چهارشنبه, ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - Wednesday, 24 April 2024
تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۰
جشنواره دانش‌آموزی «ایران، جوان بمان» در بوشهر برگزار شد
بوشهر- رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: جشنواره دانش‌آموزی استانی «ایران، جوان بمان» در بوشهر برگزار شد و هفت هزار و ۵۰۰ اثر به دبیرخانه ارسال شد.

به گزارش خبرنگار مهر، حسن ملکی‌زاده صبح چهارشنبه در اختتامیه جشنواره دانش‌آموزی استانی «ایران، جوان بمان» در بوشهر با تبریک دهه کرامت و سالروز آزادسازی خرمشهر اظهار داشت: جمعیت اساس و رکن اقتدار کشور است و با توجه به روند نزولی ما فقط پنج سال فرصت داریم که کشور را از سالخوردگی جمعیت نجات دهیم.

وی با بیان اینکه با این روند تا ۲۰ سال دیگر به ازای هر ۵ سالمند یک کودک خواهیم داشت اضافه کرد: جمعیت از جمله ارکان قدرت و اقتدار کشور است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر افزود: کاهش تمایل به فرزندآوری باعث کاهش میزان باروری و پیری جمعیت سرمایه انسانی هر کشور را کاهش می‌دهد این کاهش بر توسعه اقتصادی نیز اثر منفی خواهد گذاشت.

وی تصریح کرد: کاهش موالید تأثیر منفی در پویایی جمعیت در سال‌های آینده خواهد داشت و باعث کاهش جمعیت نیروی کار خواهد گذاشت و کشور را از مسیر توسعه و پیشرفت با مشکلاتی مواجه خواهد شد.

خطر سالمندی جمعیت

ملکی‌زاده ادامه داد: کاهش جمعیت خطراتی از جمله تغییر نظام‌های تربیتی و مفاهیم اخلاقی، کاهش نشاط اجتماعی و اقتصادی، کاهش اقتدار سیاسی را به همراه دارد و باید برای رفع چالشی به نام کاهش جمعیت برنامه ریزی های دقیقی داشته باشیم. متأسفانه در سال‌های اخیر روند باروری در کشور شیب نزولی داشته است

وی تاکید کرد: نرخ باروری در کشور به ۱.۶ و در استان بوشهر به ۱.۵ در سال ۱۴۰۰ رسیده است که با سطح جانشینی یعنی ۲.۲ فاصله زیادی دارد و در صورت ادامه روند فعلی پیش بینی می‌شود در ۲۰ سال آینده یک سوم جمعیت سالمند خواهد شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر خاطرنشان کرد: آمار موالید سال ۱۴۰۱ نسبت به ۱۴۰۰ نشان می‌دهد کاهش حدود هزار نفری است و همچنین کاهش موارد ازدواج زنگ خطری است که باید شنیده شود.

وی افزود: شیوع بالای ناباروری، تمایل به تک فرزندی، بالا رفتن سن ازدواج و فاصله بین ازدواج و تولد اولین فرزند از علل کاهش موالید در استان است. با ابلاغ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و تکلیف برنامه توسعه و اجرای خوب آن می‌توان از سالخوردگی جمعیت کرد.

ملکی‌زاده تصریح کرد: کشور ما سال‌ها از جمعیت جوان برخوردار بوده و همچنان لازم است این ثروت حیاتی حفظ و تقویت شود به همین منظور در سال ۱۳۹۳ سیاست‌های کلی جمعیت از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شد.

افزایش آگاهی مردم

وی افزود: در راستای افزایش آگاهی مردم در خصوص خطرات کاهش موالید و سالخوردگی جمعیت دانشگاه علوم پزشکی بوشهر فعالیت‌های زیادی از جمله پیگیری اجرای مصوبات قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، راه اندازی مرکز ناباروری در شهرستان دشتستان و بوشهر، انجام مشاوره‌های حین ازدواج در مراکز خدمات جامع سلامت، ساخت ۲۴ واحد خوابگاه دانشجویان متأهل، اعمال احکام جدید بر اساس مصوبات قانون حمایت از خانواده وجوانی جمعیت، عقد تفاهم نامه آموزشی با سازمان‌های مختلف، آموزش کارکنان و معلمان آموزش و پرورش انجام شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر ادامه داد: یکی از مهمترین این اقدامات برگزاری جشنواره دانش آموزی استانی «ایران، جوان بمان» با همکاری سازمان‌های مختلف است.

وی ادامه داد: این جشنواره با هدف مشارکت دانش آموزان به عنوان سفیران جمعیت در خانواده خود، از طریق بیان ساده مفهوم پیری جمعیت و انجام فعالیت هنری با مشارکت و نظارت خانواده با موضوعات افزایش جمعیت انجام شد.

وی افزود: حدود هفت هزار و ۵۰۰ اثر شامل نقاشی، موشن گرافی، کلیپ، روزنامه دیواری، شعر … به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است که از بین آثار هیئت داوران ۴۴ نفر را در سطح استانی و ۸۹ نفر در سطح شهرستانی انتخاب کردند.

کد خبر 58215
منبع خبر : خبرگزاری مهر

نظر شما

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

نظرات بینندگان

تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
در شهر
انتخابات 1400
سامانه تردد کشتی
سامانه تردد کشتی
سامانه خدمات درمانی
سامانه تردد کشتی
پربازدیدترین اخبار
پربحث ترین اخبار