جمعه, ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - Friday, 3 May 2024
تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
۱۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۰
چشم پدافند بالای سر ایران؛ آماده برای دستور اسکرمبل
ایسنا/بوشهر امنیت؛ اگر نباشد نبودش دیده می‌شود و اگر باشد لابه‌لای روزمرگی‌ها تلاش آنهایی که امنیت را می‌سازند کمتر دیده می‌شود. عصری‌ست که لبه امنیت از فراز آسمان آغاز می‌شود، از ورای مرز خاکی...

نیروی پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران یکی از ۴ نیروی زیرمجموعه ارتش جمهوری اسلامی ایران است، که وظیفه دفاع زمینی از حریم هوایی ایران را برعهده دارد.

به گزارش ایسنا، پیشینه شکل‌گیری این نیرو به سال ۱۳۷۱ و تشکیل قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا بازمی‌گردد. این قرارگاه از سال ۱۳۷۱ فعالیت در نیروهای مسلح ایران را آغاز کرد و از سال ۱۳۸۷ یگان‌های پدافند هوایی نیروی هوایی ارتش نیز به این مجموعه اضافه شد.

نیروی پدافند هوایی ارتش در سال ۱۳۹۸ با تفکیک از قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا، به‌عنوان چهارمین نیروی فعال ارتش، فعالیت رسمی خود را آغاز کرد.

فرمانده منطقه پدافند هوایی جنوب ارتش جمهوری اسلامی ایران ضمن تبریک۱۰ شهریور سالروز تشکیل نیروی پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی، در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: به طور کلی حضور پدافند هوایی در استان‌های جنوبی برای دفاع از آسمان آبی کشور ایران است و همرزمان ما با انواع و اقسام سامانه‌های پدافندی که در اختیار دارند به طور شبانه‌روزی هوا و فضای کشور را حتی تا کیلومترها فراتر از مرز ایران رصد می‌کنند.

سرهنگ رضا کلهری ادامه داد: صدام در زمان جنگ هشت ساله ایران و عرق اقرار کرده بود که با دو کشور می‌جنگد یکی ایران و دیگری پایگاه هوایی بوشهر. این بدان دلیل بود که این پایگاه خلبان‌های تیزپرواز و چشمان بیدار پدافند هوایی را در اختیار داشت.

وی ادامه داد: نیروهای پدافند هوایی در دوران دفاع مقدس در سایت‌های رادار و موشکی، مواضع توپخانه‌ای، فاشا، دیده‌بان‌های بصری و سایر نقاطی که مستقر بودند به خوبی از آن آب و خاک دفاع کردند و بیش از ۱۲۶ فروند هواپیمای دشمن را در این منطقه ساقط و ۶۳ فروند توسط رادارهای پدافند هوایی کشف و خلبان‌های تیز پرواز را به سمت اهداف هدایت کردند.

فرمانده منطقه پدافند هوایی جنوب ارتش جمهوری اسلامی ایران اضافه کرد: نیروهای پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران سایر هواپیما را نیز توسط سامانه موشکی «هاگ» و «اسکایگارد» مورد اصابت قرار می‌دادند و بارها پیش می‌آمد که وقتی هواپیمای دشمن به قصد حمله وارد می‌شد پدافند هوایی با هوشیاری جانانه به سوی آن‌ها شلیک و آن‌ها را مجبور به عقب نشینی می‌کرد.

کلهری یادآور شد: این کار باعث می‌شد زیرساخت‌ها سالم بمانند و آسیبی نبینند.

وی خاطرنشان کرد: اکنون نیز پدافند هوایی شبانه‌روز مسئولیت خطیر خود را به درستی انجام می‌دهند، بارزترین نمونه ملوانان آمریکایی بودند که  با هوشیاری غیور مردان پدافندی توسط نیروهای دریایی سپاه پاسداران به اسارت گرفته شدند.

فرمانده منطقه پدافند هوایی جنوب ارتش جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: زمانی که ملوانان آمریکایی وارد آب‌های سرزمینی ما شدند قصد داشتند با انواع هواپیمایی و بالگردهای پیشرفته‌شان نیروهای خود را «هلی برن» کنند و آن‌ها را نجات دهند، آنها نمی‌خواستند از فرمان ما تبعیت کنند اما زمانی که با اخطار سامانه‌ها، جنگ الکترونیک و اخطار جدی پدافند هوایی در سایت‌های رادار را متوجه شدند و دیدند که سامانه موشکی ایران تا مرز شلیک پیش رفته است مجبور شدند خارج از مرزهای هوایی کشور ما گشت بزنند تا زمانی که ملوانانشان آزاد شدند.

وی تاکید کرد: نیروی پدافند هوایی با افتخار و اقتدار قاطعانه مقابل آن‌ها ایستادگی کردند و اجازه ندادند آن‌ها وارد هوا و فضا ایران شوند و از آن‌ مهمتر اینکه از یک جنگ تمام عیار جلوگیری کرد.

فرمانده منطقه پدافند هوایی جنوب ارتش جمهوری اسلامی ایران بیان کرد: پدافند هوایی اکنون ترکیبی از تجهیزات گذشته که به صورت کامل بهینه سازی شده و انواع و اقسام سامانه‌های راداری موشکی و توپخانه‌ای ساخت داخل را در اختیار دارد.

کلهری عنوان کرد: پدافند هوایی جنوب با دانشگاه‌های بوشهر، شیراز، تهران و دانشگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء و سایر مراکز پژوهشی و جهاد خودکفایی تعامل دارد و نخبه‌های کشورمان به‌ روزترین سامانه‌ها را در حوزه کشف و موشکی با بٌردها و فرکانس‌های متفاوت طراحی و ساخته‌ است.

وی خاطرنشان کرد: روزانه اخطار ورود هواپیماهای فرا منطقه‌ای به داخل کشورمان را داریم از این رو می‌توان گفت تهدید همیشه وجود دارد، اما با هوشیاری هم‌رزمان پدافند هوایی این تهدیدها خنثی خواهند شد.

فرمانده منطقه پدافند هوایی جنوب ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: هر پرنده‌ای که در آسمان پَر بزند در اسکوپ رادارهای پدافند هوایی قرار می‌گیرد به طوری که پروازهای ورودی، خروجی و حتی درون کشوری باید با شبکه یکپارچه پدافند هوایی هماهنگ باشد در غیر این صورت به هواپیما اخطار داده شده، آن را مجبور به تغییر مسیر می‌کنند و اگر از دستور تخطی شود اقدامات تاکتیکی صورت می‌گیرد.

کلهری اظهار کرد: خلبانان پدافند هوایی شبانه‌روز حاضرند تا در صورت «اسکرمبل» به پرواز درآیند و هواپیمایی خارج از مرز را شناسایی و در صورت نیاز به اقدامات لازم توسط هواپیمای شکاری یا سامانه‌های پدافند روی آن‌ها انجام بگیرد و هواپیمای خاطی را به فرود در نزدیک‌ترین فرودگاه‌ها مجبور کنند.

این مقام مسئول گفت: همانطور که هواپیما حامل ریگی قصد داشت از کشوری به کشور دیگر برود، اما به محض اینکه وارد آسمان کشور ایران شد افسر رادار پدافند هوایی این هواپیما را شناسایی کرد سپس «اسکرمبل» زده شد و وقتی ریگی به خود آمد، هواپیمایش در بندرعباس به زمین نشسته بود.

کلهری یادآور شد: با توجه به اینکه ما در یک استان مرزی و به اصطلاح نظامی‌ها لجمن (لبه جلویی منطقه نبرد) نیروهای مسلح هستیم و با توجه به زرخیز بودن استان بوشهر وظیفه ما بسیار سنگین‌ است از همین رو نیروهای پدافند هوایی شبانه‌روز در بوشهر، جزیره خارگ، بندر سیراف و در سایر نقاطی که سامانه‌ها مستقر هستند آسمان کشور را رصد می‌کنند تا اگر موردی باشد برابر روش اطلاع رسانی و با آن برخورد کنند.

وی تاکید کرد: دشمن تا زمانی که بداند ما آماده هستیم و توانایی مقابله داریم پا پس می‌کشد، کشور ما نیز مکتبی و مذهبی است و قصد تجاوز به هیچ کشوری را ندارد، اما در مقابل هر متجاوزی قاطعانه خواهد ایستاد.

فرمانده منطقه پدافند هوایی جنوب ارتش جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد: دیده‌بان‌های بصری پدافند هوایی جنوب کشور در استان‌های بوشهر و فارس را به طور کامل و در بخشی از استان‌های هرمزگان، کهکیلویه و بویر احمد و خوزستان مستقر هستند.

انتهای پیام

کد خبر 32098
منبع خبر : خبرگزاری ایسنا

نظر شما

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

نظرات بینندگان

تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
در شهر
انتخابات 1400
سامانه تردد کشتی
سامانه تردد کشتی
سامانه خدمات درمانی
سامانه تردد کشتی
پربازدیدترین اخبار
پربحث ترین اخبار