سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - Tuesday, 30 April 2024
تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
۱۴ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۸
كرونا ،كران آبي جزيره خارگ راقرمز كرد

خارگ : تنها يكماه است كه از درگذشت چهارمين قرباني بيماري  كرونا در جزيره خارگ مي گذرد و اين داغ هنوز  بر جگر مردمان خارگ تازه است. امروز اما يكباره ،دانشگاه علوم پزشكي بوشهر وضعيت جزیره خارگ به صورت شهرستانی از حيث كرونا ،قرمز اعلام مي كند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خارگ آنلاین طاهره برزگر : تنها يكماه است كه از درگذشت پنجمين قرباني بيماري  كرونا در جزيره خارگ مي گذرد و اين داغ هنوز  بر جگر مردمان خارگ تازه است. امروز اما يكباره دانشگاه علوم پزشكي بوشهر وضعيت جزیره خارگ را به صورت شهرستانی از حيث كرونا ،قرمز اعلام مي كند ؛ اين در حاليست كه ديروز دونفر مشكوك به بيماري كرونا براي انجام تست تشخيصي نهايي از خارگ به بوشهر اعزام شدند،حال بايد پرسيد كه در آستانه خيز چهارم بيماري كرونا چگونه وضعيت جزيره خارگ پس از يكسال از حضور اين ويروس در كشور طي مدت اندكي از حالت زرد به حالت قرمز در آمده است؟
خارگ پرترددترين شهر كشور
بايد مطلع بود كه جزيره خارگ  از نظر ساكنان به دوبخش كاركنان ناحيه صنعتي و مردم بومي تقسيم شده است.اين شهر با داشتن پايانه هاي تردد دريايي و هوايي و مشاغل اقماري يكي از پرترددترين شهرهاي ايران است.در ايام نوروز براي ساير شهرهاي كشور در حالت وجود بيماري كرونا ، محدوديت هاي خوبي در نظر گرفته شد و با نظارت بر مسيرهاي تردد زميني امكان مسافرت به اين شهرها شديدا كم شد ، همين امر بر كنترل بيماري كرونا تاثير مطلوب و قابل ملاحظه اي داشت.اما در جزيره خارگ بار حضور نيروهاي اقماري شاغل در بخش صنعتي كه از اقسان نقاط كشور وارد خارگ مي شوند بر شانه مردم بومي سنگيني مي كند چراكه ايشان مي توانند ناقل بيماري كرونا بوده و در مدت كوتاهي با انتشار ويروس در شهر وضعيت زرد كرونايي را به قرمز تبديل كنند.
مهمانان ناخوانده نوروزي در خارگ
عجيب ترين موضوعي كه در اين وانفساي همه گيري بيماري كوويد ١٩ در اين روزهاي قرمز جزيره به چشم مي خورد،حضور پلاك هاي غير بومي و مسافرانيست كه معلوم نمي شود از كجا و چگونه براحتي مجوز حضور در خارگ را دريافت كردند،با اينكه استاندار بوشهر ورود مسافر به استان را ممنوع كرده  و اين در حاليست كه در شرايط عادي بسياري از بوميان خارگ براي گرفتن مجوز ورود به شهر خود با موانع بسياري رو به رو هستند پس اين مهمانان ناخوانده چگونه مجوز ورود به خارگ را گرفته اند؟
عدم توجه به نظارتها بازي با جان مردم
جالب است كه  در هيچكدام از درگاههاي ورودي دريايي و هوايي به خارگ ،حتي يك تب سنجي ساده نيز انجام نمي شود. بدتر از آن به دليل بدي شرايط جوي و كنسلي هاي مداوم حركت كشتي ها ، در هنگام از سرگيري تردد دريايي به هيچ وجه امكان رعايت فاصله اجتماعي و كاهش ظرفيت حضور مسافر در شناورها امكان پذير نيست.اين موضوع در پروازها نيز صدق مي كند.اما مسولان با سهل انگاري در نظارت بر اين موارد مي توانند جان مردم را به خطر بيندازند چراكه انتشار ويروس كرونا در محيط محدود و بسته خارگ فاجعه بار است.
كمبود امكانات پزشكي در خارگ بيداد مي كند
باز هم به اين نقطه رسيديم كه ما در جزيره خارگ حتي امكان انجام تست تشخيص قطعي كرونا را نداريم! پس مجبوريم بيماران مشكوك را با كشتي اعزام كنيم و بر خطر عدم تشخيص بموقعه بيماري و به خطر افتادن جان بيمار و انتشار بيشتر آن از ناقلين در اين تردد ها  دو چندان مي شود. بدتر از آن دردسترس نبودن داروهاي آنتي وايرال مخصوص بيماري كرونا و نداشتن بخش آي سي يو تنفسي براي بيماران بدحال كرونايي است كه شرايط را بغرنج تر مي كند.مسولان محترم بايد قبل از گسترش بيشتر بيماري و ورود به خير چهارم بيماري كرونا در كشور به داد مردم خارگ برسند.

کد خبر 21226

برچسب ها

نظر شما

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

نظرات بینندگان

تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
در شهر
انتخابات 1400
سامانه تردد کشتی
سامانه تردد کشتی
سامانه خدمات درمانی
سامانه تردد کشتی
پربازدیدترین اخبار
پربحث ترین اخبار