دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - Monday, 29 April 2024
تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۰
۳۴ هزار تن کود شیمیایی در استان بوشهر توزیع می‌شود
بوشهر- مدیر خدمات حمایتی کشاورزی استان بوشهر گفت: بر اساس برنامه ریزی انجام شده سهمیه کود این استان برای سال زراعی ۱۴۰۲ - ۱۴۰۳ معادل ۳۴ هزار و ۷۳۰ تن تعیین شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، خسرو عمرانی صبح دوشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با توجه به میزان مصرف کشاورزان بیشترین سهم معادل ۲۲ هزار و ۲۹۵ تن مربوط به کود ازته است.

وی افزود: بر این اساس ۹ هزار و ۶۴۴ تن کود فسفاته و ۲ هزار و ۷۹۱ تن نیز کود پتاسه در نظر گرفته شده است.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان بوشهر تصریح کرد: با تأمین کود، این شرکت بدون هیچ محدودیتی و در صورت وجود تقاضا آمادگی تأمین کود مورد نیاز کشاورزان را دارد.

عمرانی یادآور شد: سال گذشته ۲۷ هزار و ۳۲ تن سهمیه کود استان بوشهر تأمین شد که نسبت به سال ۱۴۰۰ معادل ۵۲ درصد افزایش نشان می‌دهد.

خودکفایی در تولید کود

وی با اشاره به اینکه بخشی مهمی از سهمیه کود اوره کشور نیز از این استان تأمین می‌شود، گفت: ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن سهمیه کود اوره کشور است که از این میزان ۹۶۸ هزار و ۸۴۲ تن معادل بیش از ۴۰ درصد آن از شرکت پتروشیمی پردیس عسلویه تأمین می‌شود.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان بوشهر یادآور شد: همچنین امسال ۲۲ هزار و ۹۰۰ تن خاک فسفاته از خارج کشور با هدف تولید کود فسفاته در استان و کشور با کشتی وارد اسکله نگین بوشهر شد.

عمرانی اظهار کرد: کود فسفاته در داخل کشور تولید می‌شود و خاکی که برای تولید کود از آن استفاده می‌شود وارداتی است.

وی بیان کرد: در راستای تأمین نیازها در داخل و خودکفاشدن، برنامه شرکت خدمات حمایتی کشاورزی با تاکید بر شرکت‌های دانش‌بنیان هدف‌گذاری شده و بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، به زودی کشور در تولید کود فسفاته و پتاسه به خودکفایی می‌رسد.

توزیع کود بر اساس الگوی کشت

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان بوشهر گفت: با توجه به تعریف الگوی کشت و محدودیت منابع آب و خاکی، التزام به رعایت این الگو از جمله ضروریاتی است که کشاورزان باید به آن توجه داشته باشند.

عمرانی اضافه کرد: در همین ارتباط توزیع کود یارانه دار مورد نیاز کشاورزان متناسب با رعایت الگوی کشت انجام می‌شود.

وی عنوان کرد: همه کشت‌های زراعی و باغی به خصوص در زمینه نخیلات، مرکبات، گیاهان دارویی، گندم و جو، دانه‌های روغنی مانند کلزا و سبزیجات برگی که در قالب الگوی کشت، انجام می‌شود شامل کودهای یارانه‌ای هستند.

عمرانی با اعلام اینکه محصولات جالیزیی شامل این کودهای یارانه‌ای نمی‌شوند، عنوان کرد: بر این اساس تمامی سطوحی که در سامانه جامعه پهنه بندی در قالب الگوی کشت در استان مشخص شده مشمول کودهای یارانه‌ای هستند.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان بوشهر یادآور شد: سه هزار و ۹۰۰ تن ذخایر استراتژیک استان در زمینه کودهای شیمایی، در انبارهای استان نگهداری می‌شود که این میزان ذخایر بیشترین میزان در سال‌های اخیر بوده است.

کد خبر 58782
منبع خبر : خبرگزاری مهر

نظر شما

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

نظرات بینندگان

تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
در شهر
انتخابات 1400
سامانه تردد کشتی
سامانه تردد کشتی
سامانه خدمات درمانی
سامانه تردد کشتی
پربازدیدترین اخبار
پربحث ترین اخبار