یکشنبه, ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - Sunday, 28 April 2024
تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۰
ارزان سازی مخارج مردم با حمایت از پیشرفت علمی امکان پذیر است
چهارمین همایش ملی خیر ماندگار با محوریت بررسی «ظرفیت‌ها و کارکردهای نیکوکاری و وقف در پیشرفت ایران؛ ارزیابی وضعیت اکنون و چشم‌انداز آینده» برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، چهارمین همایش ملی خیر ماندگار با محوریت بررسی «ظرفیت‌ها و کارکردهای نیکوکاری و وقف در پیشرفت ایران؛ ارزیابی وضعیت اکنون و چشم‌انداز آینده» در محل مرکز همایش‌های بین‌المللی کتابخانه ملی ایران برگزار شد.

بر اساس این گزارش، حجت الاسلام سید مهدی خاموشی رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه اظهار داشت: انسان با خارج از وجود خود ارتباط چندگانه دارد که عمیق‌ترین ارتباط او با پروردگار است و هیچ انسان ی نمی‌تواند رابطه تکوینی خود را با پروردگار قطع کند.

وی با تاکید بر اینکه نیات باید بر اساس خیر باشد، عنوان کرد: بر اساس آیات الهی نخست به ایمان موحدانه و سپس به عمل خیر تاکید دارد؛ بنابراین آدمی باید ایمان قوی و راسخی داشته باشد تا بتواند به انجام عمل خیر اهتمام بورزد.

خاموشی وقف دانش بنیان را راه برون رفت از تحریم‌ها و مشکلات کنونی کشور دانست و گفت: به این توع وقف باید توجه شود و مورد اولویت قرار گیرد. همچنین لازم است برای خود اشتغالی، پیشرفت علم و… تدابیری اندیشید. افزایش سبد ارزان سازی مخارج مردم با حمایت از پیشرفت علمی امکان پذیر خواهد بود. برای مثال با رشد محصولات دریایی می‌توان وابستگی‌ها و محرومیت‌های کشور در حوزه پروتئین را کاهش داد.

وی به آلودگی هوای شهرهای بزرگ اشاره و تصریح کرد: برای جلوگیری از آسیب رسیدن به مردم لازم است در این حوزه نیز کار خیر صورت بپذیرد و با حمایت از فعالیت‌های علمی می‌توان این مشکل را تا حد زیادی رفع کرد. گسترش و استفاده از انرژی پاک در کشور بسیار ضروری بوده و این مهم با مبنای خیر می‌توان به انجام رساند. راه مشارکت مردم در امر وقف آن است که مردم آثار وقف را مشاهده کنند. حفظ موقوفات، افزایش منافع و اجرای نیت ضامن ماندگاری وقف می‌شود این مهم باید به صورت شفاف به مردم گزارش داده شود.

در ادامه محمدصالح طیب نیا رئیس همایش ملی خیر ماندگار عنوان کرد: هشت سال قبل که برگزاری همایش خیر ماندگار کمتر محققی در مراکز دانشگاهی وجود داشت که به این موضوع پرداخته باشد و مساله وقف بیشتر به عنوان موضوع فقهی در حوزه‌های علمیه بررسی می‌شد.

وی یکی از اهداف این همایش را ترویج دانش امر خیر در دانشگاه‌ها بیان کرد و گفت: آیات بسیاری در قرآن کریم در حوزه انفاق، زکات، صدقه و نیکوکاری آمده از آیات مربوط به نماز و روزه نیز بیشتر است از این رو سیره ائمه اطهار (ع) بیانگر سبک زندگی مومنانه است. در حال حاضر ۹۵ درصد مدارس و ۴۰ درصد بیمارستان‌های کشور با کمک خیرین اداره می‌شود و حتی پیگیری و مقابله با بسیاری از آسیب‌های اجتماعی نیز از سوی خیرین است. همچنین عمومی شدن نهاد خیریه در کشور سبب کاهش مشکلات امنیتی و سیاسی می‌شود.

نقش مشارکت مردم در امور خیر در گسترش انسجام ملی و ایجاد امنیت

طیب نیا نقش مشارکت مردم را در امور خیریه بسیار مهم دانست و اظهار داشت: این نقش موجب گسترش انسجام ملی و ایجاد امنیت می‌شود. امر خیر ظرفیت‌های دیگری در حوزه ظرفیت امور اقتصادی، ظرفیت امور بین المللی و… دارد که باید مورد توجه قرار گیرد یکی از پیشنهادات مؤثر در حوزه ظرفیت خیر امور بین الملل شکل‌گیری شبکه خیران جهان اسلام است از این طریق بود که در دوران تحریم بخشی از داروهای مورد نیاز وارد کشور شد.

رئیس همایش ملی خیر ماندگار گفت: نهاد خیر امروزه به شکل توسعه یافته و اجتماعی در جهان اسلام ایجاد شده و اثرگذاری گسترده‌ای داشته و آنچه امروز غربی‌ها دارند قابل قیاس با نهادهای خیریه در دولت‌های اسلامی مانند صفویان و عثمانی نبوده است. تجربه موفقی نیز در بعد از انقلاب اسلامی وجود دارد که مشارکت‌های خیرانه مردم کاملاً نوآورانه و ابداعی بوده و نظیری نداشته است.

وی گروه‌های جهادی را یکی از مشارکت مردمی در عرصه نیکوکاری در چهار دهه انقلاب اسلامی برشمرد و تصریح کرد: موضوع کمک مومنانه که در ایام کرونا شکل گرفت سبب شد بسیاری از مشکلات مردم حل شود. امروز لازم است به یک الگوی بومی برای توسعه ایران برسیم و نقش وقف و امر خیر در رسیدن به این هدف بسیار پر رنگ است.

در ادامه محمدرضا دیانی رئیس هیئت‌مدیره بنیاد خیریه راهبری آلاء گفت: در موضوع امر خیر ما نتوانستیم موضوع توجه فراوان اسلام به مسئله تولید ثروت و غنی کردن جامعه را به خوبی برای مردم تبیین کنیم. مقام معظم رهبری به امر تولید و توجه به صنعت تأکید فراوان دارند، اما متأسفانه هنوز در بدنه نظام و افکار عمومی توجه کافی به این مسئله نمی‌شود.

وی افزود: علما و هنرمندان و دانشمندان باید قبل از آنکه دیر شود به موضوع فقر فکر کنند و راهکار آن را بیابند. امروز در نقطه‌ای قرار داریم که دستگاه تولید فقر به شدت در حال فعالیت است. امسال لازم است برنامه‌ای را در این جهت برقرار کنیم و از نقطه نظرات صاحب نظران برای جلوگیری از جریان تولید فقر استفاده کنیم. اگر توجه مردم به این باشد که دنبال فضل خدا باشند، اعتماد عمومی به وجود خواهد آمد و دولت‌ها نیز باید بستر کار را برای مردم فراهم کنند تا مشکلات حل شود. امروز نیازمند ایجاد بسیجی همگانی در رابطه با مبارزه با فقر هستیم.

دیانی اظهار کرد: امروز به دلیل شرایط اقتصادی، فاصله طبقاتی به شدت در حال افزایش است یعنی امروز طبقات اجتماعی در میان جمعیت زیادی از مردم در حال تغییر است. برخی تصمیماتی که در دولت‌ها گرفته می‌شود، تأثیر زیادی در ایجاد این طبقات دارد و جریان‌هایی را در دو جهت تولید فقر برای عده‌ای و تولید ثروت فراوان برای عده‌ای دیگر ایجاد می‌کند.

کد خبر 57746
منبع خبر : خبرگزاری مهر

نظر شما

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

نظرات بینندگان

تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
در شهر
انتخابات 1400
سامانه تردد کشتی
سامانه تردد کشتی
سامانه خدمات درمانی
سامانه تردد کشتی
پربازدیدترین اخبار
پربحث ترین اخبار