چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - Wednesday, 1 May 2024
تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
۲۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۰
کرونای جهش یافته انگلیسی در کمین هرمزگان
بندرعباس - با افزایش تردد مسافران به استان هرمزگان بیم شیوع کرونای جهش یافته انگلیسی در هرمزگان می رود تا آنجاییکه مسئولان استانی نسبت به این موضوع واکنش نشان دادند.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: بی توجهی مردم به هشدارها و افزایش سفرهای غیرضروری از استان‌های دیگر کشور به استان هرمزگان به خصوص شهرهای بندرعباس، پارسیان و جزایر قشم، کیش و هرمز نشان از افزایش ۴ درصدی شیوع کرونا دارد. نبود جدیت در اعمال محدودیت‌های منع عبور و مرور از سوی مسئولان هم بر این افزایش و بیم ورود هرمزگان به موج چهارم کرونا افزوده است.

هفته گذشته به دلیل برخی تعطیلی‌ها شاهد مسافرت‌های غیر ضرور از استان‌های همجوار و حتی دور به هرمزگان بودیم. مسافرتهایی که سوغاتی جز کرونا نداشت. حالا با مشاهده کرونای انگلیسی در کشور این نگرانی وجود دارد که در مسافرتهای هفته‌های اخیر به استان، نمونه‌هایی از ویروس کرونای انگلیسی در هرمزگان باشیم. به گونه‌ای که روز گذشته و در جلسه ستاد ملی کرونا و ستاد استانی مسئولان متولی نسبت به شیوع ویروس کرونای انگلیسی و حتی نوع جهش یافته آفریقایی ابراز نگرانی کرده اند.

این نگرانی‌ها در حالی مطرح می‌شود که استاندار هرمزگان ۱۱ بهمن ماه از اعمال محدودیت‌های سختگیرانه عبور و مرور پلاک‌های غیر بومی به استان خبر داده بود اما در عمل این محدودیت‌ها اجرایی نشد و همچنان مسافرانی از استان‌های مختلف کشور به بندرعباس و جزایر سفر می‌کردند.

از سوی دیگر همجواری هرمزگان با کشورهای جنوبی حاشیه خلیج فارس و نسبت‌های فامیلی و ترددهای بین ایران و کشورهای امارات، عمان و قطر خطر ورود ویروس جهش یافته کرونا از این کشورها به هرمزگان را افزایش داده است.

علیرغم اینکه در ماههای گذشته آمار کرونا در هرمزگان رو به کاهش بود و تمامی شهرهای استان در وضعیت آبی قرار داشتند اما سهل انگاری در اعمال محدودیت‌ها و بی توجهی مردم در رعایت پروتکل‌ها و افزایش سفرها این استان را در وضعیت نارنجی و زرد قرار داده است. وضعیتی که هر روز نگرانی‌ها را در افزایش ناگهانی مبتلایان به کرونای جهش یافته بیشتر کرده است.

ترددها به کشورهای حوزه خلیج فارس باید سختگیرانه شود

رئیس علوم پزشکی هرمزگان گفت: با توجه به نشانه‌های شیوع ویروس کرونای جهش یافته انگلیسی و آفریقایی در کشورهای حوزه خلیج فارس از جمله امارات، کنترل و مراقبت جدی در هرمزگان صورت می‌گیرد.

حسین فرشیدی در ستاد استانی کرونا با بیان اینکه شمار بیماران مبتلا به کرونا و بیماران قرنطینه در استان افزایش یافته است، اظهار کرد: طی یک هفته گذشته درصد مثبت شدن تست‌های کرونا در هرمزگان با رشد ۴ درصدی همراه بوده که از علائم خطر شروع پیک است.

وی اظهار داشت: کاهش شمار بستری و فوتی‌های کرونا نباید موجب سهل انگاری و کاهش رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی شود چرا که کرونای انگلیسی با درصد شیوع و مرگ و میر بیشتر، در حال جایگزین شدن کرونای فعلی است.

رئیس علوم پزشکی هرمزگان با اشاره به اینکه در بیست و پنجمین روز از بهمن ماه، فوتی بر اثر کرونا در هرمزگان ثبت نشد، خاطرنشان کرد: اکنون از ۱۰۵ بیمار کرونایی بستری در بیمارستان‌های هرمزگان، ۲۶ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه (آی. سی. یو) بستری هستند و حال ۸ نفر از آن‌ها وخیم است.

۱۰۰۸ فوتی کرونا از ابتدا تا کنون در هرمزگان

وی با بیان اینکه اکنون ۱۵۰۶ بیمار مبتلا به کرونا در قرنطینه خانگی هستند و شمار جانباختگان این بیماری در هرمزگان ۱۰۰۸ نفر است، تصریح کرد: شهرستان‌های قشم، بندرلنگه و بستک از وضعیت نارنجی شیوع کرونا، به زرد تغییر یافتند و شهرستان‌های میناب، جاسک و پارسیان در وضعیت زرد شیوع کرونا و مابقی در وضعیت آبی قرار دارند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان همچنین با اشاره به اینکه مرحله نخست واکسیناسیون فلج اطفال تا ۲۸ بهمن در شهرستان‌های بشاگرد، جاسک و رودان برای کودکان زیر ۵ سال انجام می‌شود، عنوان کرد: مرحله دوم واکسیناسیون فلج اطفال از ۱۶ تا ۱۹ اسفند صورت می‌گیرد و برای واکسیناسیون، کارشناسان بهداشت به درب منازل مراجعه می‌کنند.

وی بیان داشت: امسال بیش از ۲۵ هزار کودک زیر ۵ سال در سه شهرستان شرق هرمزگان علیه فلج اطفال واکسینه می‌شوند.

روستای درواخانی بندرخمیر قرنطینه شد / انجام ۱۴۱۲ تست کرونا در بندر پهل

مدیر شبکه بهداشت و درمان بندرخمیر از قرنطینه کامل روستای درواخانی به دلیل افزایش موارد مثبت کرونا خبر داد.

احمد چنگایی بیان داشت: قرنطینه این روستا با توجه به افزایش موارد مثبت ابتلاء به کرونا و به منظور پیشگیری از شیوع ویروس کووید١٩ در شهرستان انجام شده است.

وی با بیان اینکه دستور قرنطینه کامل این روستا را با هماهنگی فرماندار و رئیس ستاد کرونای شهرستان بندرخمیر صورت گرفته است، تصریح کرد: عمده دلیل موارد افزایش بیماری در این روستا، فصل برداشت محصولات کشاورزی و رفت و آمد افراد غیر بومی وکارگران کشاورزی به این روستا است.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان بندرخمیر عنوان کرد: از ابتدای طرح تشدید کنترل مبادی ورودی استان تا ۲۳ بهمن ماه سال جاری ۱۴۱۲ مورد نمونه تست سریع کووید ۱۹ در ایستگاه نمونه گیری بندرپهل، از مسافرینی که قصد عزیمت به جزیره قشم را داشتند، انجام شد.

چنگایی با بیان اینکه اجرای این طرح با هدف مدیریت و کنترل اپیدمی کووید ۱۹ است، افزود: این طرح در قالب ۴ تیم ۶ نفره روزانه دو تیم بصورت شیفت بندی در دو نوبت صبح، عصر و شب در ایستگاه نمونه گیری بندرپهل غربالگری و نمونه‌گیری از مسافرین را انجام می‌دهند.

وی با بیان اینکه طی بازدید شبانه روزی که در طول این مدت از اجرای طرح در ایستگاه نمونه گیری اسکله بندرپهل صورت گرفت، اظهار کرد: با توجه به حجم بالای ورود مسافر و گردشگر، مشکلات و چالش‌های آن مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت و راهکارهای مناسب جهت اجرای بهتر طرح همچنین سرعت و افزایش نمونه گیری از مسافرین به تیم‌های مستقر در ایستگاه نمونه گیری ارائه شد.

لزوم اعمال محدودیت‌های سختگیرانه برای مسافرت‌ها به کشورهای حوزه خلیج فارس

سخنگوی ستاد استانی کرونا در هرمزگان با اشاره به نشانه‌هایی مبنی بر شیوع ویروس کرونای جهش یافته انگلیسی و آفریقایی در کشورهای حوزه خلیج فارس از جمله امارات، عنوان کرد: با توجه به همجواری و مراودات هرمزگان به خصوص با کشور امارات، باید به طور جدی کنترل و مراقبت لازم برای پیشگیری از شیوع ویروس جهش یافته کرونا در استان به خصوص با نظارت بیشتر بر سفرهای هوایی و دریایی و جلوگیری از تردد شناورهای غیرمجاز، صورت گیرد.

علی رئوفی در ستاد استانی کرونا در هرمزگان عنوان کرد: در حال حاضر ۹ شهر در استان خوزستان در وضعیت قرمز شیوع کرونا قرار دارند و در موج قبلی شیوع کرونا هرمزگان پس از خوزستان دچار پیک بیماری شد که از مردم هرمزگان می‌خواهیم برای جلوگیری از تکرار این موضوع، هشدارها را جدی بگیرند و تمامی پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری هرمزگان گفت: در حال حاضر شهرستان‌های میناب، جاسک، قشم، بندرلنگه، بستک و پارسیان در وضعیت زرد شیوع کرونا قرار دارند و محدودیت‌های وضعیت زرد شامل ممنوعیت فعالیت مشاغل گروه چهار در این شهرستان‌ها اعمال می‌شود و همچنین در این شهرستان‌ها کارکنان ادارات ارائه‌دهنده خدمات ضروری و دستگاه‌های مرتبط با مأموریت‌های اساسی و مدیریت شهری با ۱۰۰ درصد ظرفیت در محل کار حاضر خواهند شد و در سایر ادارات ارائه خدمات با حضور دو سوم کارکنان انجام خواهد شد.

جانشین و سخنگوی ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا در هرمزگان با بیان اینکه سایر شهرستان‌های استان هرمزگان در وضعیت آبی هستند، خاطرنشان کرد: طبق مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا، ورود خودروهای پلاک غیربومی به بندرعباس همچنان ممنوع است و ممنوعیت تردد شبانه خودروهای مشمول از ساعت ۲۱ الی ۴ بامداد نیز در تمامی شهرستان‌ها، اعمال می‌شود.

این هشدارها در حالی مطرح می‌شود که مسئولان در اعمال و اجرای محدودیت‌ها و پروتکل‌ها همچنان تردید دارند. علیرغم شیوع ویروس جهش یافته انگلیسی در کشور هنوز تدابیر بهداشتی خاصی در ورودی‌های استان مشاهده نمی‌شود.

کد خبر 17637
منبع خبر : خبرگزاری مهر

نظر شما

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

نظرات بینندگان

تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
در شهر
انتخابات 1400
سامانه تردد کشتی
سامانه تردد کشتی
سامانه خدمات درمانی
سامانه تردد کشتی
پربازدیدترین اخبار
پربحث ترین اخبار