یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - Sunday, 5 May 2024
تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۰
اشتغال ۷۸ درصد از مهارت آموزان استان بوشهر
بوشهر- مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان بوشهر گفت: در حال حاضر بیش از ۷۸ درصد از افرادی که مهارتی را در آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای این استان فراگرفته‌اند، شاغل هستند.

عبدالحمید دراهکی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: شرکت در دوره‌های مهارت‌آموزی ضامن اشتغال آینده نوجوانان و جوانان است.

وی افزود: در زمان حاضر نزدیک به پنج هزار و ۷۰۰ استاندارد آموزشی در چهار بخش کشاورزی، فرهنگی و هنر، خدمات و صنعت طراحی‌شده که استان بوشهر مجوز برگزاری همه استانداردهای آموزشی را دارد اما با عنایت به زیرساخت‌های موجود از این شمار ۶۰۰ تا ۷۰۰ حرفه با توجه به طرح تکاپو و سند مهارت آموزشی در این استان آموزش داده می‌شود.

دراهکی اضافه کرد: با توجه به زیرساخت‌های موجود سالانه به صورت میانگین ۲۰ هزار نفر مهارت‌های فنی و حرفه‌ای را در ۱۵ مرکز دولتی و ۲۰۰ مرکز خصوصی با حضور ۵۸۰ مربی در استان بوشهر فرا می‌گیرند.

تصویب ۸۰ میلیارد ریال برای نوسازی تجهیزات فنی و حرفه‌ای بوشهر

مدیر آموزش کل فنی و حرفه‌ای استان بوشهر از تصویب ۸۰ میلیارد ریال برای نوسازی تجهیزات فنی و حرفه‌ای این استان خبر داد و گفت: امسال با همت سازمان مدیریت و برنامه ریزی برای به‌روز کردن تجهیزات کارگاهی فنی و حرفه‌ای این استان ۸۰ میلیارد ریال به تصویب رسیده است.

وی با اشاره به تنگناهای مالی و تصویب این مبلغ برای به‌روز کردن تجهیزات کارگاهی فنی و حرفه‌ای این استان گفت: سال گذشته چهار میلیارد تومان اعتبار در بخش خرید تجهیزات کارگاهی در استان بوشهر هزینه شد.

مدیر آموزش کل فنی و حرفه‌ای استان بوشهر افزود: امید می‌رود با تخصیص اعتبار لازم بتوان گام‌هایی مهم در بخش نوسازی تجهیزات موردنیاز کارگاه‌های فنی و حرفه‌ای این استان برداشت.

دراهکی بیان کرد: با توجه به توسعه تکنولوژی‌های روز دنیا، نوسازی تجهیزات موردنیاز کارگاه‌های مهارت‌آموزی فنی و حرفه‌ای از جمله چالش‌های استان بوشهر است که باید موردتوجه قرار گیرد.

وی اضافه کرد: با توجه به تورم موجود اعتبارات تخصیصی دولتی در بخش نوسازی تجهیزات کارگاهی فنی و حرفه‌ای جوابگو و کافی نیست به همین دلیل مشارکت خیران در این بخش ضروری است.

چالش‌های فنی و حرفه‌ای

دراهکی تلاش خانواده‌ها برای اشتغال فرزندانشان در بخش دولتی را از جمله دیگر چالش‌های فنی و حرفه‌ای عنوان کرد و گفت: به دلیل این دیدگاه امروز بسیاری از ظرفیت‌های اشتغال در استان بوشهر خالی است و نیاز به نیروی فنی و متخصص دارد.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان بوشهر بیان کرد: با توجه به ظرفیت مربی و تجهیزات کارگاهی موجود در استان بوشهر و رایگان بودن این آموزش‌ها در بخش دولتی، لازم است مردم توجه بیشتری به آموزش‌های فنی و حرفه‌ای داشته و به جای تلاش برای کسب مدرک‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد بیشتر به دنبال مهارت‌آموزی فرزندان خود باشند.

دراهکی با اشاره به تدوین سند توسعه مهارت‌آموزی در استان بوشهر گفت: پیرو این سند، سه سند تخصصی شامل تخصصی توسعه نفت، گاز و پتروشیمی، مهارت آموزشی در حوزه دریا، شیلات و آبزیان و مهارت آموزش حوزه کشاورزی در این استان تدوین‌شده است.

وی با بیان اینکه در گذشته در حوزه دریا و انرژی استاندارد آموزشی ناچیزی تعریف‌شده بود ادامه داد: امروز در استان بوشهر در بخش انرژی ۲۱۰، در حوزه دریا و شیلات ۵۰ و در حوزه کارآفرینی و تأمین مالی نیز ۱۰ استاندارد آموزشی تعریف‌شده است.

دراهکی از راه‌اندازی مرکز ملی مهارت آموزشی گاز کشور در عسلویه خبر داد و گفت: تا قبل از سال ۹۲ هیچ مرکز فنی و حرفه‌ای در شهرستان عسلویه تعریف‌نشده بود که با نگاه مثبت دولت به توسعه مراکز فنی و حرفه‌ای مرکز ملی مهارت آموزشی گاز کشور در عسلویه تصویب و ساختمان آن تملک شده است.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان بوشهر اظهار داشت: برای تجهیز این مرکز ۶۰ میلیارد ریال اعتبار پیش‌بینی‌شده که ۲۰ میلیارد ریال آن تاکنون تخصیص‌یافته است.

بهره‌برداری از مرکز آموزش هتلداری بوشهر تا سال ۱۴۰۱

وی از پیشرفت ۳۰ درصدی مرکز آموزش هتل داری بوشهر خبر داد و بیان کرد: در حوزه گردشگری نیز مرکز آموزش هتل‌داری و بوم‌گردی جنوب کشور در بوشهر با مشارکت بخش خصوصی تعریف‌شده که در زمان حاضر پیشرفت فیزیکی این مرکز ۳۰ درصد است و تلاش می‌شود تا سال ۱۴۰۱ مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

دراهکی ادامه داد: یکی از برنامه‌های مهم دولت برای رونق روستاها و پیشگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها مهارت‌آموزی جوانان این مناطق است که در همین ارتباط در ۱۲۰ روستا ۱۳۵ کارگاه آموزشی راه‌اندازی می‌شود.

وی با اشاره به برنامه ریزی برای راه‌اندازی ۲۰ مرکز جوار صنایع در استان بوشهر گفت: قرار است از این تعداد پنج مرکز در هفته ملی مهارت و ۱۵ مرکز دیگر نیز تا پایان سال مورد بهره‌برداری قرار گیرند.

وی ادامه داد: افزون بر این بر اساس انعقاد تفاهم‌نامه‌های مختلف با دانشگاه‌های استان بوشهر مراکز آموزش محیط کار واقعی راه‌اندازی و سالانه به صورت میانگین هزار و ۴۰۰ تا یک هزار و ۶۰۰ دانشجو در کنار رشته آکادمیک خود با فراگیری آموزش‌های لازم گواهینامه مهارتی دریافت می‌کنند.

کد خبر 28967
منبع خبر : خبرگزاری مهر

نظر شما

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

نظرات بینندگان

تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
در شهر
انتخابات 1400
سامانه تردد کشتی
سامانه تردد کشتی
سامانه خدمات درمانی
سامانه تردد کشتی
پربازدیدترین اخبار
پربحث ترین اخبار