جمعه, ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - Friday, 26 April 2024
تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
۱۰ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۰
با این غلط معروف مبارزه کنیم!
ایسنا/بوشهر به گفته یک روانشناس متاسفانه فشارهای اقتصادی، اجتماعی، خانوادگی و حتی محیط زیست، سر و صدا و شلوغی زندگی شهری و ماشینی چنان انسان را از خود بیگانه کرده است که مجالی برای پرداختن به خود نمی‌یابد.

راضیه ایزدی در گفت وگو با ایسنا عنوان کرد: افزایش آمار بیماری‌های روانی، خودکشی، خیانت، انواع بزهکاری‌ها، سکته‌ها و بیماری‌های قلبی، بالا بودن کلسترول، قند و... بی‌توجهی انسان به خود و یا بیزاری انسان از خود را نشان می‌دهد. سنت‌های اجتماعی در بعضی از جوامع و خانواده‌ها، اجازه نمی‌دهند که شخص در حد مشروع و عادلانه به خود بپردازد. 

وی افزود: انسان از نظر درونی و برونی گرفتارتر از آن است که بتواند به خود بپردازد و مشغولیت‌های او اجازه نمی‌دهند که به این مهم بپردازد که این بسیار خطرناک و فاجعه‌انگیز است. مراقبت از خود، عزت نفس، احترام به خود با خودخواهی و غرور فرق دارد. دیکتاتور و انسان خودخواه فاقد "عزت نفس" و خویشتن دوستی سالم هستند.

کارشناس ارشد روانشناسی معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی استان بوشهر اظهار کرد: تا زمانی که ما به قدر کافی و وافی به خود نپردازیم نمی‌توانیم مادران، پدران، فرزندان، همسران، مربیان، مدیران و انسان‌های صالح و خدمتگزاری باشیم. لازم است که فرهنگ مراقبت از خود و عادلانه پرداختن به خود را بالا ببریم و این را برای مردم گناه ندانیم که "چرا به فکر خود هستند" و با این غلط معروف مبارزه کنیم، انسان خوب کسی است که "تنها به فکر دیگران است". و حال آنکه انسان خوب هم به خود می‌پردازد و هم به دیگران فکر می‌کند. 

این مشاور و مددکار تاکید کرد: توجه کنیم که مراقبت پدیده‌ای جمعی و سیستمی است. کار، خانواده، دیگران همه به مراقبت نیاز دارند از جمله خودمان. موضوع نپرداختن انسان به خود، نسبی است و این‌گونه نیست که همه حتی یک دقیقه هم به خود نمی‌پردازند، بلکه تلاش‌های سازنده۱ سالم و انسانی انسان‌ها، همه حکایتی از پرداختن عادلانه، درست و سالم انسان به خود و دیگران است. بدیهی است که ایجاد بهداشت روانی در خانواده تاثیر بسزایی در بهداشت روانی محیط کار و جامعه دارد. 

ایزدی خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم به فرزندان بیاموزیم که گاه دقیقه‌ای به خود فکر کنند و برای خود زندگی کنند، جمع این یک دقیقه‌ها دربرگیرنده برنامه شکوفایی استعدادها و خویشتن سازی‌ها خواهد بود و کاربرد این روش ساده از طرف زن و شوهر آن‌ها را از خودآزاری و مردم‌آزاری دور کرده و به سوی خویشتن‌سازی و احترام متقابل پیش می‌برد.

انتهای پیام 

کد خبر 20892
منبع خبر : خبرگزاری ایسنا

نظر شما

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

نظرات بینندگان

تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
در شهر
انتخابات 1400
سامانه تردد کشتی
سامانه تردد کشتی
سامانه خدمات درمانی
سامانه تردد کشتی
پربازدیدترین اخبار
پربحث ترین اخبار