دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - Monday, 29 April 2024
تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
۳۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۰
برگزاری انتخابات‌ جهان در دوران کرونا/ دردسرهای «کووید ۱۹»
از زمان شیوع کرونا تاکنون حدود ۲ سال سپری می شود که در این مدت برخی کشورهای جهان از جمله جمهوری اسلامی ایران شاهد برگزاری انتخابات در شرایطی متفاوت از گذشته بوده‌اند.

خبرگزاری مهر، گروه بین‌الملل - رامین حسین آبادیان: از زمان شیوع کرونا تاکنون که قریب به یک سال و نیم سپری می‌شود، برخی کشورهای جهان ازجمله جمهوری اسلامی ایران شاهد برگزاری انتخابات در شرایطی متفاوت از گذشته بوده‌اند. این در حالی است که در برخی از کشورهای جهان نیز که موعد برگزاری انتخابات فرا رسیده بود، دردسرهای «کووید ۱۹» مانع از برگزاری انتخابات در موعد مقرر شد.

*انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران

روز جمعه گذشته جمهوری اسلامی ایران شاهد برگزاری سیزدهمین دوره از انتخابات ریاست جمهوری و نیز انتخابات میان دوره‌ای مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان بود. از زمان پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون، حتی در سخت‌ترین شرایط هم برگزاری هیچیک از انتخابات‌ها در جمهوری اسلامی ایران با تأخیر مواجه نشد.

در زمان شیوع کرونا نیز انتخابات در ایران همچون چندین دهه گذشته در موعد مقرر برگزار شد. با این حال، این بار و در سایه شیوع کرونا، انتخابات در ایران شرایط متفاوتی را به خود دید. در طول زمان تبلیغات نامزدهای تصدی پست ریاست جمهوری علیرغم سال‌های گذشته سفرهای استانی و تجمعات مردمی به صورت گسترده برگزار نشد. در طول زمان برگزاری انتخابات نیز شرکت کنندگان با رعایت تمامی پروتکل‌های بهداشتی در فرایند رأی دهی مشارکت کردند.

از سوی دیگر، همزمان شدن برگزاری انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران با شیوع کرونا پیامدهای دیگری را نیز به دنبال داشت. ازجمله این پیامدها، موج سواری رسانه‌های معاند بر پروژه تعویق انتخابات و عدم برگزاری آن بود.

برخی از شبکه‌های سعودی و نیز رسانه‌های آمریکایی و سعودی همواره در برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایران در زمان شیوع ویروس کووید ۱۹ تشکیک کردند. آنها شیوع ویروس کرونا را دستاویزی برای تحقق اهداف سیاسی خود قرار دادند اما در نهایت نیز نتوانستند به اهداف خود جامه عمل بپوشانند. به هر حال، انتخابات به عنوان شناسنامه و هویت جمهوری اسلامی در موعد مقرر خود و با رعایت تمامی پروتکل‌های بهداشتی با حضور پرشکوه مردمی برگزار شد.

برگزاری انتخابات‌های جهان در دوران کرونا/دردسرهای «کووید ۱۹»

*انتخابات پارلمانی سوریه

از جمله دیگر انتخابات که در زمان شیوع ویروس کرونا برگزار شد، انتخابات پارلمانی سوریه بود. این انتخابات در تیرماه سال گذشته برگزار شد. شیوع ویروس کرونا مشکلات زیادی را در مسیر برگزاری انتخابات پارلمانی سوریه ایجاد کرد و موجب شد تا موعد برگزاری این انتخابات به تعویق بیفتد. در ابتدا قرار بود انتخابات پارلمانی سوریه در تاریخ ۱۳ آوریل (۲۵ فروردین ماه) برگزار شود.

با این حال، به دلیل شیوع کرونا «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه دستور داد که تا زمان مهیا شدن زمینه برای اجرایی ساختن پروتکل‌های بهداشتی، زمان برگزاری انتخابات به تعویق بیفتد. این انتخابات طبق دستور بشار اسد به روز ۳۱ اردیبهشت ماه سال گذشته موکول شد. با این حال، کرونا باز هم اجازه برگزاری انتخابات پارلمانی سوریه را نداد تا دردسرهای زیادی را در این زمینه ایجاد کرده باشد.

بدین ترتیب، در نهایت با دستور بشار اسد انتخابات پارلمانی سوریه در نهایت در تاریخ ۲۹ تیرماه سال گذشته برگزار شد. بنابراین، هرچند که شیوع ویروس کرونا مشکلات زیادی را در مسیر برگزاری انتخابات پارلمانی سوریه ایجاد کرد اما در نهایت نتوانست از برگزاری آن ممانعت به عمل آورد.

*انتخابات ریاست جمهوری سوریه

شرایط برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سوریه نیز مانند شرایط انتخابات پارلمانی بود با این تفاوت که سوری‌ها تجربه خوبی را در زمینه رعایت و اجرایی سازی پروتکل‌های بهداشتی در فرایند برگزاری انتخابات به دست آورده بودند. از همین روی، در جریان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سوریه مشکلاتی که پیشتر در عرصه برگزاری انتخابات پارلمانی رخ داده بود، اتفاق نیفتاد.

علیرغم بسیاری از تبلیغات بیگانگان مبنی بر تعویق زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سوریه به بهانه کرونا و با هدف ساقط کردن دولت دمشق از مشروعیت، این انتخابات در موعد مقرر خود برگزار شد. با وجود اینکه زمان برگزاری انتخابات پارلمانی در سوریه دو مرتبه به خاطر کرونا به تعویق افتاد، اما انتخابات ریاست جمهوری در این کشور بدون کوچک‌ترین تغییری با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار گردید.

برگزاری انتخابات‌های جهان در دوران کرونا/دردسرهای «کووید ۱۹»

*انتخابات پارلمانی الجزایر

از سوی دیگر، انتخابات پارلمانی الجزایر نیز در دوران شیوع ویروس کرونا برگزار شد و مقامات این کشور حاضر نشدند به دلیل گسترش کووید ۱۹ این انتخابات را لغو و یا موعد برگزاری آن را به تعویق بیندازند. انتخابات پارلمانی الجزایر در روز ۲۲ خردادماه برگزار شد و دولت این کشور اعلام کرد که به دلیل شیوع ویروس کرونا چاره‌ای جز رعایت پروتکل‌های بهداشتی در این کشور وجود ندارد.

مقامات کشور الجزایر در شرایطی بر لزوم برگزاری انتخابات پارلمانی در این کشور تأکید کردند که پیشتر «عبدالمجید تبون» رئیس جمهور آن به کرونا مبتلا شده بود. او پس از ۲ ماه مبارزه سخت با ویروس کرونا توانست از چنگ این ویروس نجات پیدا کند.

برگزاری انتخابات‌های جهان در دوران کرونا/دردسرهای «کووید ۱۹»

*انتخابات پارلمانی در هلند

افزون بر تمامی آنچه که گفته شد، انتخابات پارلمانی در کشور هلند نیز در بحبوحه شیوع ویروس کووید ۱۹ برگزار شد. ویروس کرونا موجب شد تا هلند انتخابات پارلمانی متفاوتی را در مقایسه با ادوار گذشته تجربه کند. در همین روستا، دولت هلند برخلاف گذشته، زمان برگزاری انتخابات پارلمانی در این کشور را ۳ روز اعلام کرد. این در حالی است که در ادوار گذشته انتخابات تنها طی یک روز برگزار می‌شد.

از سوی دیگر، شیوع گسترده ویروس کرونا باعث شد تا دولت هلند تدابیر دیگری را نیز به منظور مشارکت مردم در انتخابات اتخاذ کند. در همین راستا، دولت هلند اعلام کرد که افراد بالای ۷۰ سال مجاز به رأی دادن از طریق پست هستند. این درحالی است که در گذشته تنها افرادی که در خارج از هلند به سر می‌بردند می‌توانستند به صورت پستی رأی بدهند.

برگزاری انتخابات‌های جهان در دوران کرونا/دردسرهای «کووید ۱۹»

*انتخابات پارلمانی سنگاپور

چهاردهمین انتخابات پارلمانی در سنگاپور در حالی در روز ۲۰ تیر ماه سال گذشته برگزار شد که این کشور در جایگاه سوم جدول کشورهای درگیر با کووید ۱۹ در جنوب شرق آسیا قرار داشت و با موج دوم مقابله با این بحران دست و پنجه نرم می‌کرد. آن زمان حتی هیچ خبری از واکسن کرونا نبود.

دولت سنگاپور پیش از برگزاری انتخابات از فعالان سیاسی خواسته بود تا به منظور رعایت ضوابط دوران قرنطینه از تجمع یا گردهمایی سیاسی و اجتماعی در خیابان‌ها و مراکز و مجامع خودداری کنند. مبارزات انتخاباتی داوطلبان شرکت کننده در انتخابات سنگاپور نیز عمدتاً از طریق فضای مجازی و یا تلویزیون صورت گرفت، چرا که برگزاری هرگونه کمپین و تجمع از سوی دولت ممنوع اعلام شده بود.

برگزاری انتخابات‌های جهان در دوران کرونا/دردسرهای «کووید ۱۹»

*انتخابات ریاست جمهوری پرتغال

مردم پرتغال در روز ۵ بهمن سال گذشته با حفظ فاصله اجتماعی، استفاده از ماسک و خودکار شخصی برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا به پای صندوق‌های رأی رفتند تا همزمان با به اوج رسیدن موارد ابتلا به کووید ۱۹ در این کشور، رئیس جمهوری جدید خود را انتخاب کنند. در این زمان هنوز واکسیناسیون کرونا در اروپا شروع نشده بود.

دولت پرتغال تدابیری را اتخاذ کرد که رأی دهندگان در هنگام مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری فاصله اجتماعی را حداقل به فاصله یک متر رعایت کنند. بنابراین، پرتغالی‌ها هم در سایه شیوع کرونا حاضر به لغو انتخابات نشدند.

برگزاری انتخابات‌های جهان در دوران کرونا/دردسرهای «کووید ۱۹»

*انتخابات پارلمانی کره‌جنوبی

بیست و یکمین دوره انتخابات پارلمان کره‌جنوبی در سایه شیوع ویروس کرونا برگزار شد. این انتخابات در روز ۲۷ فروردین ماه سال گذشته برگزار گردید. کره جنوبی حوزه‌های رأی گیری خاصی برای بیماران کرونایی ایجاد کرد تا تدابیر بهداشتی شدیدتری در آنجا اتخاذ گردد.

کره‌ای ها نیز مانند دیگر کشورها سلسله تدابیر مختلفی را به منظور ممانعت از شیوع کرونا در زمان اخذ رأی اتخاذ کردند. آنها شیوع کرونا را عاملی برای تعویق زمان برگزاری انتخابات پارلمانی خود ندانستند.

برگزاری انتخابات‌های جهان در دوران کرونا/دردسرهای «کووید ۱۹»

*انتخابات پارلمانی پرو

انتخابات پارلمانی پرو نیز در تاریخ ۲۲ فروردین سال جاری برگزار شد. علیرغم اینکه ویروس کرونا به شدت در کشور پرو گسترش یافته بود اما مقامات این کشور حاضر به لغو یا تعویق زمان برگزاری انتخابات نشدند. پرو نیز مانند دیگر کشورها ترجیح داد تا به جای تعویق زمان برگزاری انتخابات خود به مرحله پسا کرونا، سلسله تدابیر بهداشتی لازم در فرایند برگزاری انتخابات را اتخاذ کند.

برگزاری انتخابات‌های جهان در دوران کرونا/دردسرهای «کووید ۱۹»

*انتخابات ریاست جمهوری آمریکا

در روز ۱۳ آبان ماه سال گذشته بود که انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سایه شیوع ویروس کرونا برگزار شد. آمریکایی‌ها به منظور جلوگیری از شیوع بیشتر ویروس کرونا در زمان انتخابات، برگزاری هرگونه تجمعات و کمپین‌های انتخاباتی را لغو کردند. مناظرات انتخابات در آمریکا نیز در برخی ایالت‌های این کشور بدون حضور تماشاگران برگزار شد.

البته شیوع گسترده ویروس کرونا در آمریکا دردسرهایی را نیز در فرایند برگزاری انتخابات این کشور ایجاد کرد. به عنوان نمونه، در برخی از ایالت‌های آمریکا از جمله جرجیا، کنتاکی، اوهایو و مریلند برگزاری انتخابات مقدماتی به دلیل شیوع کووید ۱۹ به تعویق افتاد.

برگزاری انتخابات‌های جهان در دوران کرونا/دردسرهای «کووید ۱۹»

*انتخابات مجلس ملی کویت

شانزدهمین دوره انتخابات مجلس ملی کویت در روز ۱۵ آذرماه سال گذشته برگزار شد. شیوع ویروس کرونا موجب نشد تا دولت کویت برگزاری انتخابات در این کشور را به تأخیر بیندازد. دولت کویت تمامی رأی دهندگان و شرکت کنندگان در انتخابات را به استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی ملزم ساخت.

به هر حال، آنچه که واضح به نظر می‌رسد این است که کشورهای مختلف در جهان حتی در سایه شیوع ویروس کرونا نیز حاضر نشدند از حق خود در تعیین سرنوشت‌شان عبور کنند و از کنار آن به راحتی بگذرند.

کد خبر 26860
منبع خبر : خبرگزاری مهر

نظر شما

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

نظرات بینندگان

تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
در شهر
انتخابات 1400
سامانه تردد کشتی
سامانه تردد کشتی
سامانه خدمات درمانی
سامانه تردد کشتی
پربازدیدترین اخبار
پربحث ترین اخبار