یکشنبه, ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - Sunday, 28 April 2024
تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
۳۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۰
بی‌محلی پتروشیمی‌ها به جوانان استان بوشهر/ میزبان را دریابید
بوشهر- بی‌توجهی برخی پتروشیمی‌های مستقر در پارس جنوبی به اشتغال جوانان بومی باعث واکنش‌های منفی متعددی در بین مردم استان بوشهر شده است.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها - سجاد محمودی: هر از چندگاهی اخباری در سطح استان بوشهر شنیده می‌شود که مهمترین شاخصه‌اش تبعیض و بی مهری است و قطعاً انسان در برابر هر چیزی کوتاه بیاید این دو را بر نمی‌تابد.

در طول سه دهه گذشته، دولت‌ها همواره ویژه‌ترین نگاه را از حیث تولید ثروت به استان بوشهر داشته‌اند ولی استان بوشهر از این نظر بهره مناسب را نبرده است.

ممانعت از ورود بومیان به مدیریت‌ها یکی از چالش‌های جدی در استان بوشهر است و امروزه وضعیت فاجعه باری را از حیث اشتغال بومیان، بکارگیری نخبگان و اقلیت سیاستمداران در استان شاهد هستیم.

استان بوشهر آبستن چندین کانون ثروت ساز بی‌نظیر ملی و کم‌نظیر بین المللی چون دو منطقه پارس جنوبی و شمالی، مناطق نفت خیز متعدد، بیشترین مرز دریایی با خلیج فارس، قطب صیادی و چندین بندر و… است.

شاید بزرگترین عیب مردم این استان، فارغ از تخصصی که دارند، نجابت و بزرگ منشی آنها است که همین وضعیت پاشنه آشیل بی مهری‌های بی حد و حصر مرکز در طی این سه دهه بوده است.

استخدام در عسلویه؛ آزمون در شیراز

مدتی قبل خبری منتشر شد مبنی بر اینکه یک شرکت پتروشیمی عزم بکارگیری ۲۵ نیروی عملیاتی مقطع کاردانی، را برای سمت سازمانی تکنسین بهره برداری از طریق برگزاری آزمون استخدامی در شهر شیراز دارد. برگزاری آزمون در خارج از استان بوشهر و چرایی عدم استفاده از زیرساخت دانشگاه خلیج فارس به سرعت در فضای مجازی مورد اعتراض قرار گرفته و در ادامه این شرکت طی بیانیه‌ای حمل و نقل متقاضیان را عهده دار و استنکاف دانشگاه از برگزاری آزمون را مطرح کرد که توسط دانشگاه خلیج فارس تکذیب شد.

بی‌محلی پتروشیمی‌ها به جوانان استان بوشهر/ میزبان را دریابید

شرکت‌های چند ملیتی و با تراز میلیارد دلاری مثل گوگل و مایکروسافت و اپل عمده آزمون‌های خود را در محل فعالیت برگزار می‌کنند و اینکه شرکت‌های پتروشیمی استان بوشهر، آزمون‌هایشان را در خارج از محل فعالیت برگزار می‌کنند بسیار جالب بوده و در اینجا این سوال مطرح می‌شود که چرا کارشناسان دانشگاه آزاد شیراز را به عنوان متولی و در قامت نخبگان علمی، شرایط روحی و جسمانی و خستگی متقاضی را نظر گرفته‌اند؟

پست سازمانی مد نظر و حقوق پایین آن در کنار برگزاری آزمون در خارج از استان بوشهر و تعدد متقاضیان می‌توانند هر کسی را نسبت به شرکت در آزمون بی میل کند که این جدی ترین نقد به عملکرد شرکت‌های صنعتی در مبحث استخدام‌ها است.

این فقط یکی از ماجراهای روزانه استان بوشهر با پتروشیمی‌هایی است که حتی برای حسن هم جواری هم برای تنها دانشگاه دولتی استان (این خود واقعاً غم انگیز است) جایگاهی تحت عنوان مجری آزمون قائل نیستند.

شرکت‌هایی که آسایش، امنیت، هنجارهای اجتماعی، سلامتی و معیشت مردم را به گروگان گرفته تا فربه شوند و اکنون عزمی جهت مقابله با عملکرد بد نسبت به محیط پیرامونیشان نیست.

یکی از انتظارات اصلی مردم استان بوشهر از نهادهای ناظر، شفافیت عملکرد و پیگیری حقوق حقه مردمشان است که تا کنون با محقق نشده است.

اجازه تخطی به پتروشیمی‌ها نمی‌دهیم

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: نگاه ویژه‌ای به نیروهای بومی داریم و در بسیاری از موارد بالاتر از مصوبه اشتغال در این منطقه جذب شده است.

سخاوت اسدی با اشاره به اینکه شرکت‌های مستقر در پارس جنوبی را موظف به اجرای مصوبه اشتغال ۵۰ درصدی نیروهای بومی کرده‌ایم افزود: در حوزه اشتغال جدی هستیم و با متخلفان برخورد می‌کنیم.

وی با بیان اینکه اگر شرکتی تخطی کند مجوزش را باطل خواهیم کرد ادامه داد: یکی از مدیران ارشد صنعت به خاطر شکایتی که از آنها شده است به دادگاه احضار شده تا پاسخگوی عدم اجرای مصوبه باشد.

بی‌محلی پتروشیمی‌ها به جوانان استان بوشهر/ میزبان را دریابید

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس در مورد برگزاری آزمون استخدام نیروهای یک شرکت پتروشیمی در شیراز بیان کرد: اجازه نمی‌دهم که آزمون استخدامی یک پتروشیمی مستقر در عسلویه خارج از استان بوشهر برگزار شود.

وی تاکید کرد: به این شرکت پتروشیمی که جمعه گذشته آزمونش را در استانی دیگر برگزار کرد تذکر کتبی داده و مقرر شد مصاحبه آن در استان بوشهر و زیر نظر کارشناسان سازمان منطقه ویژه انرژی پارس برگزار شود.

چند پیشنهاد

پیشنهادهایی در راستای عبور این مشکلات وجود دارد که می‌توان به تعیین دانشگاه خلیج فارس به عنوان ضابط آزمون‌های استخدامی صنعت در استان بوشهر اشاره کرد.

انتصاب معاونت انرژی در استانداری بوشهر، انتصاب بازرس بومی استانداری در تمامی شرکت‌های منطقه ویژه و تشکیل جلسات بررسی عملکردی ماهیانه از دیگر پیشنهادها است.

از دیگر پیشنهادها می‌توان به پیگیری اجرای مصوباتی چون بند ۶ اصل ۲۷ اساس نامه هلدینگ خلیج فارس مبنی بر جذب صد درصدی نیروهای بومی و…، تشکیل بانک اطلاعاتی نخبگان و نیروهای بومی استان بوشهر و توجه ویژه به هیئت مدیره شرکت‌ها و سازمان منطقه ویژه اشاره کرد.

لزوم توجه به بومی‌ها

امام جمعه بوشهر گفت: بسیاری از مراکز صنعتی بزرگ ملی در استان بوشهر است و از تمام ایران هم قدرت جذب نیرو می‌باشد و نیرو گرفته می‌شود اما یک ضابطه‌ای وجود دارد قانونی که باید به جوانان و متقاضیان اشتغال آن استانی که در این صنایع در آن است نگاه ویژه شود.

آیت‌الله غلامعلی صفایی بوشهری اظهار داشت: مردم و جوانان بوشهر چیزی فراتر از قانون نمی‌خواهند و اگر گفته شده باید در این مراکز، به ویژه مراکز صنعتی ۵۰ درصد از نیروهای بومی استان گرفته شود باید به آن عمل شود و اگر عمل نشود تمامی مراکزی که باید نظارت کنند و برخورد قانونی با این مراکز داشته باشند باید فعال شود و باید بررسی کنند که علت چیست که جوان تحصیل کرده متعهد بوشهری باید بیکار باشد.

وی افزود: جوان‌های استان بوشهر نجیب هستند که چیزی نمی‌گویند ولی درونشان غوغا است. بیایید یک کار بزرگ انجام دهید، الان سرمایه گذاری‌های خوبی در استان انجام می‌شود، حوزه‌های مختلف، همت کنید و برنامه ریزی کنید و تمام این جوانان را در بازه زمانی مشخص سر کار بگذارید.

امام جمعه بوشهر اضافه کرد: وقتی شما موفق هستید که جوانان استان بوشهر را سر کار ببرید و اگر تولید بالا برود ولی جوان استان بیکار باشد تولید را بالا بردید ولی جوان را از بین بردید. به جوانان استان توجه ویژه داشته باشید، خدمتگزار باشید و در این رابطه تذکرات جدی به شما داده شده، عمل کنید تا مردم دعا گوی شما باشند.

صنایعی که به مسئولیت اجتماعی توجه ندارند

در صورت سکوت مسئولان، همین روند استخدام بومیان عمدتاً در پست‌های خدماتی و حراست ملغی شده و در آینده به جای مطالبه انتصاب نخبگان استان از تریبون‌های رسمی و رسانه‌ها، می‌بایست سهم خود را در استخدام نیروهای خدماتی مطالبه کنیم.

از آنجایی که کیفیت زیرساخت‌های آموزشی در بنیه علمی نیروهای متخصص تأثیری اساسی دارد و این مهم در استان بوشهر در حالت احتضار به سر می‌برد نیاز است که مدیران دولت و صنعت نسبت به مسئولیت‌های اجتماعی خود در تقویت زیرساخت‌های آموزشی پاسخگو باشند که بر چه اساس درآمدهای چند صد هزار میلیاردی، هیچ تأثیری در تقویت بنیه آموزشی این استان نداشته است.

کیفیت پایین زیرساخت آموزشی مسبب بی میلی جوانان نسبت به تحصیل و افزایش آسیب‌های اجتماعی شده است تا جایی که قبولی‌های کنکور استان آنقدر ناچیز است که عزمی برای ایجاد یک دانشگاه دولتی دیگر وجود نداشته و بدین صورت سو عملکرد این مدیران، خود اهرم فشاری بر استان است که به دلیل نبود نیروی متخصص، باید از نیروی پروازی بهره ببریم.

خوشبختانه مطالبه عمومی ایجاد بانک اطلاعاتی نخبگان تقویت شده و بر حسب اطلاع این مهم در شهرستان کنگان به صورت پایلوت در دست اجرا است که می‌طلبد برای تحقق این کار خداپسندانه به ایشان کمک و به کل استان تعمیم یابد.

کد خبر 38540
منبع خبر : خبرگزاری مهر

نظر شما

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

نظرات بینندگان

تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
در شهر
انتخابات 1400
سامانه تردد کشتی
سامانه تردد کشتی
سامانه خدمات درمانی
سامانه تردد کشتی
پربازدیدترین اخبار
پربحث ترین اخبار