یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - Sunday, 19 May 2024
تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۳
میانداری در جهان علم

مجموعه برکت به‌عنوان یکی از مهم‌ترین زیر مجموعه‌های ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) توانسته با تولید داروهای مورد نیاز کشور در دوران کرونا به‌خوبی با تحریم‌های دارویی کشور مقابله کند.

به گزارش خبرگزاری خارگ آنلاین ، صبح نو نوشت: از زمانی که سازمان بهداشت جهانی در بهمن سال گذشته بیماری کرونا را به‌عنوان یک پاندمی جهانی اعلام کرد، اولین نکته در این‌باره نحوه مقابله و درمان این بیماری بود. از همین رو ده‌ها شرکت در اقصی‌نقاط جهان به دنبال ساخت و تولید واکسن کرونا رفتند. طبیعی است که رقابت بر سر دستیابی به واکسن این بیماری با توجه به تبعات گسترده سیاسی، اجتماعی و اقتصادی این بیماری می‌تواند تأثیر راهبردی در خصوص آینده داشته باشد و رقابت بر سر دستیابی به این واکسن جزو راهبردهای اصلی هر کشوری در شرایط فعلی محسوب می‌شود. از همین رو می‌توان گفت نبرد بر سر دسترسی به واکسن یک نکته روشن و واضح در دنیا است. هم‌اکنون یک شرکت آمریکایی مدعی است که توانسته با مشارکت یک شرکت آلمانی به یک واکسن بی‌خطر با قابلیت بی ‌خطرسازی تا مرز ۹۰ درصد جامعه هدف دست یابد و مجوزهای لازم را از نهادهای مربوطه دریافت کرده است. کشورهای چین و روسیه نیز به ظاهر واکسیناسیون گسترده را در کشورهای خود آغاز کرده‌اند. هم‌اکنون کشورهای آمریکا، ژاپن، کره‌جنوبی و عضو اتحادیه اروپا نزدیک به یک میلیارد دوز از این واکسن را پیش خرید کرده‌اند که تقریباً برابر با ظرفیت کاملاً تولید این واکسن در یک‌سال آینده است.
چین نیز با چالش واکسیناسیون کامل یک میلیارد نفر جمعیت خود در سال آینده روبه‌رو است و از سوی دیگر کشورهایی همچون اندونزی و عربستان و امارات نیز حجم بالایی از این واکسن را خریداری کرده‌اند. از این رو طبیعی به نظر می‌رسد که دسترسی به واکسن بسیار محدود خواهد بود. از سوی دیگر بحث پرداخت پول واکسن نیز چالشی است که سبب شده خرید واکسن با مشکل روبه‌رو شود. به دلیل تحریم‌هایی که از سوی وزارت خزانه‌داری آمریکابر سر مبادلات ارزی و دلاری ایران اعمال شده هم‌اکنون پرداخت هر گونه مبلغی از منابع دلاری ایران با چالش بزرگی روبه‌رو خواهد کرد. بعد از تلاش‌های فراوان هم‌اکنون بانک مرکزی ایران توانسته نزدیک به ۲۰۰ میلیون دلار از مبالغ برای خرید واکسن را بپردازد اما مشکل این است که این بخش کوچکی از واکسن‌های لازم برای کل جمعیت ایران را تأمین خواهد کرد.
از این رو تأمین بقیه واکسن‌های لازم برای واکسینه‌کردن ۸۰ درصد از جمعیت کشور مهم و اساسی است. شاید مهم‌ترین راهکار در شرایط فعلی ساخت واکسن داخلی است که از سوی چندین شرکت داخلی تحت نظر ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) آغاز شده است.
این ستاد از همان ابتدای همه‌گیری ویروس کرونا نقش مهمی چه در ساماندهی نیروهای مقابله با ویروس کرونا و چه تولید داروهای مورد نیاز داشته است. مجموعه برکت به‌عنوان یکی از مهم‌ترین زیر مجموعه‌های ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) توانسته با تولید داروهای مورد نیاز کشور در دوران کرونا به‌خوبی با تحریم‌های دارویی کشور مقابله کند.
با آغاز آزمایش بالینی واکسن کرونا روی داوطلبان انسانی می‌توان انتظار داشت که تا ۶ ماه آینده بتوان واکسن بومی را در داخل کشور تبدیل کرد؛ البته بخشی از دستگاه جنگ روانی دشمن به دنبال مطرح‌کردن خرید واکسن به‌عنوان یک مطالبه در جامعه است. این مساله دلیلی برای توقف خرید واکسن از منابع خارجی نمی‌شود اما با توجه به شرایط فعلی نمی‌توان انتظار داشت که فقط با خرید از منابع خارجی بتوان با این بیماری مقابله کرد. از سوی دیگر در آینده نیز همانند بیماری آنفلوآنزا، واکسیناسیون سالانه این بیماری ضروری است. از این رو می‌توان گفت که ساخت این واکسن، یک نیاز حیاتی برای کشور است. ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) نیز به‌عنوان یک نهاد فراقوه‌ای در این مسیر پیشقدم شده تا بتواند هر چه زودتر نیاز کشور را برطرف کند.
 

کد خبر 14176

نظر شما

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

نظرات بینندگان

تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
در شهر
انتخابات 1400
سامانه تردد کشتی
سامانه تردد کشتی
سامانه خدمات درمانی
سامانه تردد کشتی
پربازدیدترین اخبار
پربحث ترین اخبار