یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - Sunday, 5 May 2024
تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
۲۰ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۰
خطرات استفاده از قرص برنج در فصل برداشت خرما
بوشهر- کارشناس بهداشت محیط و حرفه‌ای شبکه بهداشت و درمان تنگستان گفت: خطر استفاده غیرقانونی از قرص برنج و مسمومیت ناشی از آن سلامت کارگران و عموم جامعه را در فصل برداشت خرما تهدید می کند.

حمید زنده بودی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: هرساله با توجه به فصل برداشت خرما در استان، خطر استفاده غیرقانونی از قرص برنج و مسمومیت ناشی از آن سلامت کارگران و عموم جامعه را تهدید می‌کند.

کارشناس بهداشت محیط و حرفه‌ای شبکه بهداشت و درمان تنگستان افزود: استفاده از قرص برنج به هر صورتی توسط خرما داران و کشاورزان در انبارهای صنعتی خرما و سایر محصولات زراعی ممنوع بوده و باید از روش‌های ایمن نگهداری محصول، نظیر سردخانه و بهسازی محیط استفاده شود.

وی گفت: با تأکید بر اینکه قرص برنج هیچ‌گونه استفاده خانگی ندارد افزود: قرص برنج علاوه برجذب از طریق دستگاه گوارش، به علت ترکیب سریع با هوا و ایجاد گاز «فسفین» توانایی ایجاد مسمومیت از طریق استنشاقی را نیز دارد و حتی مصرف مقدار بسیار اندک آن موجب ایجاد مسمومیت بسیار شدید می‌شود.

وی اظهار داشت: استنشاق گاز متصاعد شده از قرص برنج سبب سوزش و التهاب بینی، دهان، حلق و مجاری هوایی، درد قفسه سینه، سرفه، تهوع، استفراغ، اسهال، درد عضلات، سردرد و سرگیجه و همچنین خطر مرگ فرد در مواجهه را به دنبال دارد.

وی ادامه داد: تماس قرص برنج یا گاز آن با پوست نیز منجر به تعریق، قرمزی و التهاب پوست می‌شود.

کارشناس بهداشت محیط و حرفه‌ای شبکه بهداشت و درمان تنگستان بابیان اینکه در صورت استنشاق گاز ناشی از قرص برنج حتی در صورت نداشتن علائم نیز باید به پزشک مراجعه نمود تصریح کرد: اگر قرص برنج و یا گاز آزادشده ناشی از آن با چشم و پوست تماس پیدا کند باید لباس‌های آلوده خود را به‌سرعت خارج کرده و ناحیه آلوده را به مدت حداقل ۱۰-۱۵ دقیقه با آب ولرم شستشو و در سریع‌ترین زمان به یک مرکز بهداشتی درمانی مراجعه کرد.

کد خبر 61962
منبع خبر : خبرگزاری مهر

نظر شما

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

نظرات بینندگان

تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
در شهر
انتخابات 1400
سامانه تردد کشتی
سامانه تردد کشتی
سامانه خدمات درمانی
سامانه تردد کشتی
پربازدیدترین اخبار
پربحث ترین اخبار