جمعه, ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - Friday, 3 May 2024
تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۲
تراژدی تلخ بوشهر در انتخاب شهردار/«جنجال»؛خلاصه عملکرد3ساله شورا

از زمان انتخاب 9 عضو امیریه نشین بوشهر حدود سه سال می‌گذرد، اما همواره آنچه که طی این مدت از عملکرد شورا در اذهان به یادگار مانده، حواشی پررنگ‌تر از متن اعضای آن است که دائماً بر سر مسائل مختلفی اختلافات عمیقی پیدا می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری خارگ آنلاین از بوشهر، شورای پنجم اسلامی شهر بوشهر از زمان روی کار آمدن در سال 96 حواشی زیادی به خود دیده، انتخاب ۸ شهردار و سرپرست در کمتر از سه سال مشتی از نمونه خروار مشکلاتی است که در ساختمان امیریه مشاهده شد.

از زمان انتخاب 9 عضو امیریه نشین بوشهر حدود سه سال می‌گذرد، اما همواره آنچه که طی این مدت از عملکرد شورا در اذهان به یادگار مانده، حواشی پررنگ‌تر از متن اعضای آن است که دائماً بر سر مسائل مختلفی اختلافات عمیقی پیدا می‌کنند.

به نظر می‌رسد عمده این اختلافات ریشه در تفکر سیاسی، خط دهی‌های جریان‌های بیرونی، سلایق شخصی، منیت‌ها و یا حتی در مواردی اولویت قرار دادن منفعت خود بر جامعه است، موضوعی که در پچ پچ‌های بین اعضا و بگومگوهای آنان طی این سه سال اخیر به وفور مشاهده شد.

اما شاید مهمترین چالش شورای پنجم را بایستی در انتخاب شهردار برای این شهر بندری دانست که هربار وقتی این موضوع مطرح می‌شود باید منتظر زلزله‌های سیاسی و تنش‌های پس از آن باشیم و مساله به گونه‌ای طی این سه رقم خورده که انگار به یک عادت تبدیل شده است.

شروع شورا با حواشی/ سالی که نکوست از بهارش پیداست!

روی کار آمدن این شورا با موضوع «بودن یا نبودن میگلی نژاد» به دلیل استفساریه تبصره یک ماده واحده قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان و حواشی انتخاب شهردار پس از آن مصادف شد که البته پس از انتظار طولانی در انتخاب جایگزین وی، نهایتاً در ششم اسفندماه سال 96 نبی اله دهقانی به عنوان شهردار جدید شهر بوشهر انتخاب شد اما پس از کش و قوس‌های فراوان، صلاحیت وی برای تصدی این سمت در وزارت کشور احراز نشد.

همین شرایط برای شهردار شدن یونس خسروانی نیز ایجاد گردید تا وی نیز که در تاریخ 12 خرداد ماه سال 97 با رأی ابوذر دهدار، پویا دولابی، روح الله نصرتی، ندا عبدالله زاده و اکبر توسلی برای معرفی به وزارت کشور حائز رأی اکثریت آرائ شورا شده بود به دلایلی صلاحیت وی توسط وزارت کشور احراز نشود.

بوشهر 9 ماه بدون شهردار!

طی این مدت بعد از میگلی نژاد، بوشهر 9 ماه از سال را بدون شهردار پشت سر گذراند و قاسمی و خورشیدیان در قامت سرپرست سکان هدایت شهرداری بوشهر را در دست داشتند. نهایتاً شورای شهر بوشهر پس از کش و قوس فراوان و تأخیر چند ماهه، نورالدین امیری را در 13 شهریور ماه سال 97 به عنوان شهردار بوشهر انتخاب کرد. او چهارمین شهردار منتخب شورای کنونی بوشهر است که با 6 رأی انتخاب شد.

استیضاح امیری در کمتر از دو سال از عمر مسؤولیت

کمتر از دو سال از عمر سکان داری امیری در شهرداری بوشهر نگذشته بود که زمزمه‌های استیضاح وی، شورا و شهرداری را وارد حاشیه جدیدی کرد. سرانجام اواخر سال گذشته بود که اعضای شورای اسلامی شهر بوشهر اقدام به استیضاح سید نورالدین امیری شهردار بوشهر کردند و ۲۴ فروردین‌ماه جلسه اعضای شورا برای استیضاح شهردار برگزار شد و در این جلسه استیضاح رأی نیاورد.

استیضاح به 6 رأی از 9 رأی نیاز داشت و هرچند استیضاح شهردار بوشهر با سه رأی مخالف، پنج رأی موافق و یک رأی ممتنع رد شد ولی این رد شدن به معنای پایان اختلافات شهردار و اعضای شورای شهر نبود.

کناره گیری شهردار بوشهر از مسؤولیت

سید نورالدین امیری که از شهریور ۹۷ با رأی اعضای شورای اسلامی شهر بوشهر به عنوان شهردار انتخاب شده بود همچنان به فعالیت خود ادامه داد ولی تنها چند هفته بعد از آن اتفاقات، طی نامه‌ای کناره‌گیری خود را از این سمت اعلام کرد. شورای اسلامی شهر بوشهر نیز با استعفای سید نورالدین امیری شهردار این شهر موافقت و فردین خورشیدیان را در 16 اردیهشت ماه سال 99 به عنوان سرپرست شهرداری انتخاب کرد.

اتمام فرصت سه ماهه انتخاب شهردار و آغاز فاز جدیدی از حواشی

طبق تبصره ماده ۸۳ قانون شورا، اداره شهرداری‌ها با سرپرستی سه ماهه است و طی این مدت شورای شهر بایستی شهردار جدید را منصوب کند. حال اتمام فرصت سه ماهه شورا و عدم انتخاب شهردار جدید، امیریه نشینان را وارد فصل تازه‌ای از حواشی کرده است به گونه‌ای که اکبر توسلی عضو شورای شهر بوشهر براساس بند ۹۱ قانون شوراها خواستار شفافیت و انحلال شورای شهر بوشهر شده است.

نامه توسلی به فرماندار بوشهر

توسلی طی نامه‌ای خطاب به فرماندار بوشهر بیان کرده: همانطور که مطلعید عضو شورای شهر علاوه بر سوگند تعهد آوری که در ابتدای شورا ادا می‌نماید برابر بند ۲ ماده ۱۱ آئین نامه اجرایی، تشکیلات، انتخابات داخلی.. مصوب ۱۱ فروردین ۱۳۷۸ هیئت وزیران عضو یا اعضای شورا باید در تصمیم‌های خود قوانین و مقررات مربوط را مورد توجه قرار دهند و الا مشمول ماده ۹۲ قانون شورا می‌گردند.

وی اضافه کرد: لذا نظر به اینکه شورای بوشهر بنا به هر دلیل در حال حاضر نتوانسته است در اجرای تبصره ماده ۸۳ قانون شورا در بازه زمانی سه ماه بین خاتمه خدمت شهردار منتهی به ۱۵ مرداد شهردار جدید را منصوب کند به‌طوری‌که حقوقدانان شورای بوشهر را فاقد صلاحیت و اهلیت می‌دانند و آن را مشمول ماده ۹۱ قانون شورا می‌دانند که مسئول آن شخص جنابعالی هستید.

توسلی افزود: در جهت ادامه خدمت شورای بوشهر به دور از ملاحظه کاری که عادتی دیرینه در نظام استخدامی و بروکراسی ما است شفافیت تمام به خرج داده و صراحتاً در این مورد اظهار نظر کنید و چنانچه این عدم صلاحیت و اهلیت و مشروعیت و مقبولیت ناشی از وظایف و عملکرد عضو یا اعضا بوده باید با جان و دل بپذیریم مگر اینکه خلافش را در محاکم قضائی ثابت و دوباره به این صلاحیت برگردیم.

وی بیان کرد: در صورت سکوت در همین‌جا اعلام می‌کنم همه اقدامات موضوع بند ۲ ماده ۱۱ متوجه عضو شورا نیست.

این عضو شورای شهر بوشهر افزود: از نماینده محترم مجلس هم مصرانه می‌خواهم در پاسداشت شوراها این نهاد مردمی که گاهاً سمت و سوی خصوصی و فردی می‌گیرد نظارت مستمر وکافی بر شوراها و فرمانداران داشته باشند. و به شهروندان عزیز هم صراحتاً اعلام می‌نمایم مسئول اعلام انحراف شوراها از ریل وظایف بر اساس قانون شوراها به فرمانداران سپرده شده است و لذا چنانچه شورایی از حد و حدود خویش خارج شده و به راه خود ادامه می‌دهد با فرمانداران است و بعد شورا؟ تسریع و شفافیت در دستور مزید امتنان است.

این عضو شورای شهر بوشهر همچنین در نامه‌ای دیگر این موضوع را عبدالکریم جمیری نماینده مردم بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس از وی خواسته تا در تعیین تکلیف حکم شهردار بوشهر توسط وزارت کشور، ورود کند.

نامه توسلی به نماینده بوشهر در مجلس

توسلی در این نامه آورده است: شورای شهر بوشهر با شش رأی و عدم حضور سه عضو معترض به‌خاطر تضییع حقوق دیگر نامزدها در اول خرداد سال جاری نسبت به انتخاب شهردار اقدام کرد و تاکنون علیرغم مهلت ۱۰ روزه قانونی وزیر در پاسخ به مصوبه شورا مرقومه یا پاسخی مشاهده نشده است.

وی خطاب به نماینده مجلس افزود: ریاست شورا و هیئت رئیسه بدون توجه به وظایف قانونی مبنی بر پیگیری کتبی و یا اقدام به تشکیل جلسه باعث شده‌اند که شورای شهر بوشهر که جنابعالی نماینده آن هستید مشمول مواد ۹۲ و ۹۳ قانون شوراها قرار و در آستانه انحلال قرار گیرد و شهرداری شهر از تاریخ ۱۶ مرداد فاقد مسؤول بوده است.

توسلی افزود: اینک از نماینده مردم بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس خواهانم که دستور فرمائید وزیر کشور راسأ ورود کرده و دستور صادر کنند علیرغم پاسخ دستگاه‌های نظارتی در کمترین موعد چرا وزارتخانه وی از اول خرداد تاکنون پاسخ نداده و باعث شده شورای شهر در آستانه انحلال قرار گیرد.

وی تاکید کرد: از دستگاه‌های نظارتی نیز بخواهید چنانچه این تعلل با اطلاع ریاست شورا یا هیئت رئیسه را هم شامل شده برابر ماده ۹۳ شورا اقدام به عمل آید. هرچند با کمال تأسف باید گفت که با توجه به عملکرد ضعیف شورا و متأسفانه انتخاب ۸ نفر شهردار و سرپرست در کمتر از سه سال شاید انحلال شورا بحق و خواست اکثریت شهروندان باشد. تسریع در صدور دستور مزید امتنان است.

 نامه نگاری‌های مکرر توسلی عضو شورای شهر بوشهر ظاهراً با مذاق امیریه نشینان خوش نیامده، به طوری که روابط عمومی شورای شهر بوشهر در جوابیه‌ای تند به رفتار این عضو شورا واکنش نشان داد.

متن بیانیه شورای شهر بوشهر که پیشنهاد استعفا را به توسلی داده، در ادامه می‌خوانید:

شهروندان فهیم بوشهری

همان طور که مستحضرید عضوی از اعضای این شورا که اظهارات و اقدامات حاشیه ساز و غیر موثق او مسبوق به سابقه است و گویا به جای ایفای تکالیف خود علاقه زیادی به حضور در فضای مجازی دارد، اعلام کرده که این شورا به تکلیف قانونی خود مبنی بر انتخاب شهردار ظرف مهلت 3 ماه اقدام ننموده است و با اظهاراتی از این دست ادعا نموده که این شورا از حد و دود خود خارج شده و از مراجع ذی صلاح تقاضای برخورد با شورایی را نموده که خود عضوی از آن است.

هرچند که سابقه فعالیت‌های این عضو و روشن بودن قصد و نیت او برهمگان در طی این چند سال مشخص گردیده و اظهارات او را عملاً بی اعتبار و فاقد ارزش جهت هرگونه پاسخگویی می‌داند؛ اما جهت روشن شدن موضوع و اینکه این شورا هیچگاه در انجام تکالیف قانونی خود کوتاهی ننموده مواردی را حضورتان اعلام می‌نماید:

پس از اینکه شهردار وقت بوشهر در تاریخ 15 اردیبشهت 99 استعفا نمود این شورا جهت بلا تصدی نماندن شهرداری بلافاصله اقدام به تعیین سرپرست نمود و متعاقبان نیز در مورخه 29 اردیبهشت ماه ایشان با اکثریت آراء لازم از سوی این شورا به عنوان شهردار منتخب بندر بوشهر تعیین گردید.

نیک مستحضرید تکلیف شورا همین مهم است یعنی تعیین شهردار ظرف مدت 3 ماهه سرپرستی، که این شورا در زمانی بسیار اندک اقدام به انتخاب شهردار نموده است حال اینکه مراجع بالادستی که مکلف هستند ظرف مهلت قانونی نسبت به تأیید یا عدم تأیید انتخاب شورا اظهار نظر نمایند در اجرای آن تأخیر کنند به هیچ وجه به شورا منتسب نبوده، کما اینکه حسب استعلام مأخوذه از معاون محترم حقوقی پیشگیری و پژوهش دیوان عدالت اداری، عدم صدور حکم شهردار منتخب در مهلت مقرر 3 ماه، ادامه خدمت سرپرست شهرداری را با منع قانونی مواجه نمی‌داند.

 اما به دلیل اهمیت ویژه بلا تصدی نماندن شهرداری موضوع به طور ویژه پیگیری و مشخص شد که شهردار منتخب شورا مورد تأیید قرار نگرفته است که سریعاً موضوع در صحن شورا مطرح و اتفاقاً تمامی اعضای شورا در جریان موضوع قرار گرفتند، با این توضیح که یک روز پس از ابلاغ مراتب از سوی استانداری، موضوع در صحن شورا مطرح شد و قانونا تا پیش از این شورا با تکلیفی مواجه نبوده اما در عمل شورا خود را جهت تعیین شهردار جدید آماده نموده و اقدامات معمول را به عمل آورده است.

پر واضح است انتخاب شهردار امر ساده و پیش پا افتاده‌ای نخواهد بود که در یک جلسه و آن هم بدون معرفی یا وجود کاندیدا تعیین گردد که با توجه به تاریخ اطلاع این شورا از عدم تنفیذ حکم شهردار زمان کافی برای این مهم وجود نداشته است، لذا نظر بدین شرح و با عنایت به انتخاب شهردار ظرف مهلت سه ماه هیچ تخطی از مقررات و تکالیف قانونی صورت نگرفته است.

 و اما در پایان چند نکته‌ای به عضو دوستدار هیجان و حاشیه ساز شورا اعلام می‌گردد:

1- به شرح پیش گفته و به خصوص با عنایت به انتخاب شهردار ظرف مهلت 3 ماه اظهارات ایشان هیچ گونه همخوانی با واقعیت نداشته و به نظر می‌رسد مقاصد دیگری جز آنچه در پیام نشر شده ایشان درج گردیده دنبال می‌شود، بخصوص اینکه اظهارات این عضو معمولاً هر سال در زمان تعیین شهردار یا تعیین هیات رئیسه مطرح می‌شود و این شائبه را به وجود می‌آورد که با این دست اظهارات قصد جبران ناکامی خود در کسب رأی سایر اعضای شورا را دارد.

2- اصولاً اشارات عضو شورا به مواد قانونی، آیین نامه و قانون شوراها از مباحث مطرح شده از ناحیه ایشان نیز به سیاق گذشته تنها با درج مواد و شعارهای پر طمطراق قصد تشویش اذهان عمومی را نموده که این شورا حق خود در پیگیری موضوع را از طریق محاکم ذی صلاح محفوظ خواهد دانست.

3- حال چنانچه این عضو شورا برخلاف اعتقاد و اراده سایرین، خود را فاقد صلاحیت و کارآمدی لازم می‌داند شجاعت داشته باشد و با اذعان به این مهم استعفای خود را تقدیم کند تا فردی کار آمد تر از ایشان جایگزین گردد. کما اینکه غیبت‌ها، تاخیرها و ترک زود هنگام مکرر این عضو در جلسات شورا  علاقه ایشان را به خدمت گذاری به شهروندان محل تأمل قرار داده است.

در ادامه این متن آمده است: بدیهی است در اسرع وقت و با بررسی گزینه‌های انتخابی، شهردار جدید انتخاب خواهد شد.

سودای بوشهر در دوران شورای پنجم

به گزارش فارس، به نظر می‌رسد در دورانی که بوشهر به روزهای بدون شهردار از زمان روی کار آمدن شورای پنجم عادت کرده، همچنان مساله انتخاب شهردار مهمترین چالش شوراست، شورایی که این روزها وارد فاز جدیدی از تقابل بین اعضای خود شده و جنجال‌ها نیز به فضای رسانه‌ای کشیده و معلوم نیست تکلیف انتخاب شهردار جدید بوشهر در این گیر و دار چه خواهد شد و چه سرنوشتی در انتظار هدایت شهرداری بوشهر است.

کد خبر 10338

برچسب ها

نظر شما

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

نظرات بینندگان

تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
در شهر
انتخابات 1400
سامانه تردد کشتی
سامانه تردد کشتی
سامانه خدمات درمانی
سامانه تردد کشتی
پربازدیدترین اخبار
پربحث ترین اخبار