دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - Monday, 29 April 2024
تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۰
نفوذ آفات در دل نخلستان‌های تنگستان/ عملیات مبارزه ادامه دارد
بوشهر- بخش زیادی از نخلستان‌های شهرستان تنگستان آلوده به آفات هستند که در این راستا عملیات مبارزه با آفت و مدیریت تلفیقی برای جلوگیری از گسترش آن با جدیت در دست اجرا است.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: شهرستان تنگستان یکی از قطب‌های تولید خرمای استان بوشهر است و بعد از دشتستان دارای بیشترین تعداد نخیلات و همچنین میزان تولید خرما در استان شناخته می‌شود.

بخشی از جمعیت این شهرستان در عرصه کشاورزی به‌ویژه در عرصه تولید خرما مشغول به کار هستند و از این طریق روزگار خود را می‌گذرانند که در طول سال با چالش‌های فراوانی روبرو هستند.

نخل‌داران با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می‌کنند که یکی از این مشکلات مربوط به ورود آفت‌ها به نخلستان‌ها است؛ آفت‌هایی که اگر به درستی با آنها مقابله نشود می‌توانند حیات نخلستان را با مخاطره روبرو کنند.

آفت چوب‌خوار خرما از جمله آفت‌هایی است که اثرات زیادی را بر روی محصول می‌گذارد و انتظار می‌رود که مقابله جدی با آن در سطح نخلستان‌ها انجام شود و از شیوع بیشتر آن جلوگیری شود.

مدیریت تلفیقی آفات چوب‌خوار خرما

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان تنگستان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در راستای مدیریت تلفیقی آفات چوب‌خوار خرما در نخیلات شهرستان تنگستان برنامه‌های آموزشی و ترویجی در دستور کار قرار گرفت.

اسلام رضایی افزود: این اقدام به منظور آشنایی نخل‌داران با شیوه‌های مختلف پیشگیری و مبارزه با آفات چوب‌خوار خرما با همکاری مدیریت حفظ نباتات سازمان و مدیریت هماهنگی ترویج کشاورزی و مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان تنگستان در یکی از نخلستان‌های منطقه دهمیان تنگستان انجام شد.

در حال حاضر سطح بیشتر نخیلات منطقه آلوده به آفات چوب‌خوار هستند مدیر جهاد کشاورزی شهرستان تنگستان گفت: در این برنامه آموزشی ترویجی مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی در خصوص رعایت بهداشت نخلستان و اهمیت هرس و تکریب دمبرگ ها، معدوم سازی درختان از بین رفته توسط آفات چوب‌خوار در سال‌های قبل، نصب تله‌های نوری و سایر روش‌های مبارزه و مدیریت آفات چوب‌خوار خرما نکات لازم را بیان کرد.

رضایی افزود: در حال حاضر سطح بیشتر نخیلات منطقه آلوده به آفات چوب‌خوار هستند و بنابراین آشنایی باغداران با نحوه فعالیت و مبارزه با آفت و استفاده از روش‌های مناسب مدیریت تلفیقی برای جلوگیری از افزایش جمعیت آفات چوب‌خوار ضروری است.

آتش آفات در دل نخلستان‌های تنگستان/ عملیات مبارزه ادامه دارد

مبارزه با آفت کنه‌های تارتن نخیلات

احمد سبحانی مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر نیز اظهار داشت: در سال جاری به دلیل پایین بودن دما و رطوبت نسبی در ماه‌های فروردین و اردیبهشت در مقایسه با سال‌های گذشته، فعالیت کنه‌های تارتن نخیلات دیرتر آغاز شد.

وی اضافه کرد: به همین دلیل و با توجه به پیش آگاهی قبلی، مبارزه با این آفت در اکثر نخلستان‌ها تقریباً از ابتدای خرداد ماه آغاز شده است و پیش‌بینی می‌شود با توجه به شرایط محیطی متنوع در مناطق مختلف استان، عملیات مبارزه تا پایان تیرماه نیز ادامه داشته باشد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر بیان کرد: در مدیریت این آفت، شروع فعالیت بسیار مهم است و پیش از آن، سمپاشی توصیه نمی‌شود.

با پایش دما، رطوبت، بررسی خوشه‌ها و استفاده از تجربه‌های محلی می‌توان زمان دقیق فعالیت آفت را معین کرد تا از سمپاشی های بی‌رویه جلوگیری شود وی خاطرنشان کرد: آغاز فعالیت کنه تارتن خرما بستگی به دما، رطوبت نسبی هوا و وزش بادهای گرم موسمی دارد و با پایش دما، رطوبت، بررسی خوشه‌ها و استفاده از تجربه‌های محلی می‌توان زمان دقیق فعالیت آفت را معین کرد تا از سمپاشی های بی‌رویه جلوگیری شود.

سبحانی ادامه داد: در استان بوشهر تقریباً تمامی ارقام به این آفت حساس بوده و در صورت عدم مبارزه به‌موقع خسارت بسیار بالایی از نظر کمی و کیفی به محصول وارد می‌شود.

وی افزود: این آفت با تغذیه از شیره غذایی برگ و میوه‌ها، باعث خشک شدن پوست میوه شده و اگر خسارت ادامه یابد اندازه میوه و ارزش غذایی آن بسیار کاهش پیدا می‌کند و در صورت تداوم فعالیت، میوه و خوشه حالت غبارآلود به خود گرفته و بازارپسندی محصول به شدت کاهش می‌یابد.

سبحانی اظهار داشت: کنه‌های تارتن نخیلات محیط گرم و خشک را می‌پسندند لذا مدیریت آبیاری و کنترل علف‌های هرز می‌تواند تأثیر معنی داری در کاهش خسارت کنه‌ها داشته باشد.

کنترل شیمیایی آفت

وی تاکید کرد: برای کنترل شیمیایی نیز می‌توان به محض مهاجرت کنه‌های بالغ از تاج درخت به سمت خوشه‌ها، از سموم کنه‌کش مناسب با توصیه کارشناسان کشاورزی استفاده کرد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: به دلیل تعدد نسل کنه‌های تارتن، برای پیشگیری از بروز پدیده مقاومت، نکته بسیار مهم در کنترل مطلوب کنه‌ها، رعایت تناوب در سموم مصرفی است.

وی به باغداران توصیه کرد که با مشورت کارشناسان کشاورزی، نوع سم، میزان مصرف بهینه، زمان مناسب مصرف و سم‌پاش مناسب را انتخاب کنند.

کد خبر 58792
منبع خبر : خبرگزاری مهر

نظر شما

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

نظرات بینندگان

تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
در شهر
انتخابات 1400
سامانه تردد کشتی
سامانه تردد کشتی
سامانه خدمات درمانی
سامانه تردد کشتی
پربازدیدترین اخبار
پربحث ترین اخبار