شنبه, ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - Saturday, 27 April 2024
تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
۲۲ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۰
ثبت ۳۸ مورد آلودگی در آب‌های بوشهر/ محیط‌بانی دریایی تقویت شود
بوشهر- وقوع ۳۸ مورد آلودگی دریایی در آب‌های استان بوشهر طی سال جاری زنگ خطر و هشداری جدی برای محیط زیست است که باید اقدامات پیشگیرانه به صورت جدی‌تر در دستور کار قرار گیرد.

خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها: وجود تأسیسات عظیم نفت، گاز و پتروشیمی در استان بوشهر باعث شده تا این استان به عنوان پایتخت اقتصادی و انرژی کشور شناخته شود؛ استانی که نقش مهمی در تأمین سبد انرژی مردم در سراسر کشور دارد.

البته عنوان پایتخت اقتصادی و انرژی برای این مردم عایدی چندانی نداشته و بیشترین نصیب مردم از این تأسیسات که از شمال تا جنوب استان را در بر گرفته است، آلودگی بوده است؛ آلودگی‌هایی که زندگی مردم و بقای محیط زیست را به خطر انداخته است.

صنایع نفت و گاز و پتروشیمی استان بوشهر طی سال‌های گذشته باعث بروز آلایندگی‌های زیست‌محیطی در استان در ابعاد مختلف شده‌اند؛ از جمله می‌توان به آلودگی آب، آلودگی هوا، آلودگی دریا، آلودگی خاک و… اشاره کرد.

طی ماه‌های اخیر یکی از مشکلات پرتکرار در استان بوشهر، آلودگی ساحل و دریا بوده است که نگرانی‌های جدی را برای ساحل‌نشینان و دوست‌داران محیط زیست ایجاد کرده است.

از دلایل این آلودگی‌ها می‌توان به نشتی نفت از سکوهای نفتی، نشتی مواد از خط لوله‌های انتقال نفت، گاز و دیگر محصولات، تخلیه مواد نفتی از برخی شناورها و نفت‌کش‌ها، نشتی مواد نفتی و گازی از سکوهای مستقر در دریا اشاره کرد.

وقوع ۳۸ مورد آلودگی در آب‌های استان بوشهر

رئیس اداره ایمنی و حفاظت دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: طی هفته‌های اخیر شاهد وقوع آلودگی‌های متعدد در آب‌های استان بوشهر هستیم.

۹ مورد آلودگی‌های نفتی فراساحل، سه مورد آلودگی ناشی از تأسیسات خشکی و مابقی نیز مربوط به کشتی‌های متردد و سایر عوامل بوده است حجت خسروی با اشاره به رخداد ۳۸ مورد آلودگی نفتی در آب‌های استان طی سال جاری بیان کرد: ۹ مورد آلودگی‌های نفتی فراساحل، سه مورد آلودگی ناشی از تأسیسات خشکی و مابقی نیز مربوط به کشتی‌های متردد و سایر عوامل مؤثر در ایجاد آلودگی دریایی بوده است.

وی شناسایی منبع آلودگی در از اقدامات اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر عنوان کرد و ادامه داد: از ابتدای نیمه مردادماه امسال شاهد آلودگی نفتی وسیع در سواحل جنوبی استان بوشهر بوده‌ایم.

ثبت ۳۸ مورد آلودگی در آب‌های بوشهر/ محیط‌بانی دریایی تقویت شود

رئیس اداره ایمنی و حفاظت دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر از شیوه‌های نوین برای شناسایی منشأ آلودگی‌ها خبر داد و افزود: از ظرفیت پایش‌های پهبادی، کوادکوپتر و شناورهای تندرو برای این منظور استفاده می‌شود.

وی با اشاره به آلودگی آب‌های سواحل جنوبی از محل مناطق نفتی کشورهای همسایه تصریح کرد: هماهنگی برای انعکاس موضوع به متولی محیط زیست منطقه خلیج فارس از طریق سازمان‌های محیط زیست و بنادر و دریانوردی انجام شده است.

خسروی از اقدام عملی برای جمع آوری لکه‌ها و تاربال های نفتی رسیده به ساحل در سیراف خبر داد و گفت: عملیات پاکسازی با حضور دستگاه‌های مختلف انجام شده است.

لزوم استقرار پاسگاه محیط‌بانی

رئیس اداره حفاظت محیط زیست کنگان استان بوشهر نیز با اشاره به وقوع آلودگی‌های نفتی در دریا و ساحل اظهار داشت: به منظور مقابله جدی با این آلودگی‌ها باید امکانات و تجهیزات مورد نیاز مستقر شود.

احمد آذریار با تاکید بر لزوم استقرار پاسگاه محیط بانی و تیم مقابله با آلودگی دریایی تصریح کرد: استقرار تجهیزات و تیم مقابله با آلودگی در کنگان باید به صورت جدی دنبال شود.

وی با بیان اینکه آلودگی‌ها تا پیش از رسیدن به ساحل باید مهار شوند ادامه داد: پاسگاه محیط بانی دریایی می‌تواند نقش مهمی را برای پیشگیری از آلودگی‌های دریایی داشته باشد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست کنگان استان بوشهر کمبود نیرو را عامل مهم در عدم استقرار پاسگاه محیط بانی عنوان کرد و افزود: با پایش و گشت‌های مستمر می‌توان از آلودگی خلیج فارس در سواحل این شهرستان جلوگیری کند.

ثبت ۳۸ مورد آلودگی در آب‌های بوشهر/ محیط‌بانی دریایی تقویت شود

هشدار به عاملان آلودگی‌ها

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر در پی وقوع آلودگی نفتی مجدد و رسیدن تاربال های نفتی به سواحل سیراف و چاه مجنون در روزهای اخیر، به عاملین ایجاد آلودگی‌ها هشدار داد.

فرهاد قلی نژاد گفت: عامل ایجاد آلودگی‌های روزهای اخیر تقریباً مشخص و به احتمال زیاد از شناورهای دریایی و نفتکش‌ها بوده که در حال شناسایی دقیق هستیم و البته عامل آلودگی‌های نفتی در دریا و سواحل فقط نفتکش‌ها نیستند و نشت نفت از خطوط انتقال و یا سکوها هم موجب ایجاد آلودگی‌های نفتی و دریا و ساحل می‌شود.

خسارت‌های وارده ناشی از آلودگی و تخریب محیط زیست دریایی و سواحل محاسبه و مطالبه می‌شود که تا کنون پرونده‌های حقوقی متعددی تشکیل و در حال پیگیری است مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: هر شرکت نفتی و هر پایانه صادراتی نفت و میعانات نفتی و شناورها ملزم به رعایت اصول پیشگیری از ایجاد آلودگی‌های نفتی است زیرا هر گونه آلودگی‌های نفتی موجب خسارت فراوان به اکوسیستم دریایی و سواحل می‌شود.

وی اضافه کرد: اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر هر گونه کوتاهی مدیران و شرکت‌های متولی را در این خصوص از طریق مراجع ذیصلاح پیگیری و شکایت و خسارت‌های وارده ناشی از آلودگی و تخریب محیط زیست دریایی و سواحل محاسبه و مطالبه می‌شود که تا کنون پرونده‌های حقوقی متعددی تشکیل و در حال پیگیری است.

وقوع موارد متعدد آلودگی نفتی در سواحل استان بوشهر یکی از چالش‌های زیست محیطی اکوسیستم دریایی و سواحل استان است که انتظار می‌رود ضمن تأمین تجهیزات مقابله با این آلودگی‌ها، اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از تکرار این مشکلات در دستور کار قرار بگیرد.

کد خبر 50547
منبع خبر : خبرگزاری مهر

نظر شما

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

نظرات بینندگان

تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
در شهر
انتخابات 1400
سامانه تردد کشتی
سامانه تردد کشتی
سامانه خدمات درمانی
سامانه تردد کشتی
پربازدیدترین اخبار
پربحث ترین اخبار