جمعه, ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - Friday, 26 April 2024
تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
۱۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۳:۳۰
مطالبه مردم دشتستان در مسیر تحقق/ پیشرفت سد دالکی به ۵۰ درصد رسید
بوشهر- تکمیل سد دالکی یکی از مهمترین مطالبات مردم شهرستان دشتستان است که روند اجرای پروژه طی سال‌های اخیر شتاب بیشتری به خود گرفته و گفته می‌شود سال آینده آبگیری خواهد شد.

خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها: آب یکی از مهمترین چالش‌ها در استان بوشهر به ویژه شهرستان دشتستان است که به علت عدم اجرای طرح‌های تأمین آب در گذشته، در حال حاضر مشکلات فراوانی در شهرستان وجود دارد.

چه در زمینه آب شرب و چه در زمینه آب کشاورزی چالش‌های فراوانی در شهرستان دشتستان وجود دارد که می‌طلبد اقدامات اساسی برای رفع این چالش‌ها و مشکلات مد نظر قرار گیرد.

دشتستان به عنوان قطب کشاورزی استان بوشهر محسوب می‌شود و ۷۰ درصد از تولیدات کشاورزی استان را به خود اختصاص داده است ولی تأمین آب از مهمترین مطالبات و مسائل کشاورزان این شهرستان است.

خرما به عنوان یکی از مهمترین تولیدات کشاورزی شهرستان دشتستان شناخته می‌شود ولی در حال حاضر بخشی از نخیلات شهرستان به خاطر نداشتن آب مناسب با وضعیت بحرانی روبرو هستند.

احداث و تکمیل سد دالکی به عنوان بزرگترین پروژه عمرانی در حال اجرای استان بوشهر می‌تواند نقش مهمی را در تأمین آب مورد نیاز نخیلات مذکور ایفا کند که در گذشته سرعت اجرای این پروژه بسیار کم بوده است.

طی سه سال اخیر با پیگیری‌های صورت گرفته، روند تکمیل سد دالکی سرعت بیشتری به خود گرفته و حالا این پروژه با سرعت مناسبی در حال اجرا است و امید می‌رود طبق وعده‌ها سال آینده آبگیری شود.

مطالبه مردم دشتستان در مسیر تحقق/ پیشرفت سد دالکی به ۵۰ درصد رسید

آبگیری سد در سال آینده

نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به پیشرفت سد دالی اظهار داشت: مدیران پروژه سد دالکی قول داده‌اند که این سد در سال آینده آبگیری شود.

ابراهیم رضایی با بیان اینکه تکمیل این سد نقش مهمی را در راستای تأمین نیازهای آب شرب و کشاورزی در شهرستان خواهد داشت اضافه کرد: سد دالکی مهمترین و بزرگترین پروژه عمرانی شهرستان و استان است و طی سالیان اخیر علیرغم مشکلات مالی پیشرفت قابل توجهی داشته است.

وی خاطرنشان کرد: از ابتدای دوره خدمتم در مجلس همواره پیگیر ساخت سد دالکی بوده‌ام و با دعوت از مدیران عالی و ارشد کشور برای بازدید از پروژه و نیز پیگیری‌های متعدد از وزارت نیرو، سازمان برنامه و بودجه، قرارگاه خاتم و… تلاش کرده‌ام که پروژه با سرعت به پیش برود و طبق زمان‌بندی به بهره‌برداری برسد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به روند تکمیل پروژه افزود: اکنون مدیران پروژه سد دالکی قول داده‌اند که این سد در سال آینده آبگیری شود.

وی گفت: پس از بازدید اخیر از سد دالکی در جلسه‌ای با کارفرما و پیمانکار سد مسائل و مشکلات آنها را بررسی و از برق منطقه‌ای فارس، شرکت سیمان و هلدینگ غدیر و شرکت پالایش و پخش پیگیری کردیم.

تأمین آب ۲ میلیون اصله نخل

سد دالکی با حجم مخزن ۲۷۰ میلیون مترمکعب و حجم قابل برنامه‌ریزی ۴۳۵ میلیون مترمکعب در سال بر روی رودخانه دالکی در حال ساخت است.

تأمین آب مورد نیاز ۱۲ هزار و ۷۵۰ هکتار از نخلستان‌های موجود در مناطق دالکی، دهقاید، وحدتیه و بخش سعدآباد دشتستان و بخشی از حقابه تالاب حله احداث از جمله اهداف این سد است.

سد مخزنی دالکی بر روی رودخانه دالکی با سطح حوضه آبریز بیش از پنج هزار کیلومتر مربع در ۲۰ کیلومتری شمال شرق شهر دالکی از توابع شهرستان دشتستان در حال ساخت است.

مطالبه مردم دشتستان در مسیر تحقق/ پیشرفت سد دالکی به ۵۰ درصد رسید

پیشرفت سد دالکی به ۵۰ درصد رسید

استاندار بوشهر اظهار داشت: شرکت سپاسد و قرارگاه خاتم، در اجرای پروژه سد دالکی اهتمام خاصی دارند و شاهد شتاب بخشیدن در اجرای این طرح بزرگ با حمایت وزارت نیرو هستیم.

احمد محمدی زاده افزود: با توجه به کاهش بارندگی در سال‌های اخیر و وابستگی آب استان به استان‌های همجوار، پروژه‌های سدسازی و همچنین طرح‌های آب‌شیرین‌کن در اولویت برنامه‌های دولت سیزدهم قرار گرفت.

وی بیان کرد: رئیس جمهور در سفر به استان بوشهر، تاکید زیادی بر تأمین اعتبارات پروژه‌های حوزه آب داشتند و وزیر نیرو نیز همراهی بسیار ارزشمندی برای پیشبرد پروژه‌ها و تکمیل طرح‌های آبی استان دارد.

استاندار بوشهر خاطر نشان کرد: تکمیل سد دالکی تأثیر بسزایی در تأمین آب شرب و آب مورد نیاز کشاورزان استان دارد و امیدواریم در موعد مقرر شاهد تکمیل این پروژه راهبردی باشیم.

محمدی زاده بیان کرد: ۱۸ ماه پیش و در ابتدای دولت سیزدهم، پیشرفت فیزیکی این سد حدود ۳۰ درصد بود که‌اکنون به بیش از ۵۰ درصد افزایش یافته است.

استاندار بوشهر گفت: اراضی کشاورزی دشتستان با راه‌اندازی این سد، سیراب می‌شوند و شاهد احیای نخل‌های منطقه نیز خواهیم بود.

وی ابراز امیدواری کرد تا پایان سال آینده شاهد آبگیری این سد باشیم.

کد خبر 58502
منبع خبر : خبرگزاری مهر

نظر شما

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

نظرات بینندگان

تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
در شهر
انتخابات 1400
سامانه تردد کشتی
سامانه تردد کشتی
سامانه خدمات درمانی
سامانه تردد کشتی
پربازدیدترین اخبار
پربحث ترین اخبار