جمعه, ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ - Friday, 19 April 2024
تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
۳۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۰
کتابخانه ها بخشی از ساختار اجتماعی جامعه هستند
مشهد ـ معاون برنامه‌ریزی و فناوری اطلاعات نهاد کتابخانه های عمومی کشور گفت: کتابخانه ها، سازمان‌های اجتماعی و بخشی از ساختار اجتماعی جامعه هستند که توان اراده خدمات به همه اقشار را دارند.

به گزارش خبرنگار مهر، باقر میرعبداللهی شامگاه سه شنبه در دومین همایش بین المللی کتابخانه های عمومی که به میزبانی اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی در کتابخانه مرکزی امام خمینی (قدس سره) مشهد مقدس برگزار شد، با بیان اینکه نهاد به دنبال تفسیر و کارکردی جدیدی از مفهوم ارائه خدمات به مراجعین است، اظهار کرد: در واقع این همایش تجلی گاه این امر است و خروجی آن یک برنامه و راهبرد استراتژیک در این مسیر خواهد بود.

معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد کتابخانه های عمومی کشور معاونت برنامه ریزی را تدوینگر بینش جاری نهاد در خصوص کتابخانه ها را در جامعه دانست و افزود: انتظار ما از پیوند نهاد با دانشگاه‌ها به عنوان نمایندگی حوزه نخبگان ارائه مفهوم درست و اساسی از کتابخانه ها و ارائه خدمات آنها است.

وی تصریح کرد: ما اعتقاد داریم کتابخانه ها سازمان‌های اجتماعی و بخشی از ساختار اجتماعی جامعه هستند که توان اراده خدمات به همه اقشار را دارند و این ویژگی قامتی فراتر از دیگر سازمانها به کتابخانه ها اهدا می‌کند، چرا که کتابخانه ها یک ماهیت کل نگر دارد و تلاش ما بر این است که با معرفی بیشتر آنها مرتبه‌ای فراتر از دفینه سازی اطلاعات به کتابخانه ها اطلاق کنیم.

میرعبداللهی افزود: البته برای رسیدن به این هدف نیازمند تدوین و تبیین هستیم. مهمترین چالش کتابخانه ها و دانشگاه‌ها در این ایده، باورها و ذهنیات است. به عبارت ساده‌تر نیازمند تغییر فرهنگ سازمانی کتابداران و پژوهشگران این حوزه در راستای تبیین بیش از پیش مفاهیم هستیم که از اهداف اصلی این همایش نیز است.

معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد کتابخانه های عمومی کشور اظهار کرد: امیدوارم به برکت خاک مشهد الرضا و با توجه به تلاش و پیشتکار مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی و تاکید دبیرکل نهاد خروجی این همایش فراتر از یک گردهمایی مرسوم باشد و در آینده شاهد اتفاقات بزرگ و مؤثر در این حوزه باشیم.

کتابخانه های عمومی در مسیر تبدیل شدن به فرهنگسراهای عمومی

حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی نیز اظهار کرد: خداوند را شاکرم که این همایش در جوار حضرت رضا (ع) و در کتابخانه مرکزی امام خمینی (قدس سره) مشهد مقدس به عنوان بزرگترین کتابخانه عمومی خاورمیانه برگزار می‌شود.

مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی با اشاره به تغییر کارکرد کتابخانه های عمومی در جامعه امروز، افزود: کتابخانه های عمومی بر اساس تعاریف اساتید بزرگ علم کتابداری امروز به عنوان دانشگاه‌های مردمی، مرکز پژوهش و گفتگو، مهارت افزایی و مکان سوم بعد از خانه و مدرسه و محل کار معرفی می‌شوند که در راستای ایجاد نشاط و امید اجتماعی فعالیت می‌کنند.

وی ضمن قدردانی از همراهی و تلاش مضاعف دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور در این مسیر، اظهار کرد: معتقدم کتابداران خراسان رضوی با تلاش و همت خود به ویژه در ایام کرونا توانسته اند نقش کتابخانه ها را به عنوان فرهنگسراهای اجتماعی به اثبات رسانند.

حجت الاسلام و المسلمین سبزیان اظهار امیدواری کرد این همایش منشأ اثری برای تثبیت جایگاه واقعی کتابخانه ها در نقشهای تعریف شده مدنظر اساتید در جامعه باشد.

مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی ابراز کرد: بطور قطع هدف از برگزاری این همایش بین اللملی معرفی ظرفیت‌های مناسب و مؤثر کتابخانه های عمومی در حوزه معرفی، ترویج و حمایت از کسب و کارهای کوچک به عنوان پایگاه‌های مردمی و مورد وثوق مردم است.

کد خبر 53284
منبع خبر : خبرگزاری مهر

نظر شما

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

نظرات بینندگان

تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
در شهر
انتخابات 1400
سامانه تردد کشتی
سامانه تردد کشتی
سامانه خدمات درمانی
سامانه تردد کشتی
پربازدیدترین اخبار
پربحث ترین اخبار