شنبه, ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - Saturday, 27 April 2024
تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
۱۵ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۰
تورم آمریکا می‌تواند مانند ۱۹۶۰ از کنترل بانک مرکزی خارج شود
یل فرگوسن، اقتصاددان و تاریخ شناس معروف، می‌گوید بالا رفتن نرخ تورم آمریکا می‌تواند منجر به بحرانی مانند دهه ۱۹۶۰ شود که باعث شد قیمت‌ها یک دهه بالا بمانند.

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از سی‌ان‌بی‌سی، نیل فرگوسن، اقتصاددان و تاریخ شناس معروف، می‌گوید بالا رفتن نرخ تورم آمریکا می‌تواند منجر به بحرانی مانند دهه ۱۹۶۰ شود که باعث شد قیمت‌ها یک دهه بالا بمانند.

او در مصاحبه با سی‌ان‌بی‌سی گفت: سیاست‌گذاران پولی آمریکا با چالش جدید افزایش نرخ تورم روبرو هستند که به علت بسته‌های مالی حمایتی مربوط به بحران کرونا به شکلی مشابه با بحران مالی ۲۰۰۸ به وجود آمده است.

فرگوسن می‌گوید: آن‌چه در مورد فجایع جالب این این است که معمولاً یک اتفاق منجر به اتفاق بعدی می‌شود. شما از فاجعه سلامت عمومی به سوی فاجعه پولی و تورمی گام برمی‌دارید.

او گفت: البته این فاجعه منجر به مرگ کسی نمی‌شود و شاید از این بابت فاجعه مهمی به نظر نرسد.

نرخ تورم ماه آگوست آمریکا به ۵.۴ درصد رسید که این بزرگترین جهش تورم از آگوست ۲۰۰۸ تا کنون است. اعضای فدرال‌رزرو اصرار دارند که این تورم زودگذر است اما فرگوسن این ادعا را زیر سوال می‌برد.

او می‌گوید: من احساس می‌کنم ما به سوی آرامشی مانند دهه ۱۹۷۰ پیش نمی‌رویم بلکه به سوی وضعیتی مانند اواخر دهه ۱۹۶۰ در حرکت هستیم. در آن زمان کنترل تورم از دست مکنزی مارتین، رئیس فدرال‌رزرو خارج شد و آمریکا با تورمی افسارگسیخته روبرو شد که این رویداد در تاریخ مالی آمریکا بسیار مشهور است.

این اظهارات پس از آن مطرح می‌شوند که هفته گذشته، کنیس روگوف، اقتصاددان ارشد سابق صندوق بین‌المللی پول و استاد دانشگاه هاروارد در مقاله‌ای گفت: خروج آمریکا از افغانستان یکی از عوامل دیگری است که وضعیت اقتصاد آمریکا در دهه ۲۰۲۰ را مشابه وضعیت اقتصاد آمریکا در دهه ۱۹۷۰ و تورم بسیار بالا کرده است.

کد خبر 32462
منبع خبر : خبرگزاری مهر

نظر شما

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

نظرات بینندگان

تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
در شهر
انتخابات 1400
سامانه تردد کشتی
سامانه تردد کشتی
سامانه خدمات درمانی
سامانه تردد کشتی
پربازدیدترین اخبار
پربحث ترین اخبار