یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - Sunday, 19 May 2024
تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
۱۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۰
امیکرون سرکش شد/ بازگشت رنگ قرمز به مازندران
ساری- امیکرون روی ناخوش خود را به مازندران نشان داد و با خاتمه دادن به زندگی پنج هم استانی، چهره آبی شهرهای استان را به سمت زرد، نارنجی و قرمز کشانده است.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: با سرکش شدن امیکرون و شتاب روزافزون بیماری، رنگ شهرهای مازندران تغییر کرد و اولین چراغ قرمز روی نقشه استان و در رامسر روشن شد و پیش بینی می‌شود روند بی مبالاتی‌ها، شمار مبتلایان را در روزهای آتی افزایش دهد.

قرمز شدن رنگ کرونایی مازندران درحالی است که این استان طی چندماه اخیر، روزهای آرام و آبی را پشت سرگذراند اما به یکباره اپیدمی امیکرون سرکشی کرد و زنگ موج ششم کرونا در استان طنین انداز شد.

در حال حاضر یک شهر استان قرمز، شش شهرستان نارنجی و مابقی زرد کرونایی هستند و برای پیشگیری و مهار بیماری محدودیت‌های کرونایی یک هفته در استان در حال اجرا است. تغییر رنگ کرونایی درپی بی توجهی به بهداشت و بی رغبتی برای تزریق واکسن ریشه می‌گیرد.

این درحالی است که طی روزهای اخیر همزمان با تغییر رنگ کرونایی و اعمال محدودیت‌ها، همچنان سور و بساط مجالس عقد و عروسی و دورهمی های خانوادگی در استان به راه است.

کوک ساز عروسی در سایه سرکشی کرونا

محمد اصغری شهروند رامسری با بیان اینکه وضعیت این شهر تا چند روز قبل زرد بوده و به یکباره به نارنجی و قرمز تغییر کرده است، رعایت نکردن بهداشت و ماسک نزدن و سفرهای بی رویه را در بروز این وضعیت تأثیرگذار دانست.

وی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه همچنان در شرایط نارنجی و قرمز کرونایی و به رغم آنکه قرار شد تالارها تعطیل باشند، اما کارت‌های متعدد عروسی به دستمان می‌رسد و این مراسم‌ها در تالارها انجام می‌شود.

امیکرون سرکش شد؛ بازگشت رنگ قرمز به مازندران

مازندران تجربه سختی را طی پنج دوره کرونا پشت سرگذاشته و شمار زیادی از عزیزانش را از دست داده است، این درحالی که هنوز از تجربه‌های غمگسار قبلی عده‌ای درس نگرفتند و همچنان برای تزریق واکسن و رعایت بهداشت مقاومت می‌کنند.

سرپرست معاونت بهداشتی علوم پزشکی مازندران در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به عقب ماندگی در بخش تزریق واکسن دوز سوم کرونا اظهار داشت: میزان تزریق دوز سوم کرونا در حال حاضر ۳۷ درصد است درحالی که باید به ۶۵ درصد می‌رسید.

قاسم اویس با اظهار اینکه نسبت به هدفگذاری صورت گرفته عقب هستیم، گفت: نسبت به عملکرد ۲۵ درصد عقب ماندگی داریم و این ناشی از عدم استقبال عمومی برای تزریق دوز سوم واکسن است.

نسبت به عملکرد ۲۵ درصد عقب ماندگی داریم و این ناشی از عدم استقبال عمومی برای تزریق دوز سوم واکسن است

وی گفت: هرگونه عادی سازی و بی توجهی و عادی انگاری می‌تواند خطراتی را درپی داشته باشد و در پیک ششم در حال تکرار تجربه‌های تلخ گذشته هستیم.

اویس افزود: اگر به سمت پیک ششم رفتیم، ناشی از عادی انگاری و کم توجهی رعایت پروتکل‌ها است زیرا میزان رعایت شیوه نامه‌ها کمتر از ۵۵ درصد است و در کنار آن تزریق نکردن واکسن دوز سوم روند بیماری را شتاب داده است.

با آنکه محدودیت‌های کرونایی در مازندران اعمال شده اما هنوز باور عمومی، ورود به پیک ششم کرونا را درک نکرده و جدی نگرفته است تا جایی که بخش قابل توجهی از جمعیت از استان هنوز هیچیک از دوزهای واکسن را تزریق نکرد و این میزان در بابل ۱۱ درصد است.

مصطفی جوانیان عضو ستاد ملی کرونا در گفتگو با خبرنگار مهر با اظهار اینکه طبق مصوبه ستاد ملی کرونا قرار شد در شهرهای دارای رنگ نارنجی و زرد مدت یک هفته آموزش‌ها به صورت غیرحضوری برگزار شود، درباره وضعیت تزریق واکسن کرونا در بابل اظهار داشت: هنوز ۱۱ درصد مردم واکسن تزریق نکردند.

وی با اظهار اینکه میزان تزریق واکسن در بابل نسبت به استان پایین‌تر است، از مردم خواست تا هرچه زودتر نسبت به تزریق واکسن اقدام کنند، گفت: افرادی که بیش از سه ماه تزریق دوز دوم واکسن آنها گذشته است می‌توانند برای تزریق دوز سوم اقدام کنند.

امیکرون سرکش شد؛ بازگشت رنگ قرمز به مازندران

وی با عنوان اینکه دانشگاه وظیفه فراهم کردن محیط مناسبت و تأمین واکسن را دارد، گفت: تزریق واکسن در مهار و پیشگیری از کرونا تأثیر بسزایی دارد و از بستری شدن افراد جلوگیری می‌شود.

جوانیان یادآور شد: آمارها نشان می‌دهد که بیشترین میزان بستری در افرادی است که واکسن نزدند و برای اثربخشی واکسن باید حداقل دو دوز واکسن را تزریق کنیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل یادآور شد: تزریق واکسن در کاهش میزان بستری و مرگ تأثیر بسزایی دارد از این رو لازم است در این زمینه اقدام و برنامه ریزی شود.

مدارس مناطق زرد به بالا غیرحضوری شد

محدودیت‌های کرونایی از روز شنبه در مازندران اعمال شد و مدارس در مناطق زرد به بالا غیرحضوری شده است. علیرضا سعدی مدیرکل آموزش و پرورش مازندران در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به ابلاغ مصوبه ستاد ملی کرونا اظهار داشت: در مناطق زرد و نارنجی آموزش‌های به صورت مجازی و غیرحضوری و در مناطق آبی، کلاس‌ها به صورت تلفیقی در حال برگزاری است.

وی افزود: در مناطق روستایی و عشایری نیز مدارس با رعایت پروتکل‌های بهداشتی کلاس‌ها برقرار می‌شود و درباره فعالیت مدارس در هفته آینده نیز منتظر تصمیم گیری ستاد ملی کرونا هستیم.

طبق مصوبه ستاد استانی مقابله با کرونا در مازندران فعالیت‌های اجتماعی محور شامل فعالیت تالارها، رستوران‌ها، سینما و اصناف غیر ضرور در شهرهای نارنجی و قرمز تعطیل است و برخی محدودیت‌ها دوباره به استان برگشته است با این حال همچنان، کرونا جدی گرفته نمی‌شود.

کد خبر 40803
منبع خبر : خبرگزاری مهر

نظر شما

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

نظرات بینندگان

تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
در شهر
انتخابات 1400
سامانه تردد کشتی
سامانه تردد کشتی
سامانه خدمات درمانی
سامانه تردد کشتی
پربازدیدترین اخبار
پربحث ترین اخبار