پنجشنبه, ۹ فروردین ۱۴۰۳ - Thursday, 28 March 2024
تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
۲۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۰
کاشت ۱۴ میلیون نهال در استان بوشهر/ اراضی جنگلی توسعه می‌یابد
بوشهر- سالانه ۳.۶ میلیون نهال در استان بوشهر تولید می‌شود تا در یک برنامه چهار ساله و کاشت بیش از ۱۴ میلیون نهال، اراضی جنگلی استان توسعه یابد.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: یکی از مهمترین مسئولیت‌هایی که هر نسلی بر عهده دارد، حفظ و بهبود وضعیت محیط زیست و تحویل آن به آیندگان است که این موضوع گاهاً با چالش‌های جدی روبرو می‌شود.

با وجود اینکه استان بوشهر در منطقه گرم و خشک کشور قرار گرفته است، دارای طبیعی متنوع است که جنگل‌ها و مراتع به عنوان یکی از مهمترین عرصه‌های این استان نمایان است.

توسعه و حفظ جنگل‌ها یکی از برنامه‌های مهم در کشور است که در این راستا در استان بوشهر نیز برنامه ریزی خوبی صورت گرفته و شاهد توسعه جنگل‌ها خواهیم بود.

از سال آینده نهضت مردمی کاشت یک میلیارد درخت کلید می‌خورد و بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته هر سال ۲۵۰ میلیون نهال در هر سال کاشته شود تا بعد از چهار سال به یک میلیارد برسد.

رهبر معظم انقلاب به‌مناسبت روز درختکاری، سه اصله نهال کاشتند و پس از کاشت نهال‌ها در سخنانی درباره علت کاشت سه نهال به شعار امسالِ روز درختکاری با عنوان «هر ایرانی سه نهال»، اشاره و گفتند: اگر بر اساس شعار انتخاب شده، هر ایرانی سه نهال بکارد، برنامه دولت برای کاشت یک میلیارد نهال، از سال ۱۴۰۲ و در طول چهار سال محقق خواهد شد.

۹.۸ مساحت استان بوشهر جنگل است

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه ۹.۸ از کل مساحت استان از جنگل تشکیل شده است اظهار داشت: استان بوشهر دارای ۳۲۰ هزار هکتار عرصه جنگلی است.

عبدالحسین گرشاسبی با اشاره به وجود ۲۹۲ هزار هکتار جنگل طبیعی و ۲۸ هزار هکتار جنگل‌های دست کاشت در استان بوشهر خاطرنشان کرد: ۱.۵۸ درصد از کل جنگل‌های کشور در استان بوشهر قرار دارد.

کاهش ۱۴ میلیون نهال در استان بوشهر/ اراضی جنگلی توسعه می‌یابد

وی از بنه، بادام کوهی و کنار به عنوان مهمترین گونه‌های گیاهی جنگل‌های طبیعی استان نام برد و افزود: درختان کهور پاکستانی، گز، انواع آکاسیا و کنار نیز از گونه‌های مهم جنگل‌های دست‌کاشت استان است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر از وجود ۷۱۲ هکتار جنگل حرا به صورت طبیعی و دست‌کاشت در استان خبر داد و بیان کرد: برای توسعه جنگل‌های حرا در مناطق ساحلی استان بوشهر برنامه‌ریزی خوبی صورت گرفته است.

کاشت درخت در سواحل و حاشیه دریا

استاندار بوشهر در مراسم کشت نهال جنگلی در منطقه سیاه منصور تنگستان با بیان اینکه ائمه طهارت علیه‌السلام تأکیدات فراوانی بر توسعه فضای سبز و کشت نهال کرده‌اند اظهار داشت: درخت و فضای سبز جزئی از زندگی انسان محسوب می‌شود و زمانی زندگی قابل سکونت است که طبیعت سبز در کنار آن قرار داشته باشد.

احمد محمدی‌زاده با بیان اینکه دولت سیزدهم توجه ویژه‌ای به توسعه فضای سبز و کشت نهال دارد گفت: در این راستا بر اساس برنامه‌ریزی یک میلیارد نهال در چهار سال و سالانه ۲۵۰ میلیون درخت در کشور کاشته می‌شود که سهم استان بوشهر کشت چهار میلیون نهال در نقاط مختلف است.

استاندار بوشهر نقش کشت درخت در احیای محیط زیست را مهم دانست و تصریح کرد: ایجاد پارک‌های جنگلی از شمال تا جنوب استان بوشهر در دستور کار قرار دارد که اراضی آن تعیین و امسال عملیات اجرایی آن آغاز شده است.

سهم هر نفر کاشت ۳ نهال

محمدی‌زاده توسعه کشت نهال در سواحل متناسب با شرایط آب و هوایی از جمله درختان حرا را یکی از برنامه‌های مهم استان بوشهر دانست و خاطر نشان کرد: کاشت درخت در سواحل و حاشیه دریا مورد توجه ویژه قرار دارد.

وی بیان کرد: سهم هر بوشهری سالانه کشت سه درخت و لازم است مردم به کاشت و نگهداری درخت برای توسعه فضای سبز توجه ویژه کنند.

کاهش ۱۴ میلیون نهال در استان بوشهر/ اراضی جنگلی توسعه می‌یابد

۱۴.۴ میلیون نهال تولید و کاشته می‌شود

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر نیز با بیان اینکه در هفتمین روز از هفته منابع طبیعی پویش ۱۰۰ از سوی جمعیت هلال احمر نام‌گذاری شده است گفت: پویش ۱۰۰ به مناسبت صدمین سالگرد تأسیس جمعیت هلال‌احمر به صورت همزمان در ۴۱۶ نقطه کشور ۱۰۰ هزار نهال کاشته شد.

گرشاسبی اضافه کرد: به همین مناسبت سهم استان بوشهر در پویش ۱۰۰ کشت ۲ هزار درخت از انواع گونه‌های جنگلی است.

وی کشت یک میلیارد درخت در کشور را مورد اشاره قرار داد و خاطر نشان کرد: در استان بوشهر سالانه ۳.۶ میلیون نهال تولید خواهد شد و در چهار سال ۱۴.۴ میلیون نهال تولید و کاشته می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر فرهنگ‌سازی برای حفاظت از محیط زیست را مهمترین رویکرد در حفظ جنگل و عرصه‌های منابع طبیعی دانست و بیان کرد: اقداماتی مانند نامگذاری خیابان‌ها می‌تواند باعث فرهنگ‌سازی مناسب در این زمینه شود.

گرشاسبی تعداد نیروهای جنگلبان در استان بوشهر را ۵۷ نفر عنوان کرد و ادامه داد: جنگل‌بانان با شجاعت و ایثار در فصول گرم و سرد سال جان خود را به خطر می‌اندازند و با وجود هرگونه خطر و تهدید به حراست و حفاظت از جنگل‌ها و منابع طبیعی می‌پردازند.

کد خبر 56033
منبع خبر : خبرگزاری مهر

نظر شما

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

نظرات بینندگان

تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
در شهر
انتخابات 1400
سامانه تردد کشتی
سامانه تردد کشتی
سامانه خدمات درمانی
سامانه تردد کشتی
پربازدیدترین اخبار
پربحث ترین اخبار