یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - Sunday, 19 May 2024
تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۲۱:۴۴
از ادویه تا نفت

قریب به هفتاد سال است که جزیره خارگ بزرگترین پایانه ی صادرات نفت ایران زمین است و نفت پالایشگاها در آنجا ذخیره و صادر می شود.حال مهندسان ایرانی شرکت نفت با تمام قوا در حال تلاش شبانه روزی هستند تا چرخ اقتصاد کشور با وجود تحریم های ناجوانمردانه غرب بچرخد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خارگ آنلاین طاهره برزگر : حدود سیصد سال پیش، با سرگرفتن جنگ های صلیبی در اروپا، مسیحیان پروتستان( انگلیس و هلند) بر  پرتغالی های کاتولیک پیروز شدند؛ پس این دو کشور که سلطه و استعمار پرتغالی ها بر خلیج فارس را دیدند ، برای آنکه از این چپاول سهم ببرند، از پرتغالی ها پیشی گرفتند. انگلستان با دیدن تجار مسلمان و رونق کسب و کار آنان سعی کرد با اعمال نیروی دیپلماتیک بر شرق ؛ بخصوص خلیج فارس حکومت کند، این اتفاق در سده ۱۱ قمری افتاد و هنوز منطقه از اثرات آن رهایی نیافته است.


ورود  انگلیس و هلند به خلیج فارس مرحله ی نخست استعمار و سرآغاز امپراطوری شرق به غرب در جهت گسترش نظام سرمایه داری غربی ها بود . در این میان خلیج فارس ، بخصوص تنگه هرمز ، همواره بعنوان پلی ارتباطی برای تجارت ادویه میان آسیا و‌اروپا بود همین مطلب توجه غرب را به این منطقه جلب کرد . اروپاییان برای تولید دارو، مواد شیمیایی و جلوگیری از فساد مواد غذایی ، به ادویه هایی که توسط آسیایی ها تولید می شد نیاز داشتند. در آن زمان حتی میزان دارایی ها ی فرد به میزان ادویه هایی که داشت ؛ ارزش گذاری می شد و این مواد از گران بها ترین هدایا بودند. در آن زمان هنوز نفت کشف نشده بود و  مروارید خلیج فارس، ابریشم چین و ایران و ادویه هند مورد تجارت قرار می گرفتند.پیش از  کشف نفت ، به دلیل اینکه خاک افغانستان نیز جز  کشور ایران بود،  و قرابت آن با خاک هندوستان ، کشورمان برای انگلیس ها حکم واسطه ی فرمانروایی به هند را که منبع ثروت بود را داشت .

اکتشاف نفت

نفت دیگر برای استعمارگران حکم «طلای سیاه» را داشت. انگلیس ها پس از ظهور نفت در سال۱۲۸۰ ، اول از همه با بستن قرارداد «دارسی» با ایران ، بظاهر با شخص ویلیام دارسی، امتیاز بهره برداری نفت و گاز طبیعی ایران را به مدت شصت سال به بهای ناچیزی در ازای خرج سفر اروپای مظفرالدین شاه و اندک مبلغی ، از ایران خریداری کردند.بعدها خود دولت انگلیس وارد میدان شد و عملا دولت بریتانیا صاحب شرکت نفت انگلیسی تحمیل شده به ایران گردید. پس از سقوط قاجاریه، با روی کار آمدن پهلوی ؛ حوالی سال۱۳۰۱ رضاشاه پهلوی به سهم اندک ایران اعتراض و سعی در لغو قرار داد دارسی کرد ؛ که با تهدید نظامی انگلستان این قرارداد نتنها لغو نشد بلکه در قالب «کنسرسیوم ۱۹۳۳» به مدت ۳۰ سال دیگر نیز به  عمر قرارداد افزوده شد ؛ این یعنی انگلستان می توانست تا ۱۰۰ سال پس از شروع قرارداد دارسی به چپاول نفت ایران بپردازد و در ازای آن مبلغ ناچیزی به شاه پرداخت کند و تازه به ایرانیان اجازه داد فقط سرکارگر شوند. سرانجام پس از گذشت پنجاه سال از قرارداد دارسی در زمان ملی شدن صنعت نفت در سال ۱۳۳۱ این امتیاز تقریبا لغو شد.اما پس از آن ، آمریکایی ها برای غارت نفت ایران از انگلیس ها پیشی گرفتند.

اهمیت خارگ پس از اکتشاف نفت

جزیره خارگ موقعیت جغرافیایی خاصی داشت که به دلیل قرارگیری آن قبل از شاهراه تنگه ی هرمز برای صادرات و بارگیری نفت خام توسط نفت کش ها  ، جزیره ای استراتژیک و ارزشمند بشمار می آید. قریب به هفتاد سال است که جزیره خارگ بزرگترین پایانه ی صادرات نفت ایران زمین است و نفت پالایشگاها در آنجا ذخیره و صادر می شود.حال مهندسان ایرانی شرکت نفت با تمام قوا در حال تلاش شبانه روزی هستند تا چرخ اقتصاد کشور با وجود تحریم های ناجوانمردانه غرب بچرخد .روزگاری شهید عباس بابایی با جنگنده اف ۱۴ ، نفت کش های ایرانی را از خارگ به تنگه هرمز ، اسکورت می کرد تا اکنون کشورمان بتواند سربلند تر از همیشه باقی بماند.و حالا به پاس خون شهدا، صنعت نفت متعلق به تمام مردم ایران است و ما توانستیم از یوغ استعمار رها شویم.
جلال آل احمد در گوشه ای از کتاب «خارگ دریتیم خلیج فارس»نوشته بود: انگلیسی ها و هلندی بر سر میز شام خود در خارگ در حال عیش و نوش بودند، آن ها حتی پزشک ایرانی را قابل نمی دانستند که در کنار خودشان حضور پیدا کند.خارگ زیر چکمه های بیگانگان بود.
منابع
مطالعات تاریخی جهان اسلام
موزه ملی صنعت نفت
موسی حقانی پژوهشگر و نویسنده
کتاب در یتیم خلیج فارس

کد خبر 62377

برچسب ها

نظر شما

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

نظرات بینندگان

تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
در شهر
انتخابات 1400
سامانه تردد کشتی
سامانه تردد کشتی
سامانه خدمات درمانی
سامانه تردد کشتی
پربازدیدترین اخبار
پربحث ترین اخبار