یکشنبه, ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - Sunday, 28 April 2024
تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
۷ شهریور ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۰
راه‌آهن در صدر مطالبات بوشهری‌ها/ پیمانکار جدید انتخاب شد
بوشهر- تکمیل راه‌آهن بوشهر - شیراز و اتصال استان بوشهر به خط ریل سراسری یکی از مهمترین مطالبات مردم محسوب می شود اما وعده‌های مسئولان در این زمینه هنوز محقق نشده است.

خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها: استان بوشهر با داشتن نیروگاه اتمی، صادرات بیش از ۹۰ درصد نفت کشور و تولید بیش از ۷۰ درصد گاز کشور به عنوان قطب اقتصادی و انرژی کشور محسوب می‌شود.

علیرغم ظرفیت‌های بزرگ اقتصادی که در استان بوشهر وجود دارد، این استان در زمینه برخورداری از زیرساخت‌ها با کمبودهای جدی روبرو است و از نظر زیرساخت‌های بندری، راه، فرودگاه و راه‌آهن نیازمند توسعه است.

تکمیل راه‌آهن بوشهر - شیراز و اتصال استان بوشهر به خط ریل سراسری همچنان یکی از مهمترین مطالبات مردم این استان است که از سال‌ها پیش تاکنون بدون نتیجه باقی مانده است.

اتصال بوشهر به خط ریل سراسری همچنان در ایستگاه بی‌پولی گیر کرده و با این شرایطی که مشاهده می‌شود، امید زیادی به ساخت آن در آینده نزدیک نیست. تزریق اعتبارات قطره‌چکانی دردهای راه‌آهن بوشهر را درمان نمی‌کند.

دولت‌های مختلف وعده‌هایی را برای تکمیل راه‌آهن بوشهر به مردم این استان داده‌اند ولی با پایان این دولت‌ها و فعالیت‌های دولت‌های بعدی، فقط مسئولی که وعده می‌دهد تغییر کرده است.

سال‌ها است که هر مسئول ملی که به استان بوشهر سفر می‌کند با این مطالبه روبرو می‌شود که بوشهر را به راه‌آهن متصل کنید ولی چیزی جز وعده‌های تکراری نصیب این مردم نشده است.

در حالی که حدود ۱۵ سال از آغاز عملیات اجرایی راه‌آهن بوشهر - شیراز می‌گذرد، این پروژه کمتر از ۱۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد پروژه راه‌آهن شیراز - بوشهر - عسلویه با طول ۶۵۵ کیلومتر در ۱۱ قطعه تعریف شده است که قطعات ۹ تا ۱۱ در استان بوشهر و مابقی در استان فارس واقع شده است.

از این ۱۱ قطعه، دو قطعه از سمت شیراز به طول ۱۰۰ کیلومتر، ۵۰ درصد در زیرسازی پیشرفت فیزیکی دارد و از سمت بوشهر نیز قطعه ۱۱ که به بوشهر متصل می‌شود، به طول ۴۰ کیلومتر حدود ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

دو قطعه سخت این مسیر ریلی در استان بوشهر به طول ۲۵ کیلومتر قرار دارد. این قطعه از پروژه، ۱۰ تونل و ۹ دستگاه پل خاص دارد که موجب شده است که این ۲۵ کیلومتر از اهمیت خاصی برخوردار باشد.

در حالی که حدود ۱۵ سال از آغاز عملیات اجرایی راه‌آهن بوشهر - شیراز می‌گذرد، این پروژه کمتر از ۱۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

تهاتر نفت برای راه‌آهن بوشهر در مراحل نهایی

مدیرکل راه و شهرسازی استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: راه‌آهن بوشهر- شیراز یکی از مهمترین مطالبات مردم است که مدیریت ارشد استان بوشهر عزمی جدی در این زمینه دارد.

سید محمود دستغیبی با اشاره به اینکه تأمین مالی برای اجرای پروژه از مهمترین موضوعات است خاطرنشان کرد: برای تأمین مالی پروژه، تهاتر نفت پیشنهاد شده است که اکنون در مراحل نهایی تهاتر قطعی قرار دارد.

وی اضافه کرد: امید داریم که با نهایی شدن تهاتر نفت و تأمین مالی این پروژه، شاهد تکمیل هر چه سریع‌تر راه‌آهن بوشهر - شیراز و اتصال این استان به خط ریل سراسری باشیم.

مدیرکل راه و شهرسازی استان بوشهر افزود: راه‌آهن یکی از مهمترین زیرساخت‌های ارتباطی است که تکمیل راه‌آهن بوشهر- شیراز می‌تواند نقش مهمی در جابجایی بار و مسافر داشته باشد.

راه‌آهن در صدر مطالبات بوشهری‌ها/ پیمانکار جدید انتخاب شد

پیمانکار جدید برای راه‌آهن بوشهر انتخاب شد

استاندار بوشهر در پاسخ به خبرنگار مهر در مورد وضعیت راه‌آهن بوشهر - شیراز اظهار داشت: اتصال استان بوشهر به خط ریلی یکی از اولویت‌های مهم این استان محسوب می‌شود که برای تکمیل آن عزمی جدی داریم.

ساز و کاری دنبال شده تا تهاتر نفت برای تأمین اعتبارات راه‌آهن بوشهر - شیراز محقق شود احمد محمدی‌زاده با گرامیداشت یاد و خاطره رستم قاسمی وزیر سابق راه و شهرسازی بیان کرد: قاسمی تلاش ویژه‌ای برای راه‌آهن بوشهر داشت ولی عمر وی به دنیا نبود و این کار با وقفه روبرو شده است.

وی با اشاره به مصوبات دولت برای راه‌آهن بوشهر - شیراز تصریح کرد: ۲ مصوبه برای تأمین ۲۰۰ میلیون دلار در استان‌های بوشهر و فارس از محل تهاتر نفت گذاشته شد و با پیگیری صورت گرفته یک مصوبه ۱.۲ میلیون دلاری گرفته شد.

استاندار بوشهر تاکید کرد: اخیراً ساز و کاری دنبال شده تا تهاتر نفت برای تأمین اعتبارات راه‌آهن بوشهر - شیراز محقق شود و فرآیند تحویل و تحول در حال انجام است که امیدواریم تا پایان شهریورماه اولی محموله نفتی از کشور خارج شود.

وی با اشاره به اینکه پیمانکار جدیدی برای راه‌آهن بوشهر - شیراز گرفته شده است افزود: موضوع را از طریق وزارت نفت و وزارت راه و شهرسازی و از طریق دولت به صورت جدی دنبال می‌کنیم.

لزوم تسریع در تهاتر برای راه‌آهن بوشهر

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر نیز با اشاره به اهمیت راه‌آهن بوشهر - شیراز گفت: انتظار می‌رود دولت تلاش جدی برای تکمیل راه‌آهن و اتصال این استان به خط ریل سراسری داشته باشد.

آیت‌الله غلامعلی صفایی بوشهری تاکید کرد: سال از زمان آغاز اجرای پروژه راه‌آهن بوشهر- شیراز می‌گذرد اما همچنان در همان قطعه‌های ابتدایی باقی‌مانده و کار متوقف شده است.

وی با بیان اینکه خط ریلی یکی از نیازهای اساسی برای توسعه اقتصاد کرانه‌ای در استان بوشهر محسوب می‌شود افزود: مصوبه‌های متعدد برای راه‌آهن بوشهر به عمل تبدیل نشده است.

صفایی بوشهری با بیان اینکه مردم در خصوص خط راه‌آهن بوشهر توقع جواب دارند اضافه کرد: امروز طرح‌های ریلی در مناطق مختلف کشور اجرایی و افتتاح می‌شود در حالی که مردم استان بوشهر که در همه عرصه‌های انقلاب در خدمت انقلاب و ایران بوده‌اند باید حسرت اجرای این طرح مهم را داشته باشند.

راه‌آهن در صدر مطالبات بوشهری‌ها/ پیمانکار جدید انتخاب شد

امام جمعه بوشهر در دیدار با رئیس جمهور، معاون اول رئیس جمهور، وزیر نفت، وزیر راه و دیگر مسئولان موضوع راه‌آهن بوشهر را پیگیری و بر حل مشکل اعتبارات خط ریلی بوشهر - شیراز تاکید کرد.

وی خواستار حل موانع برای عملیاتی شدن هرچه سریع‌تر خط ریلی بوشهر - شیراز و دریافت اعتبارات به واسطه تهاتر نفت شد.

راه آهن بوشهر به شیراز سرعت می‌گیرد

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور با بیان اینکه در طول ۵۰۰ کیلومتر ساخت راه آهن بوشهر به شیراز، پیمانکار حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد مسیر مشخص شده است، گفت: یکی از خبرهای خوش برای استان بوشهر و کشور صدور مجوز ساخت یکی از کریدورهای ریلی اصلی ایران است که بوشهر را به شبکه اصلی ریلی کشور متصل می‌کند.

خیرالله خادمی با بیان اینکه به دستور رهبر انقلاب اعتبار اجرای این طرح تأمین شده است افزود: اجرای بخشی از طرح در گذشته آغاز شد که به دلیل کمبود منابع مالی در سال‌های گذشته به کندی پیش رفته است و با دستور رهبر انقلاب و عزم جزم دولت برای به نتیجه رساندن آن مناقصات برگزار شده و پیمانکاران نیز تعیین شده است.

وی گفت: بخشی اندکی از طرح مانده که تا ۳ ماه آینده پیمانکاران آن مشخص می‌شوند.

خادمی افزود: امیدواریم در آینده نزدیک کار در سرتاسر این محور ریلی شروع شود و عملیات اجرایی با دستور رئیس جمهور و با حضور وزیر راه و شهرسازی به صورت رسمی انجام شود.

مردم انتظار دارند با تلاش دولت جهادی این پروژه نیمه کاره به سرانجام برسد و زمینه توسعه بوشهر بیش از گذشته مهیا شود.

کد خبر 61660
منبع خبر : خبرگزاری مهر

نظر شما

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

نظرات بینندگان

تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
در شهر
انتخابات 1400
سامانه تردد کشتی
سامانه تردد کشتی
سامانه خدمات درمانی
سامانه تردد کشتی
پربازدیدترین اخبار
پربحث ترین اخبار