جمعه, ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - Friday, 3 May 2024
تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
۲۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۰
کتاب «رویکردهای تاریخ‌نگارانه فردوسی به تاریخ ساسانیان»رونمایی شد
بوشهر- کتاب «رویکردهای تاریخ‌نگارانه فردوسی به تاریخ ساسانیان» نوشته پریسا بهادرپور رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «رویکردهای تاریخ‌نگارانه فردوسی به تاریخ ساسانیان» نوشته پریسا بهادرپور با حضور جمعی از چهره‌های علمی، اساتید حوزه ادبیات و تاریخ و اهالی فرهنگ دوست به همت کتابخانه های عمومی خلیج فارس بوشهر و امام محمدباقر (ع) آبپخش در سالن نیمای جنوب کتابخانه عمومی خلیج فارس شهر بوشهر رونمایی شد.

نویسنده کتاب «رویکردهای تاریخ‌نگارانه فردوسی به تاریخ ساسانیان» صبح یکشنبه در این آئین با بیان اینکه بحث پیرامون تاریخی بودن شاهنامه از مهم‌ترین نکاتی است که شاهنامه‌پژوهان به دنبال پاسخ‌های صحیح و دقیقی به آن هستند، اظهار کرد: بررسی تحلیلی - تاریخی شاهنامه، میزان واقعیت سنجی روایات آن و همچنین میزان انطباق و یا عدم انطباق آن با منابع تاریخی کلاسیک اسلامی، امری لازم است.

پریسا بهادرپور افزود: در این کتاب دیدگاه‌های تاریخ‌نگارانه فردوسی با رویکردهای نویسندگان کلاسیک اسلامی نسبت به تاریخ ساسانی از انوشیروان تا سقوط ساسانی (۴۲۲ تا ۶۵۱ م) مورد پژوهش قرار گرفته است.

نویسنده کتاب «رویکردهای تاریخ‌نگارانه فردوسی به تاریخ ساسانیان» تصریح کرد: در این پژوهش سعی نموده ام تا با مقایسه روایات شاهنامه درباره‌ی شاهان دوره‌ی مذکور، روشن شود که تا چه حد بین روایات شاهنامه و سایر منابع تاریخی کلاسیک اسلامی همگونی و ناهمگونی وجود دارد.

وی افزود: با توجه به از دست رفتن متون پهلوی و ترجمه‌های آن‌ها، شاهنامه فردوسی در پژوهش تاریخ و فرهنگ ایران باستان دارای اهمیتی استثنایی است.

در انتهای این آئین، با حضور نویسنده کتاب، دکتر شهرام جلیلیان استاد تاریخ دانشگاه شهید چمران اهواز و مدیر انتشارات گزارش تاریخ (به صورت ویدئو کنفرانس)، دکتر سیاوش جعفری استاد ادبیات دانشگاه پیام نور بوشهر و شاهنامه پژوه و سایر اساتید و مدعوین، کتاب «رویکردهای تاریخ‌نگارانه فردوسی به تاریخ ساسانیان» رونمایی شد.

کتاب «رویکردهای تاریخ‌نگارانه فردوسی به تاریخ ساسانیان (از خسرو انوشیروان تا یزدگرد سوم)» اثر پریسا بهادرپور در ۳۹۸ صفحه توسط انتشارات «گزارش تاریخ» در ۵۰۰ نسخه منتشر شده است.

کد خبر 58749
منبع خبر : خبرگزاری مهر

نظر شما

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

نظرات بینندگان

تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
در شهر
انتخابات 1400
سامانه تردد کشتی
سامانه تردد کشتی
سامانه خدمات درمانی
سامانه تردد کشتی
پربازدیدترین اخبار
پربحث ترین اخبار