یکشنبه, ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - Sunday, 28 April 2024
تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
۵ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۰
فاز ۱۱ پارس جنوبی در آستانه افتتاح/ پاسخ اعتماد به متخصصان داخلی
بوشهر- بهره‌برداری از فاز ۱۱ پارس جنوبی و رسیدن این فاز به مرحله تولید، پاسخ اعتماد به متخصصان داخلی است که می‌تواند نیازهای کشور در فصل سرد سال به گاز را تامین کند.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: میدان گازی پارس جنوبی با داشتن ۱۴.۲ هزار میلیارد متر مکعب گاز درجا معادل هشت درصد از کل ذخایر گاز جهان و ۴۷ درصد از ذخایر گاز شناخته شده کشور را در خود جای داده است.

این میدان که به عنوان بزرگترین میدان گازی دنیا محسوب می‌شود دارای ۹ هزار و ۷۰۰ کیلومتر مربع مساحت است که بخش متعلق به ایران سه هزار و ۷۰۰ کیلومتر مربع بوده و در فاصله ۱۰۰ کیلومتری ساحل قرار دارد.

در حالی که دو دهه از تولید گاز در میدان پارس جنوبی می‌گذرد، فاز ۱۱ این میدان گازی آخرین فازی است که وارد مرحله تولید می‌شود.

بلوک مخزنی فاز ۱۱ شامل دو موقعیت ۱۱A و ۱۱B در ناحیه مرزی جنوب شرقی میدان پارس‌جنوبی واقع شده است. نخستین سکوی نصب شده طرح توسعه فاز ۱۱ در فاصله حدود ۱۳۵ کیلومتری از ساحل عسلویه، گاز غنی را از طریق یک رشته خط لوله ۳۲ اینچ دریایی به پالایشگاه‌های خشکی واقع در پارس ۲ منتقل می‌کند.

یکی از مهمترین ویژگی‌های فاز ۱۱ پارس جنوبی نقش متخصصان داخلی در ساخت قطعات و تجهیزات و همچنین طراحی و نصب آن است که به عنوان ایرانی‌ترین فاز پارس جنوبی شناخته می‌شود.

افتتاح فاز ۱۱ با حضور رئیس جمهور

استاندار بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: دولت سیزدهم در راستای توسعه تولید در پارس جنوبی با عزمی جهادی و تلاش شبانه‌روزی گام‌های بزرگی را برداشته است.

احمد محمدی‌زاده بیان کرد: در همین مدت فاز ۱۱ که سال‌ها پیش باید به بهره‌برداری و تولید می‌رسید، توسط دولت روند تکمیل خود را سپری کرده و حالا در آستانه افتتاح بخشی ازا ین فاز مهم قرار داریم.

وی اضافه کرد: روز دوشنبه هفته جاری با حضور رئیس جمهور آئین افتتاح و بهره‌برداری از فاز ۱۱ پارس جنوبی برگزار می‌شود تا شاهد شیرین‌شدن کام مردم استان از این دستاورد مهم باشیم.

استاندار بوشهر با تقدیر از همه تلاش‌گران برای تکمیل این فاز مهم خاطرنشان کرد: تولید گاز در فاز ۱۱ پارس جنوبی می‌تواند زمینه‌ساز تأمین گاز مورد نیاز کشور در زمستان و جبران افت فشار گاز در فصل سرد سال باشد.

فاز ۱۱ پارس جنوبی در آستانه افتتاح/ پاسخ اعتماد به متخصصان داخلی

نقش برجسته متخصصان داخلی

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به برنامه‌های دولت سیزدهم برای افزایش برداشت از میادین مشترک اظهار داشت: توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی در گذشته معطل حضور خارجی‌ها مانده بود که دولت سیزدهم روند توسعه این فاز را با جدیت دنبال کرد.

محسن خجسته‌مهر با بیان اینکه به نقش مهم فاز ۱۱ پارس جنوبی در تولید گاز اشاره کرد و ادامه داد: با تکمیل توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی روزانه ۵۶ میلیون متر مکعب به تولید گاز کشور افزوده می‌شود.

وی با بیان اینکه از منظر اقتصادی و افکار عمومی و منطقه‌ای، توسعه فاز ۱۱ از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است تاکید کرد: خوشبختانه توسعه این فاز با اعتماد به متخصصان ایرانی و سیاست تولید حداکثری با حداقل زمان و هزینه در دولت سیزدهم به ثمر نشست.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران ادامه داد: به منظور تسریع در برداشت گاز در فاز ۱۱، به جای ساخت سکو که در بهترین حالت سه سال به طول می‌انجامد تصمیم بر آن شد که از سوی فاز ۱۲ که دیگر راندمان بالایی نداشت، استفاده کنیم.

وی با اشاره به جا به جایی سکوی ۱۲c و نصب موفقیت آمیز آن در موقعیت فاز ۱۱ افزود: جا به جایی سکویی با وزن بیش از ۳۲۰۰ تن که نیازمند انجام فعالیت‌های دقیق و پیچیده مهندسی با ریسک بالا است، اقدامی است که به همت مهندسان ایرانی و برای نخستین بار در کشور انجام شده و از این جهت ستودنی است.

تولید در فاز ۱۱ افزایش می‌یابد

وزیر نفت نیز در مورد فاز ۱۱ پارس جنوبی می‌گوید: قرارداد بهره‌برداری از طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی از سال ۷۹ میان شرکت‌های مختلف خارجی دست‌به‌دست می‌شد و مهم‌ترین فاز پارس جنوبی است که در نقطه صفر مرزی قرار دارد.

جواد اوجی افزود: شرکت‌های مختلف خارجی مانند توتال و و سی‌ان‌پی‌سی‌آی چین برای این فاز از میدان گازی پارس جنوبی آمدند، اما کاری نکردند. خدا را شاکریم که در دولت سیزدهم وزارت نفت طبق دستور رئیس‌جمهوری با بسیج عمومی صنعت نفت توانست سکوی فاز ۱۱ پارس جنوبی را نصب کند.

وی خاطرنشان کرد: تولید در فاز ۱۱ پارس جنوبی از ۲۰ مرداد ماه شروع شده و با ادامه حفاری چاه‌های جدید در این فاز به تولید حداکثری خواهد رسید.

فاز ۱۱ پارس جنوبی در بخش عملیات شاهد به ثمر نشستن تلاش‌های بی نظیر شرکت‌ها و متخصصان ایرانی بوده است و در بخش‌های مختلف عملیاتی از جمله برداشتن، انتقال و نصب سکو، حفاری، خطوط لوله و… رکوردها و ابتکارهای جالب توجهی ثبت شده است.

هدف نهایی از توسعه فاز ۱۱ میدان مشترک پارس جنوبی تولید روزانه ۵۶ میلیون مترمکعب گاز است.

کد خبر 61540
منبع خبر : خبرگزاری مهر

نظر شما

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

نظرات بینندگان

تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
در شهر
انتخابات 1400
سامانه تردد کشتی
سامانه تردد کشتی
سامانه خدمات درمانی
سامانه تردد کشتی
پربازدیدترین اخبار
پربحث ترین اخبار