جمعه, ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - Friday, 26 April 2024
تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
۲۵ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۰
مشکلات اساسی «شاد» در خراسان شمالی/ اینترنت و تبلت نیست
بجنورد- بسیاری از دانش‌آموزان خراسان شمالی برای استفاده از سامانه شاد یا دسترسی به اینترنت نداشته و یا تلفن همراه هوشمند ندارند که مسئولان باید برای رفع این مشکلات اقدامات جدی انجام دهند.

خبرگزاری مهر؛ گروه استان‌ها: با شیوع کرونا در کشور از حدود ۱۴ ماه قبل، بسیاری از کسب و کارها، فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی، مراسم مذهبی و حتی دید و بازدیدهای خانوادگی تحت تأثیر قرار گرفت.

آموزش و پرورش نیز از این قضیه مستثنی نبود و دانش آموزان پس از شیوع کرونا به طور کلی خانه نشین شدند و از حضور در مدرسه محروم ماندند.

دانش آموزان خراسان شمالی نیز در این روند قرار گرفته و با مدرسه به صورت موقت خداحافظی کردند؛ اما بنا نبود آموزش تعطیل شود و در سامانه‌ای با نام شاد، فعالیت‌های آموزشی از سر گرفته شد. سامانه‌ای که اکنون در حدود سالگرد ایجاد آن قرار داریم. اما «شاد» حواشی زیادی را در استان پیرامون خود می‌دید.

پس از برقراری سامانه شاد، دانش آموزان خراسان شمالی برای استفاده از این امکان ۲ مشکل اساسی داشتند؛ ضعیف بودن اینترنت در بسیاری از نقاط استان خصوصاً مناطق روستایی و در دسترس نبودن تلفن هوشمند و یا تبلت در بسیاری از خانواده‌ها.

نبود اینترنت؛ مشکل اساسی دانش آموزان خراسان شمالی

این دو مشکل اساسی باعث شد در ابتدای آغاز به کار شاد، تنها ۵۰ درصد دانش آموزان موفق به حضور در این سامانه باشند؛ از سوی دیگر اضطراب ابتدایی شیوع کرونا باعث می‌شد معلمان و دانش آموزان به هیچ نحو در مدارس حاضر نباشند و به این ترتیب بخش زیادی از دانش آموزان در تحصیل دچار مشکل شدند.

بسیاری از روستاهای استان خصوصاً روستاهای مرزی از اینترنت محروم بودند و این امر رسماً آموزش دانش آموزان را لغو کرده بود. این مسئله باعث شد مسئولان سعی بر اتصال مدارس خراسان شمالی به اینترنت داشته باشند.

اتصال مدارس به اینترنت؛ اقدامی خوب اما بی فایده!

فرامرز صدقی، رئیس اداره فناوری، اطلاعات و ارتباطات آموزش و پرورش خراسان شمالی دی ماه سال گذشته در این خصوص گفت: در قالب طرح اتصال، دانش آموزان مدارس در بیش از هزار و ۳۸۰ نقطه از اینترنت رایگان بهره مند شدند.

وی افزود: اکنون ۲۰۰ مدرسه استان در نقاط روستایی و عشایری اینترنت ندارد که تلاش داریم تا این مشکل زیرساختی حل شود.

اما این مسئله چقدر مشکلات دانش آموزان روستایی را حل کرد؟ محمد وحیدی، نایب رئیس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش اظهار کرد: با بررسی‌های انجام شده از سوی وزیر ارتباطات و فناوری، بسیاری از نقاط خراسان شمالی حتی آنتن تلفن همراه را ندارند که این مسئله در کنار پوشش اینترنت معضل بزرگی است.

وی با تأکید بر اینکه در حال حاضر عدالت آموزشی وجود ندارد، افزود: شکاف آموزشی بسیار زیاد است و این در حالی است که در آموزش و پرورش عدالت آموزشی مدنظر بوده که در حال حاضر ضعیف‌ترین دانش آموزان به سختی تحصیل می‌کنند و از طرفی بسیاری از آنان ترک تحصیل کرده‌اند.

وحیدی با بیان اینکه اتصال مدارس کشور به اینترنت در حال حاضر کارایی لازم را نداشته است، تصریح کرد: با توجه به اینکه مدارس کشور به علت شیوع ویروس کرونا تعطیل هستند، اتصال مدارس به اینترنت در شرایط فعلی دردی از دردهای دانش آموزان کم نکرده است.

نماینده مردم بجنورد در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر طرح الزام دولت به رایگان کردن اینترنت شاد برای معلمان و و خرید یک میلیون تبلت برای دانش آموزان مناطق محروم، اظهار کرد: در نقطه مرزی خراسان شمالی طی سال تحصیلی جدید از این امکان برخوردار نشدند که این نشان از شکاف آموزشی در کشور دارد.

اینجا تلویزیون هم نیست

اما کار به اینجا ختم نمی‌شود. طبق گفته عباس سعیدی، مدیرکل سابق آموزش و پرورش خراسان شمالی در آذر ماه سال گذشته، ۱۳۷ روستای استان دسترسی به شبکه ملی آموزش نیز ندارند.

وی افزود: دریافت برنامه‌های شبکه ملی آموزش در روستاهای سخت گذر و دورافتاده، به ویژه در شهرستان مرزی راز و جرگلان ممکن نیست.

عدم بهره‌مندی دانش آموزان روستایی خصوصاً در راز و جرگلان از اینترنت و شبکه ملی آموزش مسئولان را بر آن داشت تا با دریافت مجوزهای لازم کلاس‌ها به صورت حضوری برگزار شود؛ البته باید توجه داشت که بسیاری از کلاس‌های این روستاها با تعداد دانش‌آموز محدود برگزار می‌شود.

در مناطق محروم از شاد کلاس‌ها حضوری است

با فروکش کردن موج کرونا در انتهای سال گذشته کلاس‌های بیشتری در روستاهای محروم استان به صورت حضوری برگزار می‌شد اما با شیوع موج جدید محدودیت‌ها باری دیگر اعمال شد. مهدی مودی، مدیرکل آموزش و پرورش خراسان شمالی در این باره اظهار کرد: فعالیت آموزشی مدارس بر اساس دستورالعمل‌های ستاد مقابله با کرونا در تمامی شهرهای نارنجی و قرمز کلاس‌های حضوری تشکیل نمی‌شود و حتی عوامل اجرایی در مدارس حضور نخواهند یافت.

وی افزود: پایه‌های اول و دوم ابتدایی این استان با کلاس‌های درس دارای ۱۰ نفر جمعیت در مناطق کرونایی آبی و زرد استان همراه با رعایت نکات بهداشتی به صورت حضوری است.

مودی تاکید کرد: همچنین مناطقی که از برنامه شاد محروم هستند که بیشتر نیز شامل مدارس روستایی و عشایری است می‌توانند کلاس درس را حضوری برگزار کنند.

به این ترتیب مشکلات اینترنت یکی از محدودیت‌های جدی دانش آموزان خراسان شمالی است که باید از سوی مسئولان وزارت ارتباطات و آموزش و پرورش پیگیری شود.

دانش آموزانی که تلفن همراه هوشمند ندارند

اما دیگر مشکل تأمین تلفن همراه هوشمند بود. خراسان شمالی یکی از استان‌های محروم کشور است به طوری که حدود یک چهارم جمعیت آن تحت پوشش نهادهای حمایتی قرار دارند. از این رو طبیعی است که بسیاری از دانش آموزان تلفن همراه نداشته باشند.

اما همدلی مردم ایران این مسئله را اندکی التیام بخشیده است به طوری که خیران زیادی وارد گود شده و برای دانش آموزان محروم خراسان شمالی تبلت تهیه کردند. کمیته امداد امام خمینی نیز مانند همیشه با کمک خیران سعی بر حل مشکلات قشر محروم داشت و ۵۵۰ تبلت به دانش آموزان کم برخوردار اهدا کرد.

گروه‌های خودجوش مردمی، برخی بانک‌ها، مؤسسات استانی و ملی و بسیاری از نهادهای دیگر در این خصوص سعی داشتند با انجام وظیفه اجتماعی خود مشکلات را حل کنند؛ اما همچنان کمبودها وجود دارد و بسیاری از دانش آموزان منتظر رسیدن تبلت هستند.

مهدی مودی، مدیرکل آموزش و پرورش خراسان شمالی در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: در ابتدای سال تحصیلی جاری، میزان بهره‌مندی دانش آموزان خراسان شمالی از سامانه شاد ۵۰ درصد بود که اکنون این رقم به ۷۹ درصد افزایش یافته است.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان شمالی ادامه داد: بخشی از این کاهش محرومیت به دلیل کمک خیرین برای تهیه‌ی تبلت بوده است.

وی افزود: ۲۱ هزار دانش‌آموز استان از شاد محروم اند که با اخذ مجوز کلاس‌های آن‌ها با تعداد محدود به صورت حضوری برگزار می‌شود.

مودی تصریح کرد: برای این تعداد دانش‌آموز محروم که در روستاهای استان ساکن هستند، در قدم اول به دلیل چند دانش آموزی بودن بیشتر خانواده‌ها، به ۵ هزار و ۵۰۰ عدد تبلت نیاز داریم.

به این ترتیب تهیه تبلت و اینترنت رسانی به مناطق محروم دو امر مهم است که باید مسئولان خراسان شمالی به آن تاکید ویژه داشته باشند تا دانش آموزان بیش از پیش بتوانند از خدمات آموزشی بهره ببرند.

کد خبر 22408
منبع خبر : خبرگزاری مهر

نظر شما

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

نظرات بینندگان

تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
در شهر
انتخابات 1400
سامانه تردد کشتی
سامانه تردد کشتی
سامانه خدمات درمانی
سامانه تردد کشتی
پربازدیدترین اخبار
پربحث ترین اخبار