پنجشنبه, ۹ فروردین ۱۴۰۳ - Thursday, 28 March 2024
تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
۴ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۰
تحقق شعار سال نیازمند جهاد تبیین و عمل جهادی است
بوشهر- امام جمعه دشتستان گفت: تحقق شعار سال نیازمند جهاد تبیین و عمل جهادی است که همه باید به مسئولیت خود در این زمینه عمل کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام حسن مصلح در خطبه‌های امروز نماز جمعه برازجان اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیام نوروزی خویش علاوه بر تبریک فرارسیدن سال نو، سال ۱۴۰۲ را «سال مهار تورم و رشد تولید» نامگذاری فرمودند.

وی اضافه کرد: در حال حاضر مدیریت نقدینگی از مهم‌ترین عوامل پیشگیری از تورم است. علاوه بر این، کاهش هزینه‌ها و وابستگی بودجه کشور به درآمدهای نفتی، کنترل ترازنامه بانک‌ها و انضباط و شفافیت مالی ازجمله مواردی است که نقش مهمی در کنترل تورم دارند که اقتضائات موجود در کشور حکم می‌کند با توجه به شعار سال، دولت سیزدهم در حل این موضوعات اهتمام جدی به خرج دهد

امام جمعه دشتستان بیان کرد: حمایت از تولید و سرمایه‌گذاری همواره یکی از سیاست‌های اعلام و بعضاً اعمال‌شده ۴۰ سال اخیر در کشور بوده و صدها حکم و مقرره قانونی صرفاً با هدف حمایت از تولید در ایران تصویب شده است.

وی ادامه داد: سطح اهمیت مسئله منطبق با مقتضیات زمانی، از دیدگاه حاکم جامعه اسلامی شناخته می‌شود. این امر نشان‌دهنده این است که حاکم جامعه اسلامی با مشاوره‌هایی که از اهل فن می‌گیرد مهم‌ترین موتورهای محرکه برای حل معضلات اقتصادی و فرهنگی را در چه مواردی دیده است.

مصلح ادامه داد: یکی از موانع عدم تحقق مقبول و مطلوب شعار سال عدم فهم دقیق از چیستی و چرایی نامگذاری سال‌ها به شعارها است و این نیازمند جهاد تبیین است. جهاد تبیین برای فهم عمیق شعارهای سال، وظیفه اصلی اهالی تبلیغ و رسانه است.

شناخت از شعارها تقویت شود

وی افزود: شناخت از شعارها باید تبدیل به گرایش و رفتارها در سطوح مختلف شود و این نیازمند اعتمادسازی بین مردم و حاکمیت است. آنچه مسلم است؛ رهبر حکیم انقلاب با شعارهای سالانه خود بنیان‌های تمدن‌سازی و پایداری اقتصادی و اجتماعی یک جامعه مطلوب را نشان داده‌اند.

امام جمعه دشتستان خاطرنشان کرد: وظیفه همه مردم خصوصاً دانشگاهیان، حوزویان، سیاست‌گذاران و… است که به تبیین این عناصر تمدن‌ساز توجه ویژه کنند.

وی تاکید کرد: وضعیت گذشته نشان می‌دهد عده‌ای تلاش کرده‌اند این شعارهای تمدن‌ساز را با نگاه گزارشی و ظاهرسازانه، پیش ببرند و این در حالی است که از منظر رهبر معظم انقلاب هر کدام از آن‌ها تکه‌ای از یک جورچین است که باید در کنار هم مسائل اجتماعی و اقتصادی را از وضعیت نامطلوب به وضعیت مطلوب هدایت کند.

مصلح گفت: رعایت مقررات رانندگی از مهم‌ترین معروف‌های نوروزی است و مهم‌ترین عامل تأثیرگذار در ایجاد حوادث رانندگی و جاده‌ای که در تحقیقات مختلف به آن پرداخته شده، عامل انسانی است که درصد بالایی از تصادفات به این عامل بازمی‌گردد.

وی اظهار داشت: از آنجا که عامل انسانی نیازمند آموزش، تغییر رفتار و فرهنگ‌سازی است، از همین رو، فرهنگ به سختی تغییر پیدا می‌کند و امر فرهنگ‌سازی زمان‌بر است. به نظر می‌رسد بهترین راهکار برای کاهش تصادفات رانندگی در آینده، آموزش و فرهنگ‌سازی از همان دوران ابتدایی در مدرسه است چرا که سن کودکی مناسب‌ترین سن برای یادگیری است به طوری که آموزش‌های داده شده در ذهن آنها نهادینه می‌شود.

امام جمعه دشتستان خاطرنشان کرد: در بسیاری از مواقع نیز برخوردهای سلبی با رانندگان متخلف مانند نمرات منفی برای گواهینامه یا توقیف خودرو، چاره‌ساز و خوب است، اما باید در کنار این برخوردهای سلبی، برنامه‌های آموزشی مکمل نیز پیش‌بینی شود تا راننده‌هایی که رفتار خطرناک دارند ضمن اینکه با آن‌ها برخورد قهرآمیز می‌شود، در کنارش آموزش نیز به آن‌ها داده شود.

وی افزود: در واقع دو عامل آموزش و اعمال مقررات مکمل یکدیگر هستند و به هیچ عنوان مقابل هم قرار ندارند زیرا بخشی از جامعه و عامل انسانی را می‌توان با فرهنگ‌سازی و آموزش نسبت به اجرای مقررات همراه کرد ولی بخشی دیگر نیازمند اعمال مقررات است که اگر این اعمال مقررات وجود نداشته باشد فرهنگ‌سازی نیز به تنهایی کارساز نیست.

کد خبر 56360
منبع خبر : خبرگزاری مهر

نظر شما

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

نظرات بینندگان

تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
در شهر
انتخابات 1400
سامانه تردد کشتی
سامانه تردد کشتی
سامانه خدمات درمانی
سامانه تردد کشتی
پربازدیدترین اخبار
پربحث ترین اخبار