شنبه, ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - Saturday, 20 April 2024
تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
۲۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۰
گرده افشانی ۳۱ هزار هکتار از نخیلات استان بوشهر آغاز شد
بوشهر- سرپرست باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: همزمان با آغاز بهار طبیعت، گرده افشانی ۳۱ هزار هکتار از نخیلات استان بوشهر آغاز شد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد حسین غلامی ظهر یکشنبه در جمع خبرنگاران یکی از مهمترین مراحل نخل‌داری را گرده افشانی دانست و اظهار داشت: گرده افشانی تأثیر به سزایی در اقتصاد باغدار دارد.

وی با بیان اینکه گرده افشانی مهمترین عملیات برای تولید محصولی مرغوب و اقتصادی است گفت: هر سال در این فصل نخل‌ها برای تولید محصولی خوب در تابستان آماده می‌شوند.

۹۰ درصد نخل‌های استان بارور هستند

وی افزود: وزش بادهای گرم و خشک می‌تواند در عملیات گرده افشانی نخیلات اختلال ایجاد کند و کشاورزان می‌توانند بر روی گل آذین‌ها پوشش کیسه‌ای قرار دهند.

سرپرست باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر ادامه داد: بیش از ۹۰ درصد از نخل‌های استان بوشهر بارور هستند و سالانه ۱۶۰ تا ۱۷۰ هزار تن محصول خارک، رطب و خرما تولید می‌کنند.

وی با اشاره به آغاز گرده افشانی ۳۱ هزار هکتار از نخیلات بارور و بارده استان بوشهر تاکید کرد: با توجه به شرایط آب و هوایی استان، گرده افشانی در استان بوشهر تا اواخر فروردین ادامه دارد.

غلامی اظهار کرد: گرده افشانی عملیاتی است که کشاورز خوشه گل نر را در گل آذین ماده قرار می‌دهد تا درخت بارور شود.

تأثیر بارندگی بر گرده‌افشانی

وی اضافه کرد: مدت زمان گرده افشانی بستگی به شرایط آب و هوایی دارد بر همین اساس دمای بهینه برای انجام عملیات گرده افشانی بین ۲۵ تا ۲۷ درجه و بهترین زمان ۱۰ صبح تا ۱۵ بعد از ظهر است.

به گفته غلامی نخل درختی ۲ پایه است و باید عمل گرده افشانی به صورت مصنوعی و با دست انجام بگیرد.

سرپرست باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر عنوان کرد: در روزهایی که احتمال بارندگی وجود دارد، گرده افشانی باید به روز دیگری موکول شود، چون عمل گرده افشانی موفق نخواهد بود و ممکن است باغدار مجبور به تکرار عملیات شود.

کد خبر 56212
منبع خبر : خبرگزاری مهر

نظر شما

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

نظرات بینندگان

تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
در شهر
انتخابات 1400
سامانه تردد کشتی
سامانه تردد کشتی
سامانه خدمات درمانی
سامانه تردد کشتی
پربازدیدترین اخبار
پربحث ترین اخبار