دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - Monday, 29 April 2024
تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
۳۰ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۰
اهالی گناوه به شایعات وقوع زلزله شدید توجه نکنند
گناوه- شایعه وقوع زلزله ۸.۹ ریشتری شب گذشته در فضای مجازی شهرستان گناوه بر اضطراب و نگرانی مردم افزود که باید با پخش کنندگان این شایعات برخورد شود.

به گزارش خبرنگار مهر، وقوع زلزله شدید ۹.‏۵ ریشتری روز یکشنبه در شهرستان گناوه علاوه بر خساراتی بر ساختمان‌ها و منازل وارد کرده است باعث ترس و وحشت مردم شد.

شدت این زمین لرزه به حدی بود که در استان‌های همجوار خوزستان، فارس و بویراحمد نیز احساس شده است.

پس لرزه‌های این زمین لرزه که تا کنون با گذشت بیش از ۲۴ ساعت از وقوع آن همچنان ادامه دارد از ۷۰ زمین لرزه گذشته است و شهرستان همچنان در تب و تاب این زلزله است.

آنچه بیش از همه باعث اضطراب مردم به خصوص در شب گذشته شد پخش شایعاتی در فضای مجازی و در بین اقشار مختلف بود که بر نگرانی‌های مردم می‌افزاید.

شایعه وقوع زلزله ۸.۹ ریشتری در شب گذشته در فضای مجازی خواب را‬ از چشم مردم را ربود و بر نگرانی‌ها افزود تا مردم شبی سخت را به صبح برسانند.

در این شایعه اشاره شده بود که طبق اخبار دریافتی، بزرگترین زلزله خلیج فارس با ۸.۹ ریشتر در ساعت ۴:۱۵ دقیقه بامداد دوشنبه شهرستان گناوه را خواهد لرزاند و وقوع پس لرزه‌های نسبتاً شدید نیز بر نگرانی مردم بر احتمال صحت این شایع افزوده بود.

پخش چنین شایعاتی باعث شد تا استرس و اضطراب مردم که روز سختی را با وقوع زلزله گذرانده بودند افزایش یابد و شب را با نگرانی‌های بیشتر به صبح برسانند.

اگر چه ستاد مدیریت بحران شهرستان گناوه در اطلاعیه‌ای این شایعه را تکذیب و مردم را به آرامش و حفظ نکات ایمنی در مقابل زلزله دعوت کرد.

این ستاد در اطلاعیه خود از مردم خواست تا نسبت به انتشار پیام‌هایی که هیچ گونه منبع و اساس درستی ندارند توجه نکنند و از دست به دست کردن این نوع پیام‌ها خودداری کنند.

شهروندان آرامش خود را حفظ کنند

فرماندار گناوه نیز از مردم خواست تا ضمن حفظ آرامش خود و حفظ نکات ایمنی به شایعات توجه نکنند.

غلامرضا مهرجو تصریح کرد: از همه مردم درخواست می‌کنیم به شایعات که در اینگونه مواقع در فضاهای مجازی پخش می‌شود توجهی نکنند و ضمن حفظ آرامش خود اخبار را از منابع موثق دنبال کنند.

روابط عمومی هلال احمر شهرستان نیز اعلام کرد که با توجه به لرزش‌های شدید حتی الامکان در فضای بیرون از ساختمان حضور داشته باشید و همشهریان اخبار را فقط از منابع معتبر و رسمی پیگیری کنند و از توجه به شایعات جدا خودداری کنند.

پخش این شایعات در شرایط بحرانی که مردم بیشتر به حفظ آرامش روحی نیاز دارند نشان از بی مسئولیتی سازندگان و پخش کننده آن است که باید با جدیت توسط نهادهای مسئول پیگیری و با آنها برخورد شود.

مردم نیز در مواقع بحرانی باید نکات ایمنی لازم را رعایت کنند و برای حفظ آرامش خود و دیگران به شایعات توجه نکنند و در پخش آنها مشارکت نکنند.

شهروندان به شایعات بی اساس توجه نکنند

رئیس پلیس فتا بوشهر اعلام کرد: با توجه به وقوع زلزله اخیر در شهرستان گناوه، متأسفانه مشاهده می‌شود که عده‌ای اشخاص با اهداف خاص اقدام به انتشار مطالب و شایعاتی در فضای مجازی مبنی بر احتمال وقوع زلزله‌ای در مقیاس ۸.۹ ریشتر در حوالی گناوه طی روزهای آینده کرده‌اند که باعث ایجاد ناراحتی و نگرانی برای مردم عزیز شده است.

سرهنگ حسین قاسمی افزود: با توجه به اینکه اقدام این افراد مجرمانه بوده و باعث تشویش و نگرانی مردم شده است، شناسایی و دستگیری شایعه‌سازان با هماهنگی مقامات محترم قضائی به صورت ویژه در دستور کار همکارانم قرار گرفته ولی همچون گذشته از کاربران قانون مدار فضای مجازی و مردم شریف استان درخواست دارم تا جهت اطلاع از هرگونه اخبار مرتبط و مؤثق در زمان بروز هر حادثه یا اتفاقی، به اطلاعیه‌های رسمی که از طریق خبرگزاری‌ها و یا با بار گذاری در سایت‌های رسمی سازمان‌های مسئول مرتبط انتشار می‌یابد توجه نمایند.

وی در خاتمه خاطرنشان کرد: از کاربران فهیم استان نیز درخواست می‌شود تا در صورت مشاهده هرگونه شایعات و مطالب بدون منبع موثق مورد اعتماد در فضای مجازی، به سایت پلیس فتا مراجعه و در قسمت ثبت گزارشات مردمی، موضوع را با کارشناسان پلیس فتا که به صورت برخط آماده دریافت هر نوع گزارش سایبری مشکوک یا مجرمانه هستند، در میان بگذارند.

کد خبر 22899
منبع خبر : خبرگزاری مهر

نظر شما

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

نظرات بینندگان

تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
در شهر
انتخابات 1400
سامانه تردد کشتی
سامانه تردد کشتی
سامانه خدمات درمانی
سامانه تردد کشتی
پربازدیدترین اخبار
پربحث ترین اخبار