جمعه, ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ - Friday, 19 April 2024
تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۸
خارگ از اسارت تا آزادی

جلال آل احمد در سال ۱۳۳۷ در بحبوحه ی ، مورد توجه قرار گرفتن خارگ برای حضور نفت ، وارد جزیره خارگ شد و کتابی در این باره نوشت : چرا آل احمد کتاب خود را «در یتیم خلیج فارس» نامیده است ؟

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خارگ آنلاین طاهره برزگر : جلال آل احمد در سال ۱۳۳۷ در بحبوحه ی ، مورد توجه قرار گرفتن خارگ برای حضور نفت ، وارد جزیره خارگ شد و کتابی در این باره نوشت.


چرا آل احمد کتاب خود را «در یتیم خلیج فارس» نامیده است ؟ او در همه جای کتاب خود مدام به حضور انگلیس ها و هلندی ها و واماندن جوانان ایرانی از پیشرفت هایی که نفت قرار بود به خارگ بیاورد نالیده است. وی در مطلع کتاب خود، اشاره کرده است که همه مهندسان و مستشارانی که به خارگ آمدند غیر ایرانی بودند و حتی پزشک معالج را هم از هند و پاکستان وارد کشور می کردند تا مبادا جوان ایرانی بتواند به پیشرفت برسند.جلال در سطوری از کتابش ذکر کرده؛ « دوست پزشک هموطن من که توانسته بود بالاخره جایگزین یک پزشک پاکستانی شود، شبی در خارگ بر سر میز شام حاضر شد، من متوجه درگیری لفظی وی با هلندی ها شدم و وقتی علت را پرسیدم ، فهمیدم که هلندی ها ایرانیان را  قابل نمی دانند که بر سر میز غذا در کنار آن ها حضور یابند.»او حضور غربی ها و فرهنگ ایرانی ستیز آن ها در خارگ را به «شیر در چای » تشبیه می کند. این نویسنده شهیر ، خارگ را همچون جواهری دیده بود که بجای جوانان ایرانی نخبه، همچون یتیمی در دستان بیگانگان بود.

 

بر خارگ چه گذشت ؟

جزیره خارگ پیش از اکتشاف نفت ابتدا همچون سایر نقاط خلیج فارس در دستان پرتغالی ها بود، به قول جلال آل احمد چپاولی که پرتغالی ها در طی صد سال از خلیج فارس کردند مغول ها نکردند! پس از آن شاه عباس صفوی با لشکر کشی و شکست پرتغالی ها  خلیج فارس را آزاد کرد اما طولی نکشید که هلندی ها   به بهانه تجارت پا به دریای خلیج فارس گذاشتند و خارگ را به استعمار خویش در آوردند.باز هم رشادت ایرانی ها نگذاشت خاک ایران اسیر اجنبی باشد و اینبار میرمهنای بندرریگی و مردم جنوب ، خارگ را از چنگال هلندی ها آزاد کردند، پس از این زمان انگلیس ها که همواره در رویای تصاحب خلیج فارس بودند ؛ با نفوذ در دربار ایران و با روی کار آوردن «رضا میر پنج » ملقب به «رضاخان »شروع به دست اندازی به منابع نفت کشور کردند.پس از سال ها و به دلیل تضعیف انگلستان در جنگ جهانی دوم ؛ آمریکایی ها تسلط بیشتری بر ایران یافتند و اینک جریان هدایت نفت کم و بیش در دستان آن ها بود و با گماشتن محمدرضا پهلوی به پادشاهی ایران به اهداف خود نزدیکتر شدند.اما مردم ایران پس ازمدتی با شناخت نعمت نفت و تلاش های «مصدق» و ملی شدن صنعت نفت یک گام به آزادی نزدیک شدند تا سال ها بعد جشن خروج بیگانگان از ایران را به نظاره بنشینند.این شد که خارگ نیز کم کم از زیر چکمه های مستشاران خارجی نجات یافت و امروز مهندسان ایرانی صنایع مختلف در جزیره ، بر بلندای موفقیت و پیشرفت ایستادند.

کد خبر 58421

نظر شما

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

نظرات بینندگان

تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
در شهر
انتخابات 1400
سامانه تردد کشتی
سامانه تردد کشتی
سامانه خدمات درمانی
سامانه تردد کشتی
پربازدیدترین اخبار
پربحث ترین اخبار