شنبه, ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - Saturday, 18 May 2024
تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۰
دورهمی‌های مرگبار/ دلتای بی دل در خوزستان مانور می‌دهد
اهواز- این روزها آمار مرگ‌ومیر کرونایی در میان مبتلایان افزایش پیدا کرده است و گویا این ویروس برای بازی با جان مردم، بی‌رحمانه در خوزستان می‌تازد.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها - کوثر کریمی: این روزها آمار فوت در میان مبتلایان به کرونا افزایش پیدا کرده است. دلتای اما جهشی از نوع ویروس کروناست که به‌طور مرگبار به جان افراد افتاده و دل در دل مبتلایان نیست که آیا جان سالم به در می‌برند یا نه؛ البته این ریزجثه دل خانواده‌های بسیاری را با مرگ عزیزانشان به درد آورده است.

حال و روز خوزستان هم این روزها خوش نیست و بنا به اعلام معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهواز، خوزستان ۵.۷ درصد جمعیت کشور را دارد ولی آمار مبتلایان آن ۹.۹ درصد جمعیت کشور را شامل می‌شود؛ همچنین ۷.۳ درصد مرگ‌ومیرهای کرونایی به این استان اختصاص دارد.

وضعیت بیمارستان گلستان اهواز

اتاق به اتاق تغییر کاربری داده‌اند، این روزها حال بخش‌ها خوب نیست؛ هرچند تا قبل از این نیز پذیرایی از بیماران برای آنها عادی شده بود ولی شاید بعد از جنگ هشت ساله هیچ زمانی شاهد این تکمیل ظرفیت بودن‌ها و شیون‌های گاه‌وبیگاه از هجرت بیماران به سرای ابدی نبوده‌اند.

هر اتاق پذیرای بیماران بد حالی شده که نایی برای نفس کشیدن ندارند؛ اتاق به اتاق درد بیمار و خستگی پرسنل پمپاژ می‌شود، ویروسی که تلفات آن دست کمی از جنگ ندارد، این روزها صدای شیون را برای لالایی شبانه خانواده‌های عزادار زمزمه می‌کند.

دورهمی‌ها و قدمگاه مرگ

زنی ۳۸ ساله است که دو پسر خود را در خانه گذاشته و از رامهرمز راهی بیمارستان گلستان اهواز شده و بیش از دو هفته‌ای می‌شود که در بستر بیماری و آن هم روی تخت بیمارستان روزگار می‌گذراند؛ هرچند از میزان درگیری ریه خودش خبر ندارد ولی شاید امروز از بیمارستان مرخص شود.

دورهمی‌های مرگبار/ دلتای بی دل در خوزستان مانور می دهد

در یک جشن عروسی خانگی دورهم جمع شده بودند ولی فراموش کرده بود برای اینکه کم نشوند نباید جمع شوند؛ خطر از بیخ گوشش گذشته و از دورهمی‌ها مانند مرگ هراس دارد.

مردم از حضور در اماکن شلوغ بترسند

حالش کمی مساعدتر از دیگر بیماران شده و آرمیده روی تخت است و با زل زدن، پنجره آزادی و سلامتی را در ذهنش مرور می‌کند و اینکه آیا تن رنجورش می‌تواند دوباره مثل روز اول رنگ زندگی را به دور از درد به خود می بیند.

دختر ۳۱ ساله اهوازی که بعد از شرکت در عروسی اما حالا سه روزی می‌شود که از خانواده جدا و در بیمارستان ساکن شده و میزان درگیری ریه‌اش اول ۲۰ درصد بوده و بعد تا ۶۰ درصد افزایش یافته و حالا به ۳۰ درصد رسیده است.

او توصیه می‌کند که مردم نکات بهداشتی را رعایت و بیش از هر مورد دیگری از رفتن به اماکن شلوغ و دورهمی‌ها پرهیز کنند.

عملی که بلای جان شد

بقیه با قرص و داروهای مختلف یا شاید هم آرام‌بخش غرق در خوابند ولی او چهارزانو روی تخت نشسته و با گوشی تلفن همراهش مشغول است؛ زن ۴۴ ساله ایرانی که از کویت برای درمان بیماری کلیه خود به ایران آمده بود.

او می‌گوید که «متخصص کلیه زن در کویت نبوده و برای همین به اهواز آمده است؛ همه نکات بهداشتی را رعایت کرده ولی حدس می‌زد ۱۳ مردادماه که در بیمارستان خصوصی بستری و عمل انجام شد و از همان‌جا مبتلا شده چون فردای همان روز علامت‌دار شده است».

او واکسن کرونا را به خاطر بیماری کلیه تزریق نکرده بود تا بعد از بهبودی برای این کار اقدام کند.

دورهمی‌های مرگبار/ دلتای بی دل در خوزستان مانور می دهد

حال بدی دارد، ماسک دستگاه اکسیژن روی صورتش جا خوش کرده تا نفس را در سینه‌اش حبس کند؛ مرد ۳۹ ساله اهوازی که دو پسرش ۱۷ روزی می‌شود که رنگ بابای خود را به چشم ندیده‌اند.

همه نکات را رعایت کرده بود ولی یک جایی شالوده کار از دست دررفته و با میزبانی یکی از همسایه‌ها برای اولین بار به کرونا مبتلا شد؛ میزان درگیری ریه‌اش ۹۷ درصد بوده ولی حالا به ۳۰ درصد کاهش پیدا کرده است.

انتشار ویروس در محل کار

مرد ۴۲ ساله‌ای که یک پسر هم دارد حالا نزدیک به ۲۰ روزی می‌شود که در بیمارستان بستری شده و حدود ۸۰ درصد درگیری ریه داشت؛ حالا بهبود پیدا کرده و منتظر دستگاه جدید اکسیژن ساز است تا به آن عادت و بعد مرخص شود.

او واکسن نزده و با وجود رعایت صد درصدی پروتکل‌های بهداشتی ولی در محل کار اداری خود به کرونا مبتلا شده بود.

او از روند درمان رضایت دارد ولی پروسه درمانش با دردهای بسیاری همراه بوده و به همین خاطر از مردم می‌خواهد که حتماً پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند تا مثل او درد نکشند.

صدای گریه‌های یک زن که با التماس همنوا شده باعث ناراحتی می‌شود؛ زنی میان‌سال که با گریه و زاری از درگیری ۶۰ درصدی و عفونت ریه همسرش خبر داده و می‌گوید که «هر روز حالش بدتر می‌شود که نیاز به مراقبت‌های ویژه دارد و باید زیر دستگاه برود ولی آی سی یو تخت خالی ندارد، تو را به خدا قسم کاری کنید چون با همین دو دستگاه اکسیژنی که به او وصل شده هم باز حالش بد است».

سرپرستار بخش هم می‌گوید که «هماهنگی با بخش مراقبت‌های ویژه انجام شده و به‌محض ایجاد ظرفیت تخت خالی او را منتقل می‌کنیم».

کشیک‌های ۳۰ ساعته پرسنل

حسین خدایگان که کشیک‌های کاری او ۳۰ ساعته است و شاید بین کار در حد یک تا دو ساعت استراحت می‌کند فقط از مردم درخواست دارد که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند چون گاهی بیماران خوب می‌شوند ولی همراهانشان به‌جای آنها بستری می‌شوند.

دورهمی‌های مرگبار/ دلتای بی دل در خوزستان مانور می دهد

لباس سنگین، ماسک و گرما

پزشک ۳۹ ساله‌ای که ۱۵ سال سابقه کاری را در بیمارستان گلستان دارد، می‌گوید که «لباس‌ها و شیلدی که استفاده می‌کنیم، سنگین و گرم است؛ تعداد بیماران زیاد است و رعایت نمی‌کنند و همه کارهای آنها گردن کادر افتاده و عاجزانه از همه درخواست دارم که ماسک بزنند و تحت هیچ شرایطی به دورهمی نروند».

به گزارش خبرنگار مهر، در روزهای اخیر همان‌طور که تب کرونا در کشور تند شده در خوزستان نیز قلب مبارزه با این ویروس به تپش افتاده و میزان مراجعات مردم از مرز ۱۰ هزار نفر گذشته است.

خانواده‌های مختلفی داغدار هجرت ابدی عزیزان خود هستند و در این بین مرداد پر داد و شیونی برای همه رقم خورده و بیش از ۱۷ هزار فوتی فدای کرونا شد.

هرچند مقابله و رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کنار درمان مهم است ولی انتظار می‌رود که با توجه به جایگاه اقتصادی خوزستان برای کشور و فعالیت جمعیت بسیار در بنادر و مرزها و افرادی که برای مشاغل خود به این استان تردد دارند، سهمیه واکسن برای خوزستان افزایش پیدا کند تا روند واکسیناسیون عمومی سرعت بگیرد.

کد خبر 31578
منبع خبر : خبرگزاری مهر

نظر شما

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

نظرات بینندگان

تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
در شهر
انتخابات 1400
سامانه تردد کشتی
سامانه تردد کشتی
سامانه خدمات درمانی
سامانه تردد کشتی
پربازدیدترین اخبار
پربحث ترین اخبار