انارکی صبح چهارشنبه در نشست آموزشی جوانی جمعیت اظهار داشت: جایگاه استان بوشهر در ازدواج در کشور رتبه ۲۸ و در طلاق ۲۵ است.

وی ادامه داد: در سال ۱۴۰۰ استان بوشهر با دارا بودن میزان خام ولادت ۱۲.۲ و میزان عمومی ازدواج ۵.۴ در هر هزار نفر جمعیت، از متوسط کشوری پایین‌تر است و این در حالی است که متوسط کشور در میزان عمومی ولادت ۱۳.۶ و در میزان عمومی ازدواج ۶.۹ بوده است.

انارکی افزود: در سال ۱۴۰۰ استان بوشهر ازنظر میزان خام تولد در بین استان‌های کشور رتبه ۲۱ را داشته است درحالی‌که در سال ۱۳۹۹ در رتبه ۲۰ قرار داشته و این شاخص روندی کاهشی داشته است.

مدیر گروه سلامت خانواده و جمعیت معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: متأسفانه در مقایسه آماری سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ آمار ازدواج در استان بوشهر کاهشی و آمار طلاق افزایشی است.

وی تأکید کرد: برای رهایی از بحران پیری جمعیت، علاوه بر اتخاذ سیاست‌های مناسب و حمایتی از زوجین جوان و کمک خانواده‌ها، لازم است یک بازنگری فرهنگی در راستای ازدواج آسان انجام شود.

انارکی اضافه کرد: اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت راهکاری برای تشویق جوانان به امر ازدواج و تشکیل خانواده برای فرزند آوری و پیشگیری از سقط‌جنین و درمان ناباروری است.

لزوم اجرای قانون جوانی جمعیت

رئیس گروه جمعیت معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: از جمله عوامل اصلی اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی، مطالبه عمومی مردم از سازمان‌های مجری قانون جوانی جمعیت است.

طیبه احمدزاده گفت: قانون حمایت از خانواده و جوانی که دارای ۷۳ ماده و ۸۱ تبصره است، در سال ۱۴۰۰ از طرف ریاست محترم جمهوری به همه سازمان‌ها و ادارت ابلاغ‌شده است.

رئیس گروه جمعیت معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بوشهر تأکید کرد: ازجمله عوامل اصلی اجرای این قانون، مطالبه عمومی مردم از سازمان‌های مجری قانون جوانی جمعیت است.

وی افزود: توصیه می‌شود همه خانواده‌ها «قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» را از سایت‌های معتبر دریافت، مطالعه و اجرای مواد قانونی ذی‌نفع را از سازمان یا اداره مربوطه مطالبه کنند.

وی خاطرنشان کرد: مردم می‌توانند هرگونه عدم اجرای قوانین مرتبط با جمعیت توسط سازمان‌ها و ادارات را به شماره تلفن ۱۹۰ وزارت بهداشت کد ۶، گزارش داده تا به موقع به شکایت آن‌ها رسیدگی شود.

تک‌فرزندی خانواده‌ها ازجمله علل کاهش جمعیت نسل بعد

مدیر گروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد در خصوص مشکل تک‌فرزندی خانواده‌ها گفت: نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد عدم آگاهی از پیامدهای تک‌فرزندی نقش مهمی بر رواج این پدیده دارد.

فاطمه اکبری زاده افزود: تک‌فرزندی، معایبی همچون عدم تعامل با خواهر یا برادر و به دنبال آن احساس تنهایی، توجه زیاد پدر و مادر و سایر بستگان نزدیک و کاهش اعتمادبه‌نفس کودک، تحمل کمتر و حساسیت بیشتر نسبت به رفتار دیگران و به دلیل خودمحوری، ممکن است سخت‌تر ارتباط برقرار کردن با دیگران و دوست پیدا کردن را به دنبال داشته باشد.

این نشست آموزشی برای کارکنان اداری – خدماتی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی، توسط گروه جوانی جمعیت و باروری سالم این معاونت برگزار شد.

کد خبر 52011
منبع خبر : خبرگزاری مهر

نظر شما

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

نظرات بینندگان

تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
در شهر
انتخابات 1400
سامانه تردد کشتی
سامانه تردد کشتی
سامانه خدمات درمانی
سامانه تردد کشتی
پربازدیدترین اخبار
پربحث ترین اخبار