شنبه, ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - Saturday, 27 April 2024
تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۰
کاهش رعایت پروتکلهای بهداشتی در کرمان/۴۰درصد از مردم ماسک می‌زنند
کرمان – میزان مراجعه بیماران سرپایی به مراکز کرونایی کرمان در حالی ۵۰درصد افزایش یافته که علیرغم هشدارها اما مردم و مسئولان خطر کرونا را فراموش کرده‌اند و همه چیز به سوی عادی انگاری می‌رود.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: طبق آخرین اطلاعات ۱۰ شهرستان کرمان هم اکنون در حالت زرد قرار دارند در صورتیکه هفته گذشته در همین زمان تعداد شهرستان‌های در وضعیت زرد استان کرمان چهار مورد بود و پیش بینی می‌شود به زودی بر تعداد شهرستان‌هایی که در وضعیت زرد قرار می‌گیرد افزوده می‌شود.

طبق آمار مراجعه بیماران سرپایی کرونا در کرمان ۵۰ درصد افزایش یافته است و روند شیوع امیکرون در کرمان قابل توجه است از سوی دیگر ۳۰ درصد از تست‌های امیکرون در کرمان مثبت است و روند صعودی ابتلاء ادامه دارد.

تعداد بیماران کرونایی بستری در کرمان در حال افزایش است اما هنوز هم هیچ سیاستی برای کنترل بیماری اعمال نمی‌شود و مسئولان تنها نظاره گر شیوع امیکرون هستند

با این وجود هیچ نشانه‌ای از رعایت پروتکل‌ها در جامعه دیده نمی‌شود، مدارس باز شده و هر روز بر تعداد دانش آموزان افزوده می‌شود و مسئولان نیز در سیاستی اشتباه مردم را به حضور در مدارس ترغیب می‌کنند و در بسیاری از مدارس نیز حضور دانش آموزان اجباری شده است.

ادارات کرمان بسیار شلوغ هستند و در ادارات گاهاً از سوی کارمندان هم استفاده از ماسک فراموش شده است در این میان به دلیل اطلاعات اشتباهی که به جامعه داده شده است بسیاری تصور می‌کنند در صورت تزریق واکسن نیازی به استفاده از ماسک نیست.

کاهش رعایت پروتکلهای بهداشتی در کرمان/۴۰درصد از مردم ماسک می‌زنند

تعداد بیماران کرونایی بستری در کرمان در حال افزایش است اما هنوز هم هیچ سیاستی برای کنترل بیماری اعمال نمی‌شود و مسئولان تنها نظاره گر شیوع امیکرون هستند.

موج ششم آغاز شده است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان کرمان در گفتگو با مهر اظهارداشت: طبق شواهد در حال وارد شدن به موج ششم هستیم اما متأسفانه میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی بسیار افت کرده است.

حمید رضا رشیدی نژاد افزود: می‌طلبد که رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی با دقت بیشتری توسط مردم و مسئولان استان انجام شود.

وی گفت: باور غلطی که وجود دارد که مردم تصور می‌کنند شدت بیماری امیکرون نسبت به سویه های قبلی بسیار ضعیف‌تر است اما این چنین نیست و شاهد افزایش بستر بیماران در بخش‌های مراقبت‌های ویژه هستیم.

شیوع امیکرون بسیار سریع است

وی ادامه داد: وقتی موارد بستری افزایش می‌یابد کادر درمان تحت فشار قرار می‌گیرند، نمودارهای بستری در کشورهای مختلف نشان می‌دهد موج امیکرون شیوع بسیار بالایی دارد و مشکلات زیادی را برای سیستم‌های بهداشتی و درمانی کشورهای پیشرفته درست کرده است که همین الگو در صورت عدم رعایت پروتکل‌ها در کشور ما هم پیاده می‌شود.

رشیدی نژاد بیان کرد: افرادی که دارای بیماری زمینه‌ای هستند و سالمندان به سادگی طعمه این بیماری می‌شوند و باید بسیار مراقب باشند.

افرادی که دارای بیماری زمینه‌ای هستند و سالمندان به سادگی طعمه این بیماری می‌شوند و باید بسیار مراقب باشند

وی ادامه داد: به صورت مشخص افرادی که واکسیناسیون را انجام داده‌اند در صورت ابتلاء به بیماری عوارض کمتری را خواهند داشت اما این تصور که افرادی که واکسن زدند به کرونا مبتلا نمی‌شوند غلط است و به سادگی مبتلا و ناقل می‌شوند.

وی گفت: افرادی که سه ماه از تزریق دز دوم آنها گذشته و بالای ۱۸ سال دارند بلافاصله دز سوم را تزریق کنند تا شاهد افزایش بیماران بستری در بیمارستانها نباشیم.

تزریق واکسن بسیار ضروری است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان کرمان افزود: مردم باید بدانند این سویه نیز مانند سویه ها دیگر خطرناک است و به خصوص می‌تواند منجر به فوت گروه‌های در معرض خطر شود به همین دلیل استفاده از ماسک ضرورت بسیار بالایی دارد ضمن اینکه مردم باید از حضور در تجمع‌ها خودداری کنند.

کاهش رعایت پروتکلهای بهداشتی در کرمان/۴۰درصد از مردم ماسک می‌زنند

وی ادامه داد: کودکان ناقلان ویروس کرونا هستند و می‌تواند موجب انتقال ویروس به سالمندان شوند به همین علت دور همی های خانوادگی باید به حداقل میزان ممکن کاهش یابد.

اثری از رعایت پروتکل‌ها نیست

وی خواستار تزریق دز کامل واکسن کرونا توسط مردم شد و افزود: ۵۰۳ هزار و ۸۰۰ نفر در کرمان دز سوم واکسن را دریافت کرده‌اند و یک میلیون ۹۲۷ هزار و ۶۱۴ نفر دز دوم کرونا را دریافت کردند و دو میلیون ۱۷۸ هزار و ۹۳۲ نفر دز اول را دریافت کرده‌اند.

مردم باید بدانند این سویه نیز مانند سویه ها دیگر خطرناک است و به خصوص می‌تواند منجر به فوت گروه‌های در معرض خطر شود

این در حالیست که اگر به معابر، اصناف، ادارات و خیابان‌های کرمان نگاه کنید هیچ گونه اثری از رعایت پروتکل‌های هوشمند در کرمان دیده می‌شود.

بیماران کرونایی استان‌های مجاور برای درمان به کرمان سفر می‌کنند و در خیابان‌های شهر کرمان مملو از اتباع خارجی از جمله افاغنه و پاکستانی است که بعضاً در معابر به تکدی گری می‌پردازند.

در شهر نیز صف‌های طولانی مردم را می‌توان در مغازه‌ها و اداران مشاهده کرد و استفاده از ماسک نیز در استان به شدت کاهش یافته است از سوی دیگر برگزاری کنفرانس‌ها و تجمعات اداری نیز عادی شده است و عادی انگاری در سطوح مختلف نسبت به ویروس کرونا مشاهده می‌شود.

از ابتدای شیوع کرونا و درگیر شدن هرمزگان با موج جدید شاهد هیچ گونه کنترلی برای جلوگیری از سرایت بیماری به کرمان نبودیم.

از سوی دیگر ۲۰ هزار نفر در جنوب کرمان هم اکنون در چادر زندگی می‌کنند و به دلیل خراب شدن خانه‌هایشان در سیل با مشکلات بسیاری مواجه هستند و خطر جدی شیوع کرونا این افراد را تهدید می‌کند.

کد خبر 40586
منبع خبر : خبرگزاری مهر

نظر شما

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

نظرات بینندگان

تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
در شهر
انتخابات 1400
سامانه تردد کشتی
سامانه تردد کشتی
سامانه خدمات درمانی
سامانه تردد کشتی
پربازدیدترین اخبار
پربحث ترین اخبار