جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - Friday, 29 March 2024
تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
۲۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۰
تصمیم گیری در حوزه فضای مجازی باید همراه با آینده‌نگری باشد
بوشهر- مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر گفت: فعالیت، تصمیم‌سازی و تصمیم گیری در حوزه فضای مجازی باید همراه با آینده‌نگری باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، عبدالرحیم افروغ صبح شنبه در کارگاه سواد رسانه با حضور جمعی از ائمه جمعه اهل سنت و روحانیون شیعه استان بوشهر اظهار داشت: وقتی می‌خواهیم در مواجهه با دشمن قرار بگیریم لازم است که ابزار رزم را هم بروز کنیم و تکنولوژی که در دنیا وجود دارد و به ما توانمندی می‌دهد این توان را تحت سیطره خود قرار دهیم و از آن در راستای اهداف خود و در راستای اصلاح خود به کار بگیریم.

وی اضافه کرد: فضای مجازی هم از این جنس است و الان فضای مجازی با گستره‌ای که برای بشریت ایجاد کرده و با اتفاقاتی که در جوامع در این بستر شکل می‌گیرد سوق به سمت فضای مجازی یک ضرورت انفعال ناپذیر است.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر خاطر نشان کرد: همین فضای مجازی که در دل خود می‌تواند تهدیدهای متعددی داشته باشد می‌تواند هزاران فرصت هم برای ما ایجاد کند. آنچه که برای ما در فضای مجازی به عنوان یک اولویت وجود دارد آن است که باید ببینیم حداکثر بهره وری ما از این فضا چقدر است؟

افروغ ادامه داد: آنچه که دیده می‌شود ما در کنار زیست طبیعی خودمان در فضای مجازی امروز یک زیست مجازی داریم. انسان‌ها در کنار امورات روزمره و مراودات اجتماعی همه رویکرد مجازی را به وضوح می‌بینیم. یعنی الان نمی‌توانیم بگوییم نسبتی با فضای مجازی نمی‌توانیم داشته باشیم.

وی تاکید کرد: شما می‌توانید در فضای مجازی ضریب دهید به واسطه اینکه فضای مجازی نه زمان دارد و نه مکان و ماندگار است و می‌شود منبری را که ۵۰۰ نفر پای آن حاضر هستند به چند هزار نفر تبدیل کرد و این یک توان و ظرفیت است.

فعال حوزه فضای مجازی بیان کرد: نگاه ما در حوزه فضای مجازی، نگاه منفعلانه نیست و کاملاً رو به جلو است، این نگاه اول است. نگاه دوم و ضرورت دوم که باید به آن تأکید کنیم آینده پیش روی ما به مسئله فضای مجازی است. چند سال دیگر در حوزه فضای مجازی کجا خواهیم بود؟ آیا آنجا دوباره مسئله اینترنت، گوشی و چند پیام رسان است یا خیر.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر به برندسازی در فضای مجازی اشاره کرد و افزود: یک روزی عده‌ای آمدند و توانستند ویجنت سازی کنند و چهره‌ای را در فضای مجازی جا بیندازند که اگر خواستید بازی بسازید باید با این چهره باشد که بعدها الگوی بچه‌های ما می‌شود.

وی با اشاره به اینکه امروز محبوب دختران کوچک ما، آنا و السا است ادامه داد: اینها چه شخصیتی هستند؟ نقش باربی چیست؟ آیا نمی‌شود ما طبق آئین‌های بومی خودمان شکرستان را می‌آوردیم که امروز قله ذهن بچه‌های ما بود، بله می‌توانستیم اما مقهور شدیم در این جنگ و جاهایی دستمان روی سرمان آمد. فرهنگ‌هایی را که خواسته اند در دل بازی مسائل خلاف اخلاق را جاری و ساری می‌کنند.

افروغ مطرح کرد: آیا می‌شود المان‌های توحیدی و زیست بوم جنوب تا شمال بوشهر را در بازی آورد؟ چرا در بازی‌های ما درخت نخل نیست؟ چرا المان‌های موجود و ماشینی که استفاده می‌کنیم و غیره و آداب و سنن ما در بازی‌ها نباید گنجانده شود؟

وی به بیان آینده فضای مجازی پرداخت و گفت: در افق پیش روی فضای مجازی در سال‌های آینده محدود به چند پیام رسان نخواهیم بود و در آینده‌ای نزدیک اینترنت اشیا و مجازی شدن زندگی ما امری کاملاً عادی است. الان در صنایع کشاورزی و هوایی کاملاً هویدا است و زندگی مرسوم و معمول آدم‌ها نیز این طور خواهد شد.

افروغ گفت: اتفاقاتی که در تولیدات مجازی رقم می‌خورد یک مقدمه دارد و الا اینترنت اشیا خواهد آمد و زندگی همه ما مجازی شده و بیشتر از این خواهد شد و از آن گذر هم خواهیم کرد. اما برای اینکه به سلامت از این مسیر بگذریم چه کار باید کرد؟

وی اظهار داشت: آنچه که ما می‌بینیم این است که طراح و خالق، ذهنیت خود را می بیند و با تلفیقی از تکنیک و معرفتی که باید این دو با هم ترکیب شوند. یعنی امروز باید آماده این باشم که نسل بعدی تسلط بر محصولات فضای مجازی داشته باشد را ایجاد کنیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر خاطرنشان کرد: آسیب‌هایی که در فضایی مجازی داریم به خاطر مصرف گرا بودنمان است زیرا نشستیم و از محصولات دیگران استفاده می‌کنیم.

کد خبر 55965
منبع خبر : خبرگزاری مهر

نظر شما

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

نظرات بینندگان

تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
در شهر
انتخابات 1400
سامانه تردد کشتی
سامانه تردد کشتی
سامانه خدمات درمانی
سامانه تردد کشتی
پربازدیدترین اخبار
پربحث ترین اخبار