جمعه, ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ - Friday, 19 April 2024
تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
۱۷ آبان ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۰
کمبود نیروی انسانی در محیط زیست بوشهر/ مخالف توسعه استان نیستیم
بوشهر- مدیرکل محیط زیست استان بوشهر با اشاره به کمبود نیروی انسانی در محیط زیست استان، گفت: مهمترین عامل تهدید کننده هوا غیر از منطقه انرژی پارس کانون‌های گرد و غبار است.

به گزارش خبرنگار مهر، فرهاد قلی‌نژاد دوشنبه‌شب در نشست با خبرنگاران با اشاره به مهمترین آلاینده‌ها در خلیج فارس اظهار داشت: شکستگی و نشت از خطوط لوله انتقال نفت، بزرگ‌ترین آلاینده‌های نفتی خلیج فارس هستند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر افزود: در این زمینه همه نقاط آلوده کننده خلیج فارس احصا و به شرکت نفت فلات قاره اعلام شده که در دستور کار آنها قرار گرفته است.

وی با تاکید بر ضرورت تعویض خطوط فرسوده انتقال نفت گفت: در همین زمینه سال گذشته خط لوله انتقال نفت ابوذر تعویض شده است و بر اساس پایش‌های انجام شده پس از تعویض این خط انتقال هیچ آلودگی نفتی از این محل وارد خلیج فارس نشده و لازم است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر با بیان اینکه کنوانسیون کویت به عنوان یکی از مهمترین پیمان‌های پیشگیرانه از آلودگی نفتی خلیج فارس باید جدی گرفته شود اضافه کرد: پیشنهاد شده است که دفتر نمایندگی ایران در این کنوانسیون در بوشهر مستقر شود.

وی با بیان اینکه بر اساس پایش‌های انجام شده بیشترین میزان آلایندگی در جنوب استان بوشهر آلودگی هوا ناشی از گازهای خطرناک سولفور و اکسید گوگرد است گفت: این آلاینده‌ها شرق عسلویه را بیش از سایر نقاط تحت تأثیر قرار داده است.

وی افزود: در زمان حاضر ۲۸۵ دودکش در صنایع پتروشیمی و پالایشگاه‌های جنوب استان بوشهر وجود دارد و ۱۳۰ فلر جانمایی شده است که در برخی از روزهای سال فعال هستند.

قلی‌نژاد گفت: اقدامات مهمی در راستای برنامه جامع کاهش آلودگی‌های زیست محیطی منطقه ویژه انرژی پارس انجام شده است که یکی از مهمترین پروژه‌های این برنامه بازیابی گازهای فلر است.

وی گفت: این اقدام علاوه بر کاهش محسوس آلودگی هوای این منطقه، از خسارت اقتصادی به کشور نیز جلوگیری می‌کند.

کمبود نیروی انسانی در محیط زیست بوشهر/ مخالف توسعه استان نیستیم

حذف فلرینگ در پالایشگاه‌ها

وی یادآور شد: حذف و به صفر رساندن فلرینگ در پالایشگاه‌ها یکی از تعهدات وزارت نفت در قالب این برنامه مصوب هیأت وزیران در سال ۹۹ است و پروژه اکنون در مرحله مناقصه قرار دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر بیان کرد: پتروشیمی‌های منطقه ویژه انرژی پارس در این زمینه پیشرفت خوبی داشته‌اند، به طوری که پتروشیمی‌های آریا ساسول و زاگرس حرکت به سمت به صفر رساندن فلر سوزی را آغاز کرده‌اند و مجتمع نوری موفق به تحقق آن شده است.

قلی‌نژاد با تاکید بر پایش مداوم، لحظه‌ای و خود اظهاری صنایع این منطقه خاطرنشان کرد: اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر رتبه نخست کشور را در پایش آنلاین و لحظه‌ای صنایع کسب کرده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر بیان کرد: در حال حاضر ۹۰ درصد از صنایع به سنسور پایش در دهانه دودکش خود مجهز و به سامانه محیط زیست متصل هستند.

وی با اشاره به اینکه در صورت اثبات آلاینده بودن صنایع با تشکیل پرونده قضائی علیه آنها، خسارت‌های وارد به محیط زیست برآورد می‌شود گفت: در زمان حاضر ۳۰ پرونده قضائی برای صنایع عسلویه تشکیل شده است.

جمع‌آوری انبارهای روباز گوگرد

قلی‌نژاد عنوان کرد: جمع‌آوری انبارهای روباز گوگرد عسلویه و احداث انبارهای مکانیزه از دستاوردهای مهمی بود که امسال یکی از چالش‌های آلودگی هوای این شهرستان را حل کرد وو علاوه بر آن قرار است با هدف بهبود سرانه فضای سبز عسلویه در محل پیشین این انبارهای روباز، جنگل‌کاری و پارک جنگلی ایجاد شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر با بیان اینکه آلودگی دریا ناشی از پساب صنعتی پالایشگاه‌های جنوب بوشهر از بزرگترین چالش‌های زیست محیطی این منطقه است گفت: در برنامه جامع کاهش آلودگی‌ها بر این امر مهم تاکید شده است و در زمان حاضر زمین مورد نیاز تصفیه خانه پالایشگاه‌ها مشخص و برای آن مشاور گرفته شده است.

وی ادامه داد: عملکرد صنایع این منطقه در راستای عمل به تعهدات برنامه جامع هر سه ماه یک بار ارزیابی می‌شود که تاکنون ۴۰ درصد از اهداف محقق شده است.

وی اعلام کرد: با ایجاد تصفیه خانه فاضلاب صنعتی واحدهای مبین انرژی و دماوند انرژی، اکنون میزان بسیار ناچیزی از پساب‌های پتروشیمی‌ها وارد خلیج فارس می‌شود که ارتقای آنها در دستور کار قرار دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر با اشاره به اختصاص عوارض آلایندگی به شهره‌ای متأثر از آن گفت: عوارض آلایندگی ناشی از فعالیت صنایع بزرگ نفت و گاز در عسلویه و کنگان تنها به چهار شهرستان متأثر یعنی دیر، جم، کنگان و عسلویه اختصاص یافته است.

وی تاکید کرد: تا امروز حتی یک ریال از عوارض آلایندگی به خارج از این شهرها متأثر از آلایندگی اختصاص داده نشده است که در زمینه عسلویه بیشترین و دیر و جم کمترین تأثیر پذیری را از این آلودگی‌ها داشته‌اند و این عوارض به طور متناسب به آنها اختصاص یافته است.

وی در این ارتباط با انتقاد از رویه تخصیص اعتبارات عوارض آلایندگی گفت: یک ریال از این عوارض به محیط زیست تخصیص داده نشده است و این امر مورد انتقاد قرار دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر با اشاره به فعالیت هفت ایستگاه سنجش کیفیت هوا در شهرستان‌های این استان، گفت: مهمترین عامل تهدید کننده هوا غیر از منطقه ویژه انرژی پارس کانون‌های گرد و غبار است.

وی اعلام کرد: به طور میانگین در یک سال گذشته این استان ۱۰ روز بحرانی را در آلودگی ناشی از گرد و غبار تجربه کرد.

تأمین حقابه زیست محیطی سازه‌های آبی

قلی‌نژاد با بیان اینکه قانون بر تأمین حقابه زیست محیطی سازه‌های آبی تاکید ویژه‌ای دارد افزود: تأمین نشدن حق آبه تالاب حله به عنوان تنها تالاب آب شیرین استان بوشهر، آن را به کانون گرد و غبار در فصل‌های خشک سال تبدیل کرده است.

وی ادامه داد: بررسی تصاویر هوایی نشان می‌دهد که این حقآبه در ۲۰ سال اخیر به طور کافی تأمین نشده است و وزارت نیرو باید برای تأمین حقابه تالاب حله از سد رئیسعلی اقدام لازم را انجام دهد.

قلی‌نژاد ادامه داد: خورهای آبراه‌های مهم استان بوشهر مانند بردستان، لشکری و سلطانی در فهرست‌تالاب‌های کشور ثبت شده و بر حفاظت از آنها تاکید ویژه‌ای وجود دارد و پیش از این تالاب‌های حله، نایبند، مند و دیر نخیلو در این فهرست ثبت شده بود

وی با بیان اینکه در حال حاضر دو تالاب حله و نایبند در وضعیت بحرانی قرار دارند اضافه کرد: طرح نجات این دو تالاب تدوین و این فرآیند برای نایبند از سال گذشته اجرایی شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر پیرامون چالش‌های حفاظت از تالاب بردستان دیر گفت: خور بردستان دیر به عنوان ناحیه تالابی در فهرست تالاب‌های کشور به ثبت رسیده است و این اداره کل از رعایت ملاحظه‌های حفاظتی آن کوتاه نمی‌آید.

قلی‌نژاد بیان کرد. احداث جاده دیر به کنگان با عنوان جاده وفاق، کمربندی جنوب دیر با عنوان خلیج فارس و راه دسترسی مزرعه پرورش میگو در نزدیکی ابن بندر از عوامل تهدید کننده تالاب بردستان و جنگل‌های حرا است.

وی توضیح داد: جاده وفاق از ابتدا مجوز محیط زیستی را دریافت نکرده بود که اداره کل محیط زیست برای توقف آن ورود کرد و اکنون مطالعات ارزیابی آن انجام و افزایش دهانه‌های پل‌ها و جانمایی بیشتر پل‌ها و آبراه‌ها در مسیر تکلیف شده است تا تأمین آب شیرین این تالاب با خللی روبرو نشود.

قلی‌نژاد اضافه کرد: بلوار خلیج فارس در کمربندی جنوب دیر نیز در زمان حاضر با ورود اداره کل محیط زیست متوقف شده است تا پل‌ها و آبراه‌ها مناسب در آن تعریف شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر در ارتباط با راه دسترسی مزرعه پرورش لارو میگو در نزدیکی این تالاب که سال گذشته موجی از اعتراض دوستداران محیط زیست را به دنبال داشت، اظهار کرد: هر چند این راه دسترسی در سطحی محدود اجرا می‌شود اما اکنون فعال نیست و وزارت نیرو سرمایه‌گذار این طرح را موظف کرد تا به منظور پیشگیری از قطع مسیر ورود روان‌آب‌ها به تالاب و جنگل‌های حرای این منطقه پل‌های استاندارد و مناسب را در این مسیر تعریف کند.

کمبود شدید نیروی انسانی

وی با اشاره به خشکی برخی از درختان حرای این تالاب و تالاب نایبند در تابستان گذشته، اعلام کرد: بررسی‌های علمی برای علت یابی این امر از سوی منابع طبیعی و محیط زیست آغاز شده است و بررسی آمارها حاکی از آن است که امسال شاهد وزش بیشتر بادهای گرم در این منطقه بودیم که در آسیب به جنگل‌های حرا در این ۲ تالاب مؤثر بوده است.

قلی‌نژاد اضافه کرد: یکی دیگر از علت‌های این اتفاق در مورد هردو تالاب کمبود ورود آب دریا به آنها بوده که به دنبال رسوب گذاری رخ داده است و پس از تکمیل مطالعات لایروبی انجام می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: این استان به دلیل برخورداری از صنایع عظیم نفت و گاز و موقعیت جغرافیایی از سویی و روند شتابان توسعه صنعتی ناشی از ایجاد صنایع آب‌بر در جوار خلیج فارس، از نظر زیست محیطی در شرایط حساسی قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه در هنگام ایجاد صنایع منطقه پارس جنوبی در دهه هفتاد، ملاحظ‌های زیست محیطی مانند رعایت فاصله از سکونت‌گاه‌ها در نظر گرفته نشده است بیان کرد: به همین دلیل امروز شاهد چالش‌های بسیاری در این زمینه هستیم.

وی با تاکید بر اینکه محیط زیست مخالف توسعه صنعتی استان بوشهر نیست اضافه کرد: باید مواظبت شود تا در این روند همه طرح‌ها دارای مطالعات ارزیابی زیست محیطی و مطابق آمایش سرزمین باشد تا توسعه پایدار محقق شود چرا که در صورت بی توجهی به این ابعاد و آسیب دیدن خاک و هوا، توسعه نیز در آینده آسیب می‌بیند.

قلی‌نژاد با اشاره به کمبود شدید نیروی انسانی در سازمان محیط زیست گفت: اداره کل حفاظت از محیط زیست استان بوشهر در مجموع ۱۸۰ نیروی اداری و محیط بان دارد در حالی که در چارت سازمانی آن ۳۲۰ نفر نیروی انسانی تعریف شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر یادآور شد: ۱۷ درصد از مساحت استان بوشهر را ۱۲ منطقه تحت حفاظت محیط زیست شامل مناطق اثر طبیعی، پارک ملی، پناهگاه حیات وحش، منطقه شکار ممنوع و حفاظت شده تشکیل می‌دهند و که پوشش گیاهی و جانوری بسیار متنوعی دارد.

قلی نژاد گفت: استان‌های جنوبی بویژه بوشهر در این فصل مورد هدف شکارچیان غیرقانونی برای زنده گیری پرندگان شکاری قرار می‌گیرند.

وی گفت: تا کنون سه باند قاچاق پرنده در این استان متلاشی شده و از آنها ۲۰ پرنده شکاری کشف و در طبیعت رها شده است

کد خبر 52214
منبع خبر : خبرگزاری مهر

نظر شما

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

نظرات بینندگان

تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
در شهر
انتخابات 1400
سامانه تردد کشتی
سامانه تردد کشتی
سامانه خدمات درمانی
سامانه تردد کشتی
پربازدیدترین اخبار
پربحث ترین اخبار