شنبه, ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - Saturday, 18 May 2024
تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
۱۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۰
چند ایده برای تغییرات مثبت در کسب‌وکار
ایسنا/بوشهر یک مدرس دانشگاه و مشاور کسب و کار می‌گوید کسب و کارها پایدار نخواهند ماند جز با توجه به پیشران­‌ها و زیربناهای کلیدی برای موفقیت آن­ها که ابتدا از درون ذهن افراد و نگرش و باورهای آنها سرچشمه می‌گیرند لذا افراد و سازمان­‌ها ‌بایستی به دنبال "طرحی نو در انداختن" و تغییرات مثبت و بنیادین در زندگی و کسب و کار و محیط پیرامون خود باشند.

رضا سیاوشی، سرپرست مرکز نوآوری و شتابدهی جهاد دانشگاهی استان بوشهر در هفتمین کارگاه نوآوری و کارآفرینی "از ایده تا پدیده" با اشاره به اهمیت مباحث مدیریت کسب و کار به عنوان یک پیشران جدا نشدنی در توسعه کسب و کارها عنوان کرد: کارآفرینی فردی (اقتصادی)، کارآفرینی شرکتی و سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کارآفرینی پایدار، کارآفرینی ملی و حاکمیتی، کارآفرینی در کلاس جهانی و... از رویکردهای مختلف کارآفرینی هستند.

وی تصریح کرد: کارآفرینی (Entrepreneurship) لزوماً تاسیس یک بنگاه اقتصادی نیست بلکه رویکردی است که بایستی در جامعه نهادینه گردد و در واقع همان "تخریب خلاق شومپیتر" هست که در جهت مثبت و رو به جلو، افراد و سازمان‌­ها و ‌بایستی به دنبال "طرحی نو در انداختن" و تغییرات مثبت و بنیادین در زندگی و کسب و کار و محیط پیرامون خود باشند. یک بانوی خانه‌­دار و یا یک کارمند و یا مدیران و... می­‌تواند از این رویکرد بهره جوید و همواره در تلاش باشد برای بهتر شدن و بهتر اقدام کردن و حل بهتر و موثرتر مسائل پیرامون خود. که البته این رویکرد اگر مورد حمایت قرار بگیرد منافع پر شماری اعم از مادی و معنوی برای فرد با رویکرد کارآفرین و محیط پیرامونی وی به ارمغان خواهد آورد.

این مدرس دانشگاه و مشاور کسب و کار عنوان کرد: استارتاپ یک قول و قرار عاشقانه و تا حدودی رویایی و البته جسورانه برای شروع جمعی برای حل یک مسئله است.

سیاوشی با بیان اهمیت ترویج مفاهیم توسعه کسب و کار و بیان روندهای جدید برای توسعه کسب و کارها و کارآفرینی افزود: کسب و کارها پایدار نخواهند ماند جز با توجه به پیشران­‌ها و زیربناهای کلیدی برای موفقیت آن­ها که ابتدا از درون ذهن افراد و نگرش و باورهای آن­ها سرچشمه می­‌گیرند و رفتارهای آن­ها را تحت تأثیر قرار می‌­دهند. بنابراین جهت توسعه رویکرد کارآفرینی در جامعه بایستی همگان دست به دست هم دهند که زیربناهای کلیدی توسعه کارآفرینی در جامعه مهیا گردد و بسترهای لازم برای شکل‌­گیری این رویکرد در بین آحاد جامعه رخ دهد وگرنه عجله در این مهم هیچ دستآورد و نتایجی نخواهد داشت و کسی یک ­شبه راه صد ساله را نمی‌­پیماید و عجولانه کارآفرین نمی‌­شود و پایدار هم نخواهد ماند. همه و همه از خود فرد تا خانواده تا اساتید و معلمان و مدیران کسب و کارها و حاکمیت و... در توسعه این روحیه و رویکرد نقش‌­آفرین هستند.

وی با طرح این سوال که تفکر خلاقانه چکونه است، افزود: از خودتان سوال بپرسید، ارتباط برقرار کنید، تبادل کنید، ریسک کنید، تصور کنید، فکر کنید، جستجو کنید و متنوع رفتار کنید.

سرپرست مرکز نوآوری و شتابدهی جهاد دانشگاهی استان بوشهر با ارائه تعریفی جامع از "کارآفرینی" و "کارآفرین" مبتنی بر تجارب و مطالعات خود بیان کرد: فرد یا اجتماعی از افراد یا سازمان‌هایی که نسبت به خود و محیط پیرامون خود حساس بوده و احساس مسئولیت نموده و به طور مستمر و فرایندی، مسائل خود و محیطی پیرامون خود را دنبال و شناسایی و اولویت‌بندی کرده و نسبت به حل خلاقانه و نوآورانه آن‌ها اقدام می‌کند را کارآفرین و رویکرد موجود را کارآفرینی دانسته و فرد یا سازمان با این رویکرد، سیاهی‌ها و مسائل پیرامونی را به چشم فرصت می‌بیند و امیدوارانه از مسائل خود و دیگران مشکل‌گشایی می‌کند و بر سرنوشت خویش تاثیرگذار بوده و منفعت‌های بسیاری از جمله بقا و پایداری و ثروت و خشنودی و وفاداری ذینفعان را کسب می‌نماید.   

این مدرس دانشگاه تاکید کرد: مفهوم کارآفرینی یک مفهوم سطح بالا و روبنایی است که بایستی شکافته شود و زیربناهای کلیدی توسعه و تحقق آن شناسایی گردند. زیربناهای کلیدی تحقق مفهوم کارآفرینی در واقع همان شایستگی­‌های عمومی (General Competencies) زندگی و کسب و کار هستند که در همه سطوح می‌­توانند پرورش یابند و عبارتند از: ۱- تفکر انتقادی، ۲- تفکر خلاق، ۳- تیم­‌سازی و کار تیمی، ۴- مسئله­‌یابی، ۵- ایده­‌پردازی، ۶- حل خلاقانه مسئله.

سیاوشی خاطرنشان کرد: متاسفانه در فرایند توسعه کارآفرینی یا حتی در مراکز آموزشی و پژوهشی کمتر به این موارد توجه می­‌گردد و بیشتر بر شایستگی­‌های فنی و اختصاصی توسعه کارآفرینی تاکید صورت می‌­پذیرد. شایستگی‌­های اختصاصی در کنار شایستگی­های عمومی می­‌توانند ختم به موفقیت و پایداری گردند و از طرفی شایستگی­‌های عمومی در درجه نخست از افراد، انسان­‌های کامل­‌تر و بالغ‌­تری می­‌سازد و دنیا و میدان مبارزه کسب و کار با وجود انسان‌­های شایسته قطعا به جایی بهتر و خوشایندتر برای زیستن تبدیل می­‌گردد.   

وی در ادامه فرایند کارآفرینی را شامل ۱- تجزیه و تحلیل محیطی، ۲- مسئله­‌یابی، ایده‌­یابی، ۳- تثبیت ایده و توسعه آن مبتنی بر اعتبارسنجی­‌ها و تست­‌های مقدماتی بازار، ۴- تکمیل بوم کسب و کار، ۵- توسعه تیم کاری، ۶- ساخت نمونه اولیه یا کمینه پذیرفتنی (MVP) و تست­‌های بازار، ۷- تأمین مالی، ۸- ساخت محصول نهایی مبتنی بر بازخوردها از بازار و روندها، ۹- تحقیق و توسعه (R & D) و تکرار چرخه و گام­‌های قبل دانست.

به گفته این مشاور کسب و کار، پایداری یعنی امروز به گونه اقدام گردد که تا آینده نامحدود سیستم پابرجا بماند و عملکرد امروزش تهدیدی برای حیات و آینده­ خود و دیگر سیستم‌­ها نباشد و کسب و کارها و افراد بایستی همواره مفهوم پایداری (Sustainability) را سرلوحه زندگی و کسب و کار خود قرار بدهند. رویکرد پایداری؛ شامل توجه همزمان به شاخص‌­ها و اهداف اقتصادی، زیست­ محیطی و اجتماعی است و افراد و کسب و کارها بایستی همزمان بر این سه جنبه متمرکز باشند تا بتوانند تا آینده نامحدود در میدان رقابت پابرجا بمانند و در یک کلام همه سیستم­‌ها بایستی در جهت تحقق اهداف توسعه پایدار حرکت نمایند و تلاش کنند دنیا را جای بهتری برای زیستن تبدیل نمایند.

در پایان این رویداد، دکتر رضا سیاوشی به جمع­بندی مباحث زیربنایی مبتنی بر شایستگی­‌های عمومی برای حرکت از ایده تا پدیده در فرایند کارآفرینی پایدار و پاسخ به پرسش­‌ها پرداخت و با تشکر از شرکت‌کنندگان در وبینار، فعالیت­‌ها و اهداف مرکز نوآوری و شتابدهی جهاد دانشگاهی استان بوشهر را معرفی کرد.  

به گزارش ایسنا، هفتمین کارگاه نوآوری و کارآفرینی "از ایده تا پدیده" با حضور دکتر «رضا سیاوشی»، سرپرست مرکز نوآوری و شتابدهی جهاد دانشگاهی بوشهر، مدرس دانشگاه و مشاور کسب و کار و به همّت سازمان تجاری‌سازی فناوری و اشتغال دانش‌آموختگان جهاد دانشگاهی استان بوشهر و اداره کل ورزش و جوانان استان بوشهر برگزار شد.

انتهای پیام

کد خبر 16542
منبع خبر : خبرگزاری ایسنا

نظر شما

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

نظرات بینندگان

تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
در شهر
انتخابات 1400
سامانه تردد کشتی
سامانه تردد کشتی
سامانه خدمات درمانی
سامانه تردد کشتی
پربازدیدترین اخبار
پربحث ترین اخبار