جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - Friday, 29 March 2024
تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
۲۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۰
خوردنی‌های خاص در استان بوشهر/ گردشگری غذایی گسترش یابد
بوشهر- استان بوشهر با داشتن غذاها، دسرها، شیرینی‌ها، میوه‌ها و خوردنی‌های خاص خود فرصت بسیار خوبی برای گسترش گردشگری غذایی دارد که باید از این ظرفیت استفاده شود.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها- عصمت اسماعیلی: تنوع بالای غذاهای محلی استان بوشهر از مهمترین جاذبه‌های این استان است و می‌توان از این فرصت و حضور گردشگران در استان برای معرفی این ظرفیت بی نظیر در رونق این صنعت و اقتصاد استان با برنامه ریزی مناسب بهره برد.

استان بوشهر یکی از استان‌های گردشگر پذیر در کشور محسوب می‌شود که دارای جاذبه‌های فراوان از سواحل زیبا، روستاهای گردشگری و بازارهای تجاری، نخلستان‌های سرسبز و جاذبه‌های فراوان دیگر است و هرساله گردشگران و مسافران بی شمار از اقصی نقاط کشور به این استان بخصوص بنادر شمالی گناوه و دیلم سفر می‌کنند.

خوردنی‌های خاص در استان بوشهر/ گردشگری غذایی گسترش یابد

در کنار این جاذبه‌ها، غذاهای محلی و سنتی استان بوشهر و تنوع گسترده این غذاها نیز از مهمترین جاذبه‌های آن است و می‌توان گفت که غذاهایی که در این استان تهیه و پخت می‌شوند در طبع گرم و مهربان اهالی خونگرم و مهمان نواز این استان ریشه دارد.

خوردنی‌های خاص در استان بوشهر/ گردشگری غذایی گسترش یابد

غذاهای این استان ویژه و در بسیاری موارد، خاص منطقه گرم و معتدل این استان و متناسب با شرایط زندگی و آب هوا آن است.

گردشگران و مسافران با سفر به این استان، طعم این غذاها و خوراکی‌های لذیذ را چشیده و تجربه‌ی به ماندنی از سفر خود به یادگار می‌برند.

حضور گسترده گردشگران در تمام طول سال به ویژه در پاییز و زمستان که هوای منطقه مناسب است و شاهد حضور میلیونی گردشگران هستیم فرصت مناسبی برای معرفی ظرفیت بی نظیر غذاهای بومی و محلی و توسعه گردشگری غذایی در استان بوشهر و بهره گیری اقتصادی در این بخش مهم است که امروزه به یک صنعت بزرگ در جهان تبدیل شده است.

خوردنی‌های خاص در استان بوشهر/ گردشگری غذایی گسترش یابد

استان بوشهر ظرفیت بالایی در این عرصه دارد و تنوع و مزه خاص خوراکی‌های این استان قابلیت معرفی به دنیا را دارد.

گردشگری غذایی در برگیرنده هر نوع نوشیدنی و خوراک است و می‌توان این بخش از گردشگری را به عنوان یکی از پتانسیل‌های جذب توریسم و پیامدهای خوب بویژه در اقتصاد گردشگری و به عنوان یک محرک و زمینه‌ای برای اشتغال و کارآفرینی نام برد.

انواع غذاهای بومی و خاص استان بوشهر در میان مردم این استان نسل اندر نسل منتقل شده است و امروزه با وجود تنوع غذاهای آماده و فست فودها اما این غذاها همچنان جایگاه اصلی را در بین غذاهای مصرفی مردم حفظ کرده‌اند.

خوردنی‌های خاص در استان بوشهر/ گردشگری غذایی گسترش یابد

از جمله برترین غذاهای بوشهری می‌توان به قلیه ماهی، قلیه میگو، قیمه بوشهری، شکر پلو، رنگینک، یتیمک بوشهری، دمی لخ لاخ، نان قراپیچ، حلوای انگشت پیچ و نان گرده، نان تیری اشاره کرد از جمله برترین غذاهای بوشهری می‌توان به قلیه ماهی، قلیه میگو، قیمه بوشهری، شکر پلو، رنگینک، یتیمک بوشهری، دمی لخ لاخ، نان قراپیچ، حلوای انگشت پیچ و نان گرده، نان تیری و بسیاری از غذاهای دیگر اشاره کرد.

خوردنی‌های خاص در استان بوشهر/ گردشگری غذایی گسترش یابد

اغلب غذاهای مردم این دیار به دلیل مجاورت با خلیج فارس از محصولات دریایی تهیه می‌شود و میگو و ماهی سهم زیادی در خوراک مردم این استان دارد یا به نوعی غذاهای آنها به این محصولات و خواص آنها مربوط و وابسته است.

علاوه بر آن استان بوشهر سرزمین نخلستان‌های سرسبز و دشت‌های پهناور نیز به شمار می‌رود و بخش قابل توجهی از خرمای کشور در این استان تولید می‌شودکه همین موضوع باعث شده تا مردم این استان غذاها و دسرهای متنوعی از خرما و محصولات آن تهیه کنند.

خوردنی‌های خاص در استان بوشهر/ گردشگری غذایی گسترش یابد

همین تنوع غذاهای دریایی جنوبی با طعم‌های تند و بی نظیر در کنار شیرینی‌هایی که بیشتر از خرما به عنوان مهمترین محصول این استان به دست می‌آید بخش جذابی را برای گردشگران و مسافران بسیار رقم می‌زند.

همچنین میوه‌های گرمسیری در این استان از جمله لوز، سپستون و جمبو تولید می‌شود که منحصر به فرد و ارزش غذایی زیادی دارند و می‌توانند به گردشگران و مسافران عرضه و معرفی شوند.

مردم دیار دریا و نخل و آفتاب نسل اندر نسل این غذاها را بر سفره خود نشانده‌اند و از برکت و خواص این مواد غذایی بهره برده‌اند و مهمانان خود را با خوشمزه‌ترین و بی نظیرترین غذاها با طعم‌های متنوع و با چاشنی خونگرمی بی نظیر جنوبی خود پذیرایی و اکرام کرده‌اند.

خوردنی‌های خاص در استان بوشهر/ گردشگری غذایی گسترش یابد

غذاهای سنتی و محلی استان بوشهر که دارای ارزش تاریخی، فرهنگی، تغذیه‌ای و درمانی هستند می‌توانند نقش مهمی در حوزه گردشگری و توسعه آن و معرفی استان و حتی کشور ایفا می‌کنند و می‌توان از آن به عنوان ظرفیتی مهم در تنوع بخشی به جاذبه‌های گردشگری بهره برد.

برگزاری جشنواره‌های متنوع و با کیفیت غذایی در ایام سال به ویژه نوروز در سطح استانی و ملی، حضور در جشنواره‌های کشوری و بین المللی، افزودن غذاهای محلی به لیست غذاهای رستوران‌ها و عرضه کنندگان غذا، برگزاری تورهایی با موضوعات غذا و تولید محصولات غذایی از مراحل مختلف کاشت و برداشت مواد اولیه تا طبخ اینگونه غذاها همگی می‌تواند در معرفی این طرفیت مهم استان مورد توجه باشد

خوردنی‌های خاص در استان بوشهر/ گردشگری غذایی گسترش یابد

بسیاری از غذاهای معروف استان بوشهر در فهرست آثار ملی میراث فرهنگی ناملموس به ثبت رسیده‌است.

گردشگری غذایی تقویت شود

کارشناس حوزه گردشگری در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: استان بوشهر دارای ظرفیت‌های بسیار خوبی در حوزه گردشگری است که یکی از این ظرفیت‌ها مربوط به خوردنی‌ها است.

مهرداد تمجیدی بیان کرد: در بسیاری از کشورهای دنیا سرمایه‌گذاری عظیمی روی حوزه گردشگری صورت گرفته است و درآمدهای بسیار زیادی از این طریق کسب می‌شود و زمینه‌ساز جذب افراد از کشورهای مختلف هستند.

وی بر لزوم گسترش گردشگری غذایی در کشور به‌ویژه استان بوشهر تاکید کرد و ادامه داد: استان بوشهر دارای تنوع بسیار بالایی در حوزه غذایی است و خوردنی‌های متنوع این استان زمینه‌ساز جذب گردشگران است.

کارشناس حوزه گردشگری تاکید کرد: ایجاد خیابان غذا در بوشهر یکی از اقدامات بسیار مهم است که می‌تواند به عنوان یک جذابیت خاص در استان استفاده شود.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به غذاهای خاص و بی‌نظیری که در استان بوشهر وجود دارد، توسعه گردشگری غذایی می‌تواند موجب افزایش ماندگاری گردشگران در استان و همچنین سفر مجدد به این استان شود.

خوردنی‌های خاص در استان بوشهر/ گردشگری غذایی گسترش یابد

ایجاد خیابان غذا در نوار ساحلی بوشهر

رئیس شورای اسلامی شهر بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: به منظور توسعه گردشگری در بوشهر اقدامات خوبی صورت گرفته و شوری شهر از این ظرفیت‌ها به خوبی استفاده می‌کند.

وحید نیک‌روش ایجاد غذا در نوار ساحلی بوشهر را یک ضرورت دانست و خاطرنشان کرد: خیابان غذا می‌تواند فرصت خوبی برای توسعه و تقویت حضور گردشگران در این استان باشد.

وی از برنامه‌ریزی برای ایجاد شهربازی و خیابان غذا در بوشهر خبر داد و اضافه کرد: شورای شهر و شهرداری برای تقویت زیرساخت‌های گردشگری در ساحل بوشهر عزمی جدی دارند.

رئیس شورای اسلامی شهر بوشهر توسعه فضاهای تفریحی در شهر بوشهر را مورد تاکید قرار داد و افزود: از ظرفیت بخش خصوصی برای توسعه گردشگری در بوشهر استفاده می‌شود.

انتظار می‌رود از فرصت‌های سرمایه‌گذاری در استان بوشهر به صورت ویژه استفاده شود چراکه می‌تواند زمینه‌ساز توسعه اشتغال و درآمدزایی باشد.

کد خبر 56131
منبع خبر : خبرگزاری مهر

نظر شما

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

نظرات بینندگان

تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
در شهر
انتخابات 1400
سامانه تردد کشتی
سامانه تردد کشتی
سامانه خدمات درمانی
سامانه تردد کشتی
پربازدیدترین اخبار
پربحث ترین اخبار