پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - Thursday, 2 May 2024
تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
۸ دی ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۰
بستر رودخانه محل ساخت‌وساز نیست/رفع تصرف غیرقانونی در استان بوشهر
بوشهر - تصرف و تجاوزهای متعدد در حریم و بستر رودخانه‌ها در استان بوشهر موجب تشدید سیلاب شده و حوادث متعددی آفریده که باید برخورد قاطع و جدی با این تجاوزات صورت گیرد.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: طی سال‌های اخیر بارش باران در استان بوشهر کاهش یافته و بسیاری از رودخانه‌های فصلی خشک و یا کم‌آب شده بودند که این موضوع باعث شد تا برخی افراد از خطرات بارش‌های شدید غافل شوند.

ساخت‌وسازهای متعددی در حریم رودخانه‌های استان بوشهر آغاز شد و این ساخت‌وسازها و تصرف بستر رودخانه‌ها باعث شد تا با جاری شدن روان‌آب‌ها حوادث متعددی بروز یابد که خسارت جانی و مالی در پی داشته است.

تصرفات در حریم و بستر رودخانه‌ها موجب تشدید سیلاب می‌شوند و می‌طلبد که برخورد لازم و قاطع با فعالیت‌هایی که منجر به تغییر در مورفولوژی رودخانه‌ها می‌شوند صورت گیرد.

تشدید سیلاب‌ها با تجاوز به رودخانه‌ها

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت سهامی آب منطقه‌ای بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: تصرف غیرقانونی حریم و بستر رودخانه‌ها و آبراه‌ها، می‌تواند منجر به تشدید سیلاب‌ها و افزایش خسارات ناشی از آن شود.

خشکسالی و کمبود بارش در استان بوشهر موجب شد تا برخی با انکار سیلاب، اقدام به ساخت و ساز در حریم رودخانه‌ها کنند و موجب بروز خساراتی به خود و دیگران شوند عبدالطیف عباسی نژاد افزود: سال‌ها خشکسالی و کمبود بارش در استان بوشهر موجب آن شد تا برخی با انکار سیلاب، اقدام به ساخت و ساز غیرقانونی در محدوده حریم رودخانه‌های دائم و فصلی کنند و با این اقدام موجب بروز خساراتی به خود و دیگران شوند.

وی بیان کرد: شرکت آب منطقه‌ای بوشهر با هدف ساماندهی همه رودخانه‌ها و آبراه‌های استان و بر اساس تبصره ۴ ماده ۲ قانون توزیع عادلانه آب، با همکاری مراجع قضائی، انتظامی و امنیتی نسبت به تخریب و رفع تجاوز به حریم و بسترهای مذکور اقدام کرده است.

تأثیرات منفی دخل و تصرف در مسیر رودخانه

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت سهامی آب منطقه‌ای بوشهر با اشاره به تأثیرات منفی هرگونه دخل و تصرف در مسیر رودخانه گفت: این گونه تصرفات باعث اشغال و انسداد بخشی از بستر رودخانه می‌شود و بخش باقی مانده از بستر توانایی عبور سیلاب را از دست داده و موجب پس زدگی آب می‌شود.

وی اضافه کرد: پس‌زدگی آب از مقطع اصلی رودخانه به ویژه در مناطق شهری و روستایی بسیار خطر آفرین است و موجب ایجاد خسارات مالی و جانی می‌شود.

عباسی‌نژاد تخلیه نخاله‌های ساختمانی در آبراه‌های شهری را یکی دیگر از اقدامات خسارت بار نامید و گفت: نخاله‌های ساختمانی در زمان سیلاب به سرعت جا به جا شده و در نقاطی مثل پل‌ها و سازه‌های تقاطعی انباشته می‌گردد و اثرات سیلاب را تشدید می‌کند.

وی تصریح کرد: علاوه بر آن، جنس نخاله‌های ساختمانی به گونه است که از نفوذ آب به سفره‌های آب زیرزمینی نیز کاسته و از تغذیه آبخوان‌ها جلوگیری می‌کند.

رفع تصرفات غیرقانونی

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت سهامی آب منطقه‌ای بوشهر با اشاره به اقدامات اخیر این شرکت در زمینه رفع تصرفات غیرقانونی در حریم و بستر رودخانه‌ها و آبراه‌ها گفت: با فعالیت شبانه روزی گروه‌های گشت و بازرسی این شرکت، سعی در پیشگیری در وقوع تخلفات و آزادسازی تصرفات پیشین را داریم.

بیشترین تخلف شناسایی شده شامل ساخت و ساز، ریختن نخاله و پرکردن بستر، تسطیح و کشاورزی، برداشت مصالح و ایجاد بند و خاکریز در حریم و بستر رودخانه‌های استان است وی اظهار کرد: بیشترین تخلف شناسایی شده شامل ساخت و ساز، ریختن نخاله و پرکردن بستر، تسطیح و کشاورزی، برداشت مصالح و ایجاد بند و خاکریز در حریم و بستر رودخانه‌های استان است.

عبدالطیف عباسی‌نژاد بیان کرد: در شهر برازجان هفت آبراه فصلی عبور می‌کند که بیشترین تصرف انجام شده در حوزه این شهر در حوزه آبراه‌های انجیرو و آردو اتفاق افتاده است.

عباسی نژاد افزود: تنها در سال جاری ۲۹ مورد رفع تصرف در حوزه رودخانه‌ها و آبراه‌های شهرستان دشتستان رقم خورده و دو هزار و ۴۶ مترمربع از اراضی تصرف شده، آزادسازی شده است.

وی اضافه کرد: همچنین ۹ دستگاه ماشین آلات متخلف شامل لودر، بیل مکانیکی، کمپرسی و تراکتور نیز توقیف و به مراجع قضائی و انتظامی تحویل داده شده است.

لایروبی رودخانه‌ها و آبراه‌ها

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت سهامی آب منطقه‌ای بوشهر شهرستان جم را یکی دیگر از مناطق تحت تأثیر جریان‌های سیلابی نامید و گفت: در شهرستان جم نیز در شش ماهه نخست سال جاری هفت مورد آزادسازی حریم و بستر رودخانه به وسعت ۲.۶۲ هکتار انجام شده است.

عباسی نژاد اظهار کرد: در سه ماه اخیر نیز ۸ مورد رفع تصرف به وسعت ۳.۱ هکتار در شهرستان جم انجام شده است که عمده این تخلفات در مناطق شهری بوده است.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: لایروبی ۲.۳ کیلومتر از رودخانه‌ها و آبراه‌های باغان، بهارستان، حرمیک و بی دو نیز بخش دیگری از اقدامات شرکت سهامی آب منطقه‌ای بوشهر در راستای مواجهه با سیلاب در شهرستان جم است.

عباسی نژاد با بیان اینکه هم افزایی دستگاه‌های ذی ربط موجب رشد چشمگیر پیشگیری و رفع تخلفات شده است بیان کرد: تسریع و دقت در رسیدگی‌های قضائی، همکاری دستگاه‌های امنیتی به ویژه اداره کل اطلاعات و همچنین حضور فعال عوامل انتظامی موجب توفیق در این حوزه شده است و به طور قطع بدون هماهنگی و همکاری دستگاه‌های یاد شده این مهم امکان پذیر نیست.

وی با تقدیر از نقش آفرینی پررنگ اداره کل اطلاعات استان و شهرستان‌های مذکور، دستگاه‌های قضائی و انتظامی اضافه کرد: به منظور حفظ حقوق بیت المال، شرکت آب منطقه‌ای بوشهر با همراهی نهادهای فوق در آینده نیز از هیچ‌گونه تلاشی برای صیانت از انفال عمومی دریغ نخواهد کرد و با سودجویانی که قصد تصرف انفال و بیت المال را داشته باشند، از طریق قانون برخورد خواهد کرد.

کد خبر 14337
منبع خبر : خبرگزاری مهر

نظر شما

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

نظرات بینندگان

تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
در شهر
انتخابات 1400
سامانه تردد کشتی
سامانه تردد کشتی
سامانه خدمات درمانی
سامانه تردد کشتی
پربازدیدترین اخبار
پربحث ترین اخبار