دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - Monday, 29 April 2024
تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
۲۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۵
روزی که شیرهای نفت بسته شد

در واپسین روز های پیروزی انقلاب اسلامی ایران ، با همت کارکنان صنعت نفت و مردم  شیرهای خطوط انتقال نفت از پایانه صادرات نفت خارگ ؛ بسته شد و دست غربی ها از لذت  تصاحب نفت ایران کوتاه گشت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خارگ آنلاین طاهره برزگر :  داستان غم انگیز سرانجام کابینه ی  مصدق ؛ داستان  تاراج نفت ایران بود. در سال ۱۳۲۹ با ملی شدن صنعت نفت ، دست کشورهای غربی و قراردادهای کلان سود جویانه ی آن ها از نفت ایران قطع شد.در این اثنا آمریکا و انگلیس که منافع خود را در خطر می دیدند؛ شروع به کارشکنی در زمینه ی صادرات نفت درزمان  دولت مصدق کردند و وقتی دیدند وی با دولت های غربی بر سر  غارت نفت ایران معامله نخواهد کرد،طرح کودتایی را کلید زدند.سازمان سیا و ام آی سیکس با  کمک بسیاری  از خلافکاران تهران کودتا را آغاز و در نهایت در ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ دولت مصدق را سرنگون کردند.


با این تیر خلاص ، دولت زاهدی از حکومت محمدرضا پهلوی شکل گرفت. او و کابینه اش اتکای بسیار زیادی به دولت آمریکا داشتند. تنها یک سال بعد ؛ قرارداد  ننگین کنسرسیوم ۱۳۳۳ با هفت کشور غربی موسوم به «هفت خواهران» بسته شد و این کشورها امتیاز تمامی مراحل عملیات‌های اکتشاف، استخراج و فروش نفت ایران را به دست گرفتند. در این قرار داد ۲۵ ساله عملا شرکت نفت ایران نقش اندکی در سود حاصل از فروش نفت داشت و سهم بیشتر سهام نفت ایران متعلق به شرکت های بریتیش پترولیوم و رویال داچ شل انگلیس، توتال انرژیز فرانسه و پنج شرکت آمریکایی بود.طبق قرار داد ۱۳۳۳ شاه نمی توانست سهم سود بیشتری از اعضای کنسرسیوم دریافت کند، سرانجام پس از گذشت قریب به بیست از عقد این قرارداد ، با شروع جنگ بین اعراب و اسرائیل و افزایش قیمت نفت از سه دلار به دوازده دلار ؛ محمدرضا پهلوی دریافت که چه کلاه گشادی برسر ملت ایران گذاشته اند.این بود که در سال ۱۳۵۱ به ضعف های این قرارداد اعتراف کردو یکسال بعد باز هم قرارداد جدیدی با شرکای غربی خود بست . در قرار داد جدید که محمدرضا پهلوی آن را «نهضت ملی نفت » نامید و دربوق کرنا کرد، شرکت ملی نفت ایران سهامدار اصلی نفت بود و کشور های  کنسرسیوم پیمانکار  پروژه های نفتی ایران بودند اما از آنجا که این شرکت ها از پرداخت مالیات معاف شدند بازهم سود هنگفت کار ، به غربی ها می رسید کما اینکه پست های حساس پالایشگاه آبادان در دست مهندسان غربی بود.در واقع قرارداد جدید همان قرارداد قبلی با پوستینی تازه بود که شاه آن را موفقیتی بزرگ می پنداشت.امیر عباس هویدا در بخشی از خاطرات خود نوشته است؛ زمان عقد این قرار داد آنقدر تملق شاه را گفتند که به تهوع افتادم.

 

روزی که شیرهای نفت بسته شد

 

در واپسین روز های پیروزی انقلاب اسلامی ایران ، با همت کارکنان صنعت نفت و مردم  شیرهای خطوط انتقال نفت از پایانه صادرات نفت خارگ ؛ بسته شد و دست غربی ها از لذت  تصاحب نفت ایران کوتاه گشت .سرانجام پس از ۲۲ روز از پیروزی انقلاب اسلامی ، در ۱۴ اسفند ۱۳۵۷ قرارداد کنسرسیوم و  تاراج نفت ایران ملقا شد.این حماسه ی جاودان با نثار خون شهدایی پیوند خورد ، که نفت کشور  را حق مسلم ایران و ایرانی می دانستند.انگلستان نیر با شکایت به دادگاه لاهه خواستار پیگیری فسق قرارداد شد اما سرانجام در سال ۱۳۶۹ پرونده به نفع ایران مختومه گردید.

کد خبر 62302

برچسب ها

نظر شما

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

نظرات بینندگان

تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
در شهر
انتخابات 1400
سامانه تردد کشتی
سامانه تردد کشتی
سامانه خدمات درمانی
سامانه تردد کشتی
پربازدیدترین اخبار
پربحث ترین اخبار