جمعه, ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - Friday, 26 April 2024
تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
۲۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰
گلایه دیری‌ها از وضعیت پسماند/ وعده ساماندهی جدی‌تر پیگیری شود
بوشهر- وضعیت نامناسب مدیریت پسماند در شهرستان دیر موجب گلایه مردم شده است و انتظار می‌رود مسئولان عزمی جدی‌تر برای مدیریت این موضوع داشته باشند.

خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها- مهدی عبدی: شهرستان دیر در جنوب استان بوشهر علی‌رغم ظرفیت‌های فراوان با مشکلات و چالش‌های جدی روبرو است و انتظار می‌رود مسئولان به صورت جدی پیگیر رفع مشکلات آن باشند.

وضعیت نامناسب سایت دفن زباله یکی از چالش‌های مهم و اساسی در شهرستان دیر است که موجب نارضایتی مردم و گلایه‌های شهروندان از این مسئله مهم شده است.

علی‌رغم اینکه مسئولان بارها برای رفع چالش مدیریت پسماند در شهرستان دیر وعده‌هایی را داده‌اند، هنوز این مهم محقق نشده است و مسائل و چالش‌ها پابرجا است.

در همین راستا نشست مجمع سلامت شهرستان دیر با حضور کارشناسان مربوطه و مسئولان استانی و شهرستانی با موضوع سلامت و پسماند در شهرستان دیر برگزار شد.

پسماند چالشی جدی در دیر است

فرماندار شهرستان دیر در این نشست گفت: رفع مشکلات پسماند در شهرستان دیر اولویت مجمع سلامت این شهرستان بوده و باید از طرف دستگاه‌های مسئول با جدیت پیگیری شود.

یونس باربرز اظهار کرد: چالش‌های بسیار زیادی در محیط پیرامونی ما وجود دارد که سلامت ما را در هر لحظه با آسیب روبرو می‌کند و غلبه بر این چالش‌ها کار آسانی نیست چرا که کنترل همه عوامل تأثیرگذار در سلامت که برپایی اهداف عالیه سلامت نقش دارند کار دشواری است.

وی با اشاره به نقش دستگاه‌های اجرایی در سلامت مردم گفت: عوامل اجتماعی تأثیرگذار بر سلامت که در لایه‌های مختلف اجتماع وجود دارند اغلب در حوزه و اقتدار حاکمیتی وزارت بهداشت و درمان نیستند و دیگر سازمان‌ها سهم ۷۵ درصدی دارند که باید نقش خود را در ارتقا سطح سلامت مردم ایفا کنند.

فرماندار شهرستان دیر افزود: پسماند یکی از چالش‌ها و مشکلات زیست محیطی است که تأثیر مستقیمی بر سلامت آحاد جامعه دارد که رفع این مشکل نیازمند مشارکت همگانی است.

باربرز اضافه کرد: تمام تلاش خود و مجموعه دستگاه‌های مرتبط با پسماند به کار خواهیم بست تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن یکی از معضلات حوزه سلامت و محیط زیست شهرستان رفع شود.

وی تصریح کرد: بازدید میدانی شهرداران از الگوهای موفق مدیریت پسماند کشور در دستور کار قرار دارد و به زودی عملیاتی می‌شود.

لزوم انتقال پسماند به محل جدید

سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان دیر گفت: امروزه پسماند یکی از معضلات جهانی است و وجود هوای سالم، آب و خاک عاری از آلاینده‌ها و پسماندها از بدیهی‌ترین نیازهای اولیه و حقوق شهروندی است.

عباس آدمیت‌نسب افزود: در اولین و دومین مجمع سلامت شهرستان نیز موضوع پسماند در پنج اولویت انتخابی اعضا بود که این نشانگر این است که موضوع پسماند به عنوان یک مسئله ویژه و چالش بزرگ سلامت و بهداشت در سطح شهرستان مطرح است که برای رفع آن باید برنامه‌ریزی و چاره‌اندیشی شود.

گلایه دیری‌ها از وضعیت پسماند/ وعده ساماندهی جدی‌تر پیگیری شود

وی ادامه داد: گام‌هایی در این چند سال از سوی دستگاه‌های متولی برداشته شده است اما با حرکت لاک پشتی به نتیجه مطلوب نرسیده‌ایم و کماکان رفع مشکل پسماند یکی از مطالبات به حق مردم از حوزه سلامت است.

سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان دیر ابراز امیدواری کرد: با تدبیر مسئولین و اهتمام جدی دستگاه‌های متولی تا پایان سال شاهد حل معضلات پسماند و انتقال آن به محل جدید و استاندارد باشیم.

نارضایتی مردم از وضعیت پسماند

امام جمعه دیر با بیان اینکه بحث سلامت مقوله گسترده‌ای است، اظهار داشت: اسلام در همه ابعاد به دنبال سلامت افراد جامعه است.

حجت الاسلام سیدعلی حسینی افزود: متأسفانه گاهی اوقات ما فقط به سلامت جسم می‌پردازیم و از سلامت روان افراد غافل می‌شویم.

وی بیان کرد: گاهی اوقات در خود مجموعه دانشگاه علوم پزشکی بخاطر عدم رسیدگی به حقوق کارکنان شاهد روان پریشی آنها هستیم که روان ما را هم پریشان کرده است.

حسینی افزود: برخی از کارکنان بیمارستان امام هادی (ع) شهرستان دیر شب و روز به ما پیام داده و تماس می‌گیرند که در این شرایط اقتصادی چهار ماه حقوق نگرفته اند.

وی یادآور شد: مشکلات این افراد را در جلسات متعدد و خطبه‌های نمازجمعه بیان کرده ایم اما گوش شنوایی برای حل آن نیست.

پیگیری‌های جدی‌تر شود

امام جمعه دیر با تاکید بر اولویت قرار دادن پرداخت مطالبات کارکنان بیمارستان امام هادی (ع) شهرستان دیر، افزود: بقیه مسائل پیش کش، مسئولان مربوطه دغدغه کارکنان بیمارستان را حل کنند.

حسینی درباره مشکلات پسماند در شهرستان دیر، خاطرنشان کرد: در جلسات مختلف در این باره بحث می‌شود اما بعد از آن پیگیری جدی نمی‌شود.

رئیس دبیرخانه شورای سلامت و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر نیز با اشاره به عوامل اجتماعی تعیین کننده سلامت گفت: ۷۲ مؤلفه اجتماعی مؤثر بر سلامت وجود دارد که نقش تعیین کننده بر سلامت جمعیت تحت پوشش دارد.

عیسی صفوی افزود: برخی از آسیب‌های اجتماعی، با تقویت سواد سلامت جامعه و بهره‌گیری از خرد جمعی و مشارکت مردمی در پاسخ گویی به این آسیب‌ها مرتفع می‌شود.

وی ادامه داد: بایستی نگرش و نگاه اجتماعی خود را به امر سلامت تقویت کنیم و با کمک و مدد همین نگرش به ارتقا فرهنگ و آموزش سواد سلامت جامعه، بپردازیم.

رئیس دبیرخانه شورای سلامت و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با اشاره به گلایه مردم از وضعیت پسماند، عنوان کرد: این موضوع باید واقعاً ساماندهی شود.

کد خبر 47003
منبع خبر : خبرگزاری مهر

نظر شما

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

نظرات بینندگان

تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
در شهر
انتخابات 1400
سامانه تردد کشتی
سامانه تردد کشتی
سامانه خدمات درمانی
سامانه تردد کشتی
پربازدیدترین اخبار
پربحث ترین اخبار