جمعه, ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - Friday, 3 May 2024
تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
۲۰ آذر ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۰
شهردار خارگ اسناد ادعای خود را منتشر کنید تا دستاوردهايتان ماندگار شود!!!

خارگ : در گفتگو با دکتر هوشنگ رستم پور شهردار سابق برازجان و مدیرکل سابق شهری و شوراهای استانداری بوشهر ،استاد دانشگاه های بوشهر و فارس و پژوشگر مدیریت بحران مطرح شد.

به گزارش خبرگزاری خارگ آنلاین : در گفتگو با دکتر هوشنگ رستم پور شهردار سابق برازجان و مدیرکل سابق شهری و شوراهای استانداری بوشهر ،استاد دانشگاه های بوشهر و فارس و پژوشگر مدیریت بحران در ابتدا با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری (مدظله العالی)به مسئولين امور که فرمودند ؛مسئولین، خودشان را در معرض نقد و انتقاد قرار بدهند و پاسخگو باشند و پاسخ بدهند و تبیین کنند.از سويى در سازمان هاى پیشرفته دنيا همين  رويكرد سرلوحه بوده و مدیران به پرسش های علنی متخصصان پاسخ علنی و شفاف می دهند و مسئولیت کار خود را بر عهده می گیرند.


وی با اشاره به اینکه : خسارات ناشي از وقوع سيل در ايران و ساير نقاط جهان در طي دهه هاي گذشته نشان مي دهد که براي مقابله با مسائل همراه اين پديده هنوز بايد فعاليت هاي بسياري انجام شود. از اينرو مطالعه اين حوادث و گسترش شيوه هاي موثرتر و کاهش دهنده تر در اين زمينه در بسياري از نقاط دنيا اهميت پيدا کرده است. اولين گام در تعيين احتمال خطر سيل جمع آوري داده ها مي باشد. در اين زمينه در دسترس بودن، مناسب بودن و کيفيت داده هاي هيدرولوژيکي، هواشناسي، توپوگرافي و مديريتي مورد بحث مي باشند.


 رستم پور با بیان اینکه : روزهاى گذشته شهردار محترم خارگ  بااين بيان كه "خارگ بیشترین میزان بارش و کمترین آبگرفتگی را در بارندگی های اخیر داشت."
موجب بروز سؤالات متعدد و متنوعى در حوزه هاى تخصصى مديريت شهرى ،مديرت بحران ،مخاطرات طبيعى و محيطى گرديدند، زيرا در شهرهاى امروزين كيفيت شــهرها تابع ملاحظات منطقى طراحانه در فرايند كيفيت دهى به فضاها اســت. لذا بايستى فعاليت ها و رفتارهاى انســانى و ارتباط متقابل محيط و رفتار شناســايى گردد تا نوعى هويت مطلوب در شــهرها از طريق بسترســازى الگوهاى رفتارى محيطى و انسانى مشــخص تبيين گردد. در اين راستا مطالعات شهرشناسانه ،هيدرولوژيكى ،مورفولوژيكى و بررسی زمین شناسی نشان مى دهد آب گرفتگي بر اثر لبريز شدن شبکه مرکب جمع آوري آب و فاضلاب و عدم ظرفيت مناسب هيدروليکي آن و دفع آب هاي سطحي که خود ناشي از وقوع رگبارهاي شديد در سطح شهر باشد، اتفاق مي افتد. در اين وضعيت، خيابان ها و پياده روها و خانه هاي واقع در اراضي کم ارتفاع و نقاط گود غرقاب مي شوند.

 

ایشان در ادامه با اشاره به اینکه : عواملى شامل بارش سالانه، فصلي، ماهانه، حداکثر روزانه و روابط شدت - مدت - و فراواني براى دفع مناسب و بهينه بارش يا سيلاب مورد مطالعه قرار مي گيرد. نفوذناپذيري سطح حوضه هاي شهري و تغييراتي که در اثر رشد و توسعه شهر به وجود مي آيد مانند از بين بردن پوشش هاي گياهي، تراکم خاک و ايجاد سيستم جمع آوري و هدايت آب هاي سطحي به مقدار زيادي از نفوذ آب در خاک مي کاهد. مطالب فوق را مي توان بدين صورت بيان کرد که در صورت عدم کفايت محل تخليه براي دريافت و دفع ايمن سيلاب هاي شهري، ممکن است رواناب هاي ناشي از بارندگي در داخل شبکه به ويژه در قسمت هاي انتهايي آن انباشته و متراکم شود و پس از تکميل ظرفيت مجاري انتقال، باعث پخش آب در سطح شهر به ويژه در مناطق گود و کم ارتفاع گردد که تحت پوشش سيستم زهکشي شهري قرار دارند. "سازمان مدیریت بحران فدرال" ایالات متحده آمریکا فهرستى از طبقه بندی انواع سیل منتشر کرده كه بسیار دقیق است.
سیلاب رودخانه

سیلاب شهری

خرابی‌های زمینی، مانند شکسته شدن سد

 نوسان سطح دریاچه

سیلاب ساحلی و فرسایش
بر اساس اين طبقه بندى سیلاب شهری تنها يكى از  انواع سيل است
بنابراين براى انتقال تجارب و تبادل مطالعات ،شايسته است اسناد مطالعه و اقداماتى كه آنچه شهردار محترم جزیره خارگ : اجرای پروژه های زیرساختی معابر شهر خارگ
ناميده است را  به  جامعه شهروندى و متخصصان ارائه كند. بايد گفت آقاى شهردار !!؛ قرار نیست با چند جمله تمام مشکلات را حل کنید پس حرفه اى حرف بزنيد . 

 

این پژوشگر مطرح استان بوشهر در ادامه با بیان اینکه : مردم خارگ شایسته بهترین خدمتند پس از شهردار خارگ انتظار دارند اسناد مطالعه و اقدامات را به همراه مشخصات و پيشنهادهاى طرح يا پروژه اجرايى كه در جهت رفع آب گرفتگي معابر محدوده يا محلات مورد ادعاى خود  انجام داده ايد را براى همگان ارائه كنيد. شايد الگوى مقابله با سيلاب در سطح استان يا فرا استانى و يا يك مدل ملى از فناوری‌ برای مقابله با سيلاب شهرى به دست آيد. امید است ما نیز در آینده جز کشورهایی باشیم که دیگر سیل برایمان تهدیدی برای از دست دادن زندگی‌مان محسوب نشود.
مولوی در مثنوی معنوی ، دفتر سوم آورده است
 ایمن آبادست دل ای دوستان
چشمه‌ها و گلستان در گلستان


پرسش
ًًمهمى مورد  ِتوجهhttps://www.jbarisk.com/flood-services/event-response/deadly-flash-flooding-hits-many-provinces-of-iran/
 JBA Risk Management
است كه داراى نقشه های مربوط به دوره بازگشت سراسرى سيل ایران با رزولوشن 30 متر است.
بنابراین ، آیا این سیلاب برای منطقه اى که به طور کامل در ناحيه خشک یا نیمه خشک طبقه بندی می شود غیر معمول است؟

هوشنگ رستم پور شهيدى   
١٣٩٩/٠٩/١٧

کد خبر 13080

برچسب ها

نظر شما

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

نظرات بینندگان

تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
در شهر
انتخابات 1400
سامانه تردد کشتی
سامانه تردد کشتی
سامانه خدمات درمانی
سامانه تردد کشتی
پربازدیدترین اخبار
پربحث ترین اخبار