شنبه, ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - Saturday, 27 April 2024
تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
۱ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۰
واکسیناسیون معلمان و والدین شانس کرونا را کم کرده است
ایسنا/بوشهر کارشناس بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: واکسیناسیون والدین و معلمین مدارس بر علیه Covid-۱۹ از یک سو و رعایت توصیه‌های بهداشتی از سوی دانش‌آموزان از سوی دیگر باعث می‌شود که شانس انتقال بیماری و پیامدهای ناشی از آن کاهش یابد.

محمدباقر مهبودی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص آبی بودن وضعیت کرونا در سراسر استان بوشهر اظهار کرد: وضعیت موجود نتیجه مجموعه اقدامات بهداشتی پیشگیرانه‌ای است که توسط مردم در استان انجام شده است.

وی اضافه کرد: واکسیناسیون یکی از مهم‌ترین اجزای این اقدامات است که باعث ایجاد ایمنی و کاهش قابل توجه در تعداد موارد مبتلا به فرم شدید بیماری و مرگ و میر شده است. در کنار این موضوع ادامه رعایت مجموعه توصیه‌های بهداشتی مثل پوشیدن ماسک و حفظ فاصله از یکدیگر در شکل‌گیری وضعیت موجود مؤثر بوده است.

از اینجا تا پیک ششم کرونا چند گداره؟

کارشناس بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در خصوص حفظ وضعیت مطللوب کرونایی تصریح کرد: نمی‌توان زمان دقیقی را برای تغییر رفتار ویروس مشخص کرد اما می‌توان‌امیدوار بود که تا وقتی رفتارهای صحیح بهداشتی ادامه داشته باشد، وضعیت آرام و توام با کاهش تلفات هم در استان ادامه یابد.

مهبودی یادآور شد: بر اساس آمارهای ثبت شده در سامانه آزمایشگاهی کرونا در استان بوشهر، طی ماه جاری شاهد کاهش تعداد موارد مثبت بیماری و همچنین کاهش تعداد موارد نیازمند بستری در بیمارستان هستیم. البته نباید این موضوع را فراموش کرد که  احتمال دارد به‌دلیل واکسیناسیون و یا ابتلای قبلی بعضی افراد، تعداد موارد خفیف یا بدون علامت بیماری بیشتر از قبل شده باشد که این افراد به‌دلیل مراجعه نکردن داده نشده و در آمارها نمی‌آیند. به همین دلیل کماکان تأکید می‌شود که توصیه‌های عمومی بهداشتی شامل استفاده از ماسک، رعایت بهداشت دست‌ها، پرهیز از حضور در مکان‌های شلوغ و رعایت فاصله از دیگران ادامه یابد.

وی خاطر نشان کرد: با شروع واکسیناسیون گروه‌های پر خطر، روند کاهش تعداد فوت موارد مثبت ابتلا به Covid-۱۹ شروع شد و در ماه‌های مهر و آبان با شیب تندی ادامه یافته است.

کارشناس بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر افزود: از مرداد امسال تا کنون بیش از نیمی از افراد فوت شده بر اثر ابتلا به Covid-۱۹ سابقه دریافت واکسن نداشته‌اند. همچنین حدود ۳۵ درصد از فوت شدگان تنها یک نوبت واکسن دریافت کرده بوده‌اند که آن‌ها هم ایمن به‌حساب نمی‌آیند.

تاثیر واکسیناسیون بر مرگ و میر کرونا محسوس است

مهبودی گفت: بر اساس این آمارها و همچنین آمارهای جهانی، واکسن Covid-۱۹ تأثیر واضحی در کاهش مرگ ومیر ناشی از این بیماری دارد. اگرچه این تأثیر قابل توجه و ملموس است اما همانطور که همه می‌دانیم ایمنی ایجاد شده به‌وسیله واکسن ۱۰۰ درصد نیست و کماکان احتمال بروز مرگ و میر در افراد واکسن‌زده به‌خصوص در افرادی که مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای هستند وجود دارد. بنابراین برای ادامه این روند توصیه می‌شود که پوشش ایمن‌سازی در جامعه بالا رفته و در کنار آن توصیه‌های بهداشتی رعایت شود.

وی در خصوص زمان آغاز پیک بعدی کرونا بیان کرد: نوسان در آمار موارد مثبت بیماری‌های قابل انتقال از فرد به فرد طبیعی است اما فاصله بین قله‌ها و یا پیش‌بینی تعداد موارد مثبت در آینده امکان‌پذیر نیست. بدیهی است که با رعایت توصیه‌های بهداشتی می‌توان‌امیدوار بود که فاصله بین پیک‌ها بیشتر شده و تعداد موارد مثبت و تلفات ناشی از بیماری در حد پایین باقی بماند.

این کارشناس بیماری‌های واگیر تأکید کرد: برای جلوگیری از ورود به پیک بعدی کرونا توصیه اول تکمیل واکسیناسیون گروه‌های هدف به‌خصوص افراد در معرض خطر بیشتر و همچنین افراد پر خطر مثل سالمندان و افراد دارای بیماری زمینه‌ای است. توصیه‌های تکمیلی هم شامل ادامه رعایت توصیه‌های بهداشتی مثل استفاده از ماسک، شستشو و ضد عفونی کردن دست‌ها، پرهیز از حضور در مکان‌های شلوغ، رعایت تهویه اتاق‌ها و رعایت فاصله از دیگران به‌خصوص حفظ فاصله از افراد دارای علائم بیماری است.

پارادوکس میان وضعیت سراسر آبی و رتبه آخر رعایت شیوه‌نامه‌ها

مهبودی در خصوص پارادوکس میان رتبه آخر رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی بوشهر و تنها استان سراسر آبی کرونا عنوان کرد: استان بوشهر قبل‌تر هم سابقه چنین وضعیتی را داشته است. در سال ۱۳۹۸ هم استان بوشهر تنها استان سفید کشور و آخرین استانی بود که به ویروس SARS-CoV-۲ آلوده شد. وضعیت شیوع بیماری در یک منطقه به عوامل متعددی وابسته است که این عوامل هم به خودی خود بر روی یکدیگر اثر می‌گذارند و شبکه پیچیده‌ای را ایجاد می‌کند.

وی اظهار کرد: وضعیت رنگ‌بندی و ترتیب استان‌ها به‌طور مرتب در حال تغییر و تحول است و این نکته‌ای نیست که بتوان طولانی مدت بر روی آن تمرکز خاصی کرد. نکته مهم رعایت اصول بهداشتی و تلاش برای پیشگیری از ابتلا به بیماری و مرگ ومیر ناشی از آن است.

انتقال کرونا در کدارس

کارشناس بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با اشاره به بازگشایی مدارس بیان کرد: انجام واکسیناسیون در افراد واجد شرایط و رعایت توصیه‌های بهداشتی در مدارس می‌تواند خطرات ناشی از بیماری را در حد قابل قبولی کاهش داده و امکان بازگشایی مدارس را فراهم کند.

مهبودی تصریح کرد: استفاده از ماسک، رعایت فاصله از یکدیگر، تهویه هوای کلاس‌ها، ضد عفونی کردن مکرر دست‌ها و همچنین حضور پیدا نکردن دانش‌آموزانی که کوچک‌ترین علامتی از بیماری دارند می‌تواند به بازگشایی ایمن مدارس کمک کند.

وی خاطر نشان کرد: واکسیناسیون والدین و معلمین مدارس بر علیه Covid-۱۹ از یک سو و رعایت توصیه‌های بهداشتی از سوی دانش‌آموزان از سوی دیگر باعث می‌شود که شانس انتقال بیماری و پیامدهای ناشی از آن کاهش یابد.

انتهای پیام

کد خبر 36865
منبع خبر : خبرگزاری ایسنا

برچسب ها

نظر شما

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

نظرات بینندگان

تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
در شهر
انتخابات 1400
سامانه تردد کشتی
سامانه تردد کشتی
سامانه خدمات درمانی
سامانه تردد کشتی
پربازدیدترین اخبار
پربحث ترین اخبار