جمعه, ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ - Friday, 19 April 2024
تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
۲۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۰
شرایط خرید و نگهداری ماهی قرمز برای ایام نوروز
بوشهر- معاون سلامت دامپزشکی استان بوشهر شرایط خرید و نگهداری ماهی قرمز برای ایام نوروز را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد مهدی سیمرونی صبح سه‌شنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: ماهی‌های آکواریومی علاوه بر ایجاد منظر زیبای طبیعی سبب آرامش روان انسان‌ها می‌شوند.

وی تاکید کرد: این ارزش نباید با نقض ضوابط بهداشتی سبب بروز چالش و پیامدهای ناشی از بیماری‌های مشترک آنها مانند انواع گاستروآنتریتژها، انواع سل‌های پوستی، بیماری‌های گوارشی و… شود.

معاون سلامت دامپزشکی استان بوشهر ادامه داد: ماهی قرمز از خانواده کپورماهی‌ها بوده که حداکثر ۶۰ سانتی‌متر طول داشته و متوسط سن آنها ۸-۶ سال است، اما تا ۲۰ سال هم گزارش شده است.

شرایط نگهداری ماهی‌ها

وی در ارتباط با شرایط نگهداری این نوع ماهی‌ها هم گفت: دمای کمتر از ۲۵ درجه سانتیگراد، عدم تغییرات ناگهانی دما، عدم دستکاری ماهی به‌دلیل افزایش احتمال آلودگی سطح بدن با عوامل بیماری‌زا، ارجحیت میزان سطح آب نگهداری به حجم آب به منظور تبادل اکسیژن بیشتر، از شرایط و ویژگی‌های محیطی برای نگهداری ماهی قرمز است.

سیمرونی در مورد تغذیه این ماهی‌ها هم عنوان کرد: غذاهای کم پروتئین با کربوهیدرات بالا، شناور در سطح آب، باید دو بار در روز به میزانی که پس از یکی دو دقیقه توسط ماهی مصرف شود.

وی بیان داشت: پس از غذادهی ۵۰ درصد آب را با آب فاقد کلر (آب شرب آشامیدنی شهری دارای کلراست که باید ۲۴ ساعت در فضای باز برای خروج کلر قرار گیرد) تعویض کرد.

شست‌وشوی دوره‌ای آکواریوم‌ها

معاون سلامت دامپزشکی استان بوشهر با بیان اینکه تهیه ماهی قرمز شب عید از مراکز تحت نظارت شبکه‌های دامپزشکی باید صورت گیرد، ابراز داشت: در نگهداری طولانی‌مدت ماهی‌های قرمز در خانه و در کنار سفره‌های هفت سین مقدار آب مورد نیاز هر قطعه ماهی انگشت قد حداقل ۲.۵ لیتر منظور شود.

وی اذعان داشت: شست‌وشوی دوره‌ای آکواریوم‌ها و ضدعفونی آنها با محلول‌های نمک طعام سه درصد، ترکیبات یده به مقدار ۲۰۰ میلی‌گرم در لیتر به مدت ۱۰ ثانیه (صرفاً آکواریوم و نه ماهی)، شست‌وشوی کامل دست‌ها با آب و صابون و امتناع از دست زدن کودکان به ماهی‌ها و جداسازی ماهی‌های بیمار و ارجاع به دامپزشک در موارد بروز بیماری از نکات مورد توجه در نگهداری ماهی قرمز است.

سیمرونی در پایان ابراز داشت: رعایت دوره‌ای حداقل دو هفته‌ای قرنطینه برای ماهی‌های جدید به آکواریوم خانگی و رهاسازی ماهی در منابع آبی مطمئن از دیگر نکات مهم برای نگهداری ماهی قرمز است.

کد خبر 56072
منبع خبر : خبرگزاری مهر

نظر شما

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

نظرات بینندگان

تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
در شهر
انتخابات 1400
سامانه تردد کشتی
سامانه تردد کشتی
سامانه خدمات درمانی
سامانه تردد کشتی
پربازدیدترین اخبار
پربحث ترین اخبار