جمعه, ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ - Friday, 19 April 2024
تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
۲۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۰
تلاطم بازار خرما با تصمیمات لحظه‌ای/ محدودیت صادرات لغو شد
بوشهر- محدود شدن صادرات خرما تا پایان ماه رمضان، چالشی بزرگ برای فعالان این حوزه بود و حالا خبر می‌رسد که با پیگیری‌های صورت گرفته صادرات خرما آزاد شده است.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: استان بوشهر یکی از قطب‌های تولید خرما در کشور محسوب می‌شود که حدود ۱۵ درصد از خرمای کشور را تولید می‌کند.

سالانه حدود ۱۶۵ هزار تن محصول از ۳۴ هزار اراضی نخیلات استان بوشهر برداشت می‌شود که بخشی از آن در داخل کشور مصرف می‌شود و بخشی نیز صادر می‌شود.

فروش محصول یکی از مهمترین دغدغه‌های کشاورزان استان است و فعالان حوزه بسته‌بندی و صادرات خرما نیز با چالش‌های متعددی روبرو هستند.

یکی از مهمترین مشکلات و چالش‌های پیش روی کشاورزان و تجار عرصه خرما، اعمال قوانین و مقررات و دستورالعمل‌های خلق‌الساعه است که تأثیر مستقیمی بر بازار خرما دارد.

مسائلی همچون ممنوعیت صادرات و یا اعمال تعرفه بر صادرات محصولات کشاورزی یکی از چالش‌های مهم در این عرصه محسوب می‌شود.

انتظار می‌رود مسئولان در اتخاذ چنین تصمیماتی ضمن بررسی دقیق و کارشناسی موضوعاتی همچون موجودی انبارها و همچنین اقتصاد کشاورزان در پی چنین تصمیماتی، با دقت نظر بیشتری دستورالعمل‌های خود را صادر کنند.

طی هفته گذشته خبری مبنی بر ممنوعیت صادرات خرما تا پایان ماه رمضان باعث نگرانی فعالان خرما شد که با پیگیری‌های صورت گرفته این ممنوعیت‌ها برداشته شده است.

تلاطم بازار خرما با تصمیمات لحظه‌ای/ محدودیت صادرات لغو شد

بر اساس اعلام گمرک ایران و با دستور معاونت توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی به سازمان توسعه تجارت و ابلاغ آن به گمرک، صادرات سیب و پرتقال تا پایان سال جاری و خرما تا پایان ماه مبارک رمضان فقط با تأیید وزارت جهاد کشاورزی انجام می‌شود.

آنگونه که جهاد کشاورزی ابلاغ کرده، تأیید دفتر توسعه صادرات این وزارت خانه برای صادرات سیب درختی و پرتقال به عنوان میوه‌های تنظیم بازار شب عید و نیز خرما به عنوان محصول پر مصرف ماه مبارک رمضان به صورت سیستمی و از طریق سامانه جامع گمرکی انجام خواهد شد.

تصمیمات حوزه کشاورزی کارشناسی باشد

یکی از فعالان حوزه خرمای استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: انتظار کشاورزان و فعالان حوزه خرما از مسئولان دولتی و تصمیم‌گیران است که تصمیمات حمایتی از حوزه کشاورزی داشته باشند.

علی حیاتی با اشاره به برخی محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها در حوزه فعالیتی کشاورزان خاطرنشان کرد: این تصمیمات باید به صورت کارشناسی گرفته شود تا نتیجه‌بخش باشند.

وی تصریح کرد: گاهاً یک تصمیم مثل ممنوعیت صادرات خرما اثر مستقیمی بر بازار خرما دارد؛ این در حالی است که خرما به اندازه کافی وجود دارد و نیازی به اعمال این ممنوعیت‌ها نیست.

این فعال حوزه خرما اضافه کرد: امیدواریم شاهد رفع این محدودیت باشیم چراکه رونق بازار خرما باعث می‌شود کشاورزان با امیدواری بیشتری در حوزه تولید و اشتغال حضور داشته باشند.

خرما به اندازه کافی موجود است

نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه گمرک طی بخشنامه‌ای صادرات خرما را محدود کرد اضافه کرد: پس از اطلاع از این موضوع بلافاصله با دو تن از معاونان وزیر جهاد کشاورزی و سپس خود وزیر ارتباط گرفتم و اعتراض و پیگیری کردم.

ابراهیم رضایی اضافه کرد: وزیر جهاد کشاورزی نگران بازار و خرمای ماه مبارک رمضان بود، اطمینان دادم که خرما به اندازه کافی در سردخانه‌ها و انبارها وجود دارد و جای نگرانی نیست.

نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی افزود: با تشکل‌های فعال خرما تماس گرفته و خواستم که به طور رسمی اعلام کنند که خرمای داخل را تأمین می‌کنند تا مشکلی برای صادرات پیش نیاید، پذیرفتند و در کمتر زمانی عمل کردند.

تلاطم بازار خرما با تصمیمات لحظه‌ای/ محدودیت صادرات لغو شد

وعده وزیر جهاد برای رفع محدودیت‌ها

وی ادامه داد: در همین راستا به وزیر جهاد گفتم برخی مدیران کارنابلد در وزارت جهاد کشاورزی تصمیمات خلق‌الساعه و به ضرر کشاورزان می‌گیرند و هزینه این تصمیمات که تبعات سنگین اجتماعی و اقتصادی دارد را کشاورزان پرداخت می‌کنند.

رضایی بیان کرد: ماجرای گوجه‌فرنگی امسال را یادآوری کردم که مدیر کم‌سواد مربوطه مدعی بود که اگر صادرات گوجه‌فرنگی آزاد شود قیمت آن در بازار داخلی نجومی خواهد شد اما وقتی با پیگیری ما صادرات آزاد شد هیچ اتفاقی نیفتاد و قیمت حتی اندکی هم بالا نرفت.

نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه همان جماعت به سراغ خرما آمده‌اند تاکید کرد: وزیر قول داد که تعرفه را به حالت قبل برگرداند.

صادرات خرما آزاد شد

در نشستی که عصر دوشنبه در معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی تشکیل شد، تفاهم نامه‌ای بین انجمن ملی خرما و سازمان تعاونی روستایی منعقد شد.

بر اساس این تفاهم انجمن خرما متعهد شد که ۲ هزار و ۵۰۰ تن خرمای مضافتی و کبکاب با قیمت مصوب تحویل تعاونی روستایی دهد و وزارت جهاد هم امر صادرات را تسهیل کند.

حبیب بنافی از فعالان حوزه خرما در استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: باید تلاش شود که تصمیم‌گیری در مورد خرما با در نظر گرفتن همه جوانب انجام شود تا شاهد تأثیر منفی بر بازار نباشیم.

وی بیان کرد: با پیگیری‌های نماینده دشتستان امسال شاهد وضعیت خوبی برای خرید خرما از کشاورزان بودیم و اکنون هم با پیگیری‌های ایشان محدودیت صادرات خرما لغو شده است که اهمیت بسیار زیادی دارد.

این کشاورز با بیان اینکه موجودی انبارها و سردخانه‌ها پاسخگوی نیازها خواهد بود افزود: امیدواریم شاهد حمایت مناسب از سوی مسئولان باشیم تا کشاورزان کمترین چالش را داشته باشند.

انتظار می‌رود مسئولان به ویژه تصمیم‌گیرندگان حوزه کشاورزی، در تنظیم مقررات و یا اعمال محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها معیشت کشاورزان را به صورت ویژه مد نظر داشته باشند.

کد خبر 56064
منبع خبر : خبرگزاری مهر

نظر شما

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

نظرات بینندگان

تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
در شهر
انتخابات 1400
سامانه تردد کشتی
سامانه تردد کشتی
سامانه خدمات درمانی
سامانه تردد کشتی
پربازدیدترین اخبار
پربحث ترین اخبار