دوشنبه, ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - Monday, 20 May 2024
اخبار ویژه :
امروز : 6 خبر
تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
۲۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۰
فردا دیر می‌شود
ایسنا/بوشهر در طول ۱۰ سال گذشته رهبرانقلاب در جلسات و دیدارهای متعدد بارها نسبت به اهمیت و ضرورت مسئله کاهش رشد جمعیت و تحدید نسل "هشدار داده‌اند لذا  سیاست‌های کنترل جمعیت در ایران طبق پیش بینی‌های مرکز آمار ایران در بازه زمانی ۱۴۱۵ تا ۱۴۲۰ نرخ رشد جمعیت ایران را به  ۰/۴ (یعنی نزدیک به صفر) می‌رساند (سایت مرکز آمارایران) و ایران در جایگاه  یازدهمین کشور پیر و کهنسال جهان قرار گرفته و کشور با بحران‌های جدی روبه‌رو خواهدشد.

از جمله؛ کاهش تعداد نیروی کار جوان، کاهش  تولید ناخالص ملی که در همین راستا؛ فشار بار مالیاتی و پرداخت حق بیمه بازنشستگان،  سازمان تامین اجتماعی را با چالش بزرگی روبه رو خواهد کرد. علاوه بر آن شبکه بهداشت و درمان کشور نیز متحمل  هزینه‌های سنگینی خواهد شد؛ همانگونه که در پاندمی کرونا در این دوسال اخیر به صورت ملموس شاهد آن بوده ایم؛ و آن گونه که پیش بینی می‌شود با ادامه این روند سیاست‌های جمعیتی ما نیز مانند سایر کشورهای مبتلا به  ناچار به وارد کردن نیروی کار خارجی خواهیم بود که این امر  علاوه بر خروج ارز از کشور، معایب و مشکلات فرهنگی و امنیتی را  نیز به دنبال خواهد داشت که این مهم در جای خود مقوله‌ای پیچیده وقابل تامل است؛ و مهم‌تر آن که  کشور ایران از نظر فرهنگی واعتقادی در مرکزیت جهان اسلام قرار گرفته است و مولفه اساسی قدرت مبتنی بر جمعیت را ازدست خواهد داد و این افول قدرت در کشور استراتژیک ایران، در جغرافیای جهان اسلام تأثیر منفی خواهد گذاشت.

 با توجه به نکات ضمنی مطرح شده باید آگاه باشیم که اگر این سیاست جمعیتی تا سال ۱۴۰۵ مورد اصلاح قرار نگیرد نرخ باروری و جبران جمعیت امکان پذیر نخواهد بود واین کاهش جمعیت تهدیدات بسیار جدی در حوزه‌های مختلف  اقتصادی، تولید، اجتماعی امنیتی و. را برایمان به دنبال خواهد داشت.

در ادامه، طبق نظر کارشناسان در تحلیل علل کاهش فرزندآوری دو متغیر بسیار جدی داریم؛  ابتدا تغییر سبک زندگی و نگرش اجتماعی به مسئله فرزندآوری  و دوم رکود و فشارهای اقتصادی که بر خانواده‌ها تحمیل شده  است که با وجود از دست دادن فرصت‌ها طی سال‌های گذشته،  اخیرا  با تصویب  قانونی تحت عنوان طرح جوانی جمعیت به صورت گسترده با بررسی دقیق و جامع توانسته به مسئله فرهنگسازی و همچنین موانعی که مقابل تشکیل خانواده و فرزندآوری خانواده‌ها بوده است را بررسی وبا ارائه‌ی مجموعه‌ای از حمایت، تشویق‌ها به رفع موانع بپردازد؛ که درصورت اجرایی شدن این طرح  میتوان انتظار داشت که به صورت چشمگیر و محسوسی فضای ذهنی و فرهنگی جامعه متحول شود.

 این قانون در۷۳ماده وهشتادو یک تبصره  تنظیم شده و وظایف تمام دستگاه‌ها مشخص شده است که در راس آن‌ها دولت قرار دارد.  

 این طرح ضمن ارایه مشوق‌های اقتصادی سعی دارد موانع اقتصادی پیش روی زوجین را برداشته و همچنین تمهیدات و تسهیلات بسیار خوبی را پیش روی خانواده‌ها  قرار دهد.   

طبق گفته کارشناسان ۵ تا ۸ سال آینده آخرین فرصت جمعیتی ایران برای فرار از پیری است و در صورتی که از این زمان طلایی برای فرزندآوری و افزایش جمعیت استفاده نشود، پنجره‌های جمعیتی بسته می‌شود و جامعه با سرعت بیشتری به سمت چالش پیری حرکت خواهد کرد.

امید آنکه تمام ارگان‌ها مقوله‌ی مهم و استراتژیک جمعیت را جدی بگیرند خودرا موظف به اجرا بدانند تا این طرح عملیاتی شود. انتظار می‌رود در راس آن دولت حمایت و نظارت  جدی براین مقوله داشته باشد  تا کشور بتواند از این بحران که با سیاست گزاری‌های غلط و غیر علمی در گذشته ایجاد شده به سلامت عبور کند و نگاه مردم  به سبک زندگی ومسئله فرزندآوری اصلاح شود و مانند گذشته فرزندان  ارزش و سرمایه  اجتماعی و خانوادگی  به شمار آیند.

نیک آگاهیم شرط رسیدن به یک جامعه مطلوب ویک زندگی متعالی داشتن عزم ملی و حرکت جهادی است تا کشور را از آینده هولناک پیری جمعیت نجات دهیم.

یادداشت: هدی دشتی، مشاور امور بانوان در دانشگاه علوم پزشکی بوشهر

انتهای پیام

کد خبر 43362
منبع خبر : خبرگزاری ایسنا

نظر شما

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

نظرات بینندگان

تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
در شهر
انتخابات 1400
سامانه تردد کشتی
سامانه تردد کشتی
سامانه خدمات درمانی
سامانه تردد کشتی
پربازدیدترین اخبار
پربحث ترین اخبار