جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - Friday, 29 March 2024
تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۰
غربالگری ۲۳ هزار نوزاد دیری در زمینه کم کاری مادرزادی تیروئید
بوشهر- معاون شبکه بهداشت و درمان دیر از غربالگری کم کار مادرزادی تیروئید ۲۳ هزار نوزاد دیری و شناسایی و درمان ۱۱۷ بیمار از ابتدای اجرای طرح تاکنون خبر داد.

حسین ناظمیان‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به هفته اطلاع رسانی و روز جهانی تیروئید گفت: اختلال و بیماری‌های تیروئید در تمامی گروه‌های سنی و جنسی در سراسر جهان بسیار شایع است و یکی از برنامه‌های موفق وزارت بهداشت برنامه غربالگری بیماری کم کاری تیروئید نوزادان است که از سال ۱۳۸۴ در سیستم بهداشتی کشور ادغام و اجرایی شد.

وی افزود: از ابتدای اجرای برنامه غربالگری بیماری کم کاری تیروئید نوزادان تاکنون ۲۳ هزار نوزاد دیری غربالگری که منجر به شناسایی و درمان ۱۱۷ بیمار شد.

وی با بیان اینکه کم کاری تیروئید یکی از شایع‌ترین علل عقب ماندگی ذهنی نوزادان است، افزود: وجود کم کاری تیروئید در جنین، می‌تواند موجب عوارض جبران ناپذیر مغزی و بروز عقب ماندگی شدید و اختلال در رشد کودک شده و در نتیجه بار سنگینی را بر اقتصاد خانواده و جامعه وارد کند.

معاون شبکه بهداشت و درمان دیر با بیان اینکه بهترین زمان برای نمونه‌گیری در برنامه غربالگری کم کاری تیروئید هفته اول زندگی نوزاد است، گفت: در این زمینه طبق گزارش‌های آماری در سال گذشته، ۹۶.۷ درصد نوزادان در بازه زمانی سه تا پنج روزگی غربالگری شده‌اند.

وی افزود: در حال حاضر پوشش غربالگری تیروئید در مناطق زیر پوشش شهرستان ۹۸.۷ درصد است و از ابتدای اجرای طرح تاکنون بیش از ۲۳ هزار نوزاد غربالگری شده است.

ناظمیان‌پور با بیان اینکه نوزادان از بدو تولد هیچ‌گونه علائمی از بیماری کم کاری تیروئید ندارند گفت: نمونه گیری از پاشنه پا در سه تا پنج روز بعد از تولد در همه مراکز خدمات جامع سلامت انجام، و در صورت مشکوک بودن، نوزاد به طور فوری فراخوان می‌شود.

وی تصریح کرد: در صورت درمان نشدن این بیماری در نوزادان، بعد از شش‌ماهگی با علائم بالینی و معاینه قابل‌تشخیص است که البته در آن زمان آسیب‌ها و صدمات مغزی واردشده غیرقابل‌جبران است.

وی با اشاره به اینکه شایع‌ترین علت ابتلاء به کم کاری تیروئید نوزادان کمبود ید مصرفی مادر در دوران بارداری است از تمامی مادران باردار خواست جهت دریافت آموزش‌های لازم به مراکز خدمات جامع سلامت محل زندگی خود مراجعه کنند.

کد خبر 58260
منبع خبر : خبرگزاری مهر

نظر شما

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

نظرات بینندگان

تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
در شهر
انتخابات 1400
سامانه تردد کشتی
سامانه تردد کشتی
سامانه خدمات درمانی
سامانه تردد کشتی
پربازدیدترین اخبار
پربحث ترین اخبار