سه شنبه, ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - Tuesday, 7 May 2024
تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
۲۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۰
کارگاه شعر «آهنگ دیگر» در بوشهر برگزار شد
بوشهر- کارگاه شعر «آهنگ دیگر» با حضور و استقبال شاعران و ادب دوستان در حوزه هنری استان بوشهر برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، در این کارگاه «پدیدارشناسی و کارکرد آن» مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت.

دبیر کارگاه شعر آهنگ دیگر عصر سه شنبه در این کارگاه نخست با اشاره به «پیشینه مکتب ژنو» در ادبیات جهان گفت: مکتب ژنو در دهه ۱۹۵۰ بنا بر نظریات پدیدار شناختی «هوسرل» پی‌ریزی شد.

غلامرضا ابراهیمی افزود: این مکتب با آثار بزرگانی چون «ژرژپوله بلژیکی، ژان‌پی‌یر ریشار فرانسوی و ژان‌ژاک روسوی سویسی» به عرصه نقد ادبی روی نهاد.

وی عنوان کرد: پدیدارشناسی به‌جای پدیده‌های عینی و ابژه‌ها، پدیدارها و سوبژه‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهد، در واقع در پدیدارشناسی جهان و پدیده‌های بیرونی مدنظر نیست، بلکه نویسنده به خلق جهانی تازه و تجربه‌گرا که ساخته ذهن شاعرانه اوست، می‌پردازد.

وی اضافه کرد: با توجه به مکتب پدیدار شناسی، زندگی‌نامه نویسنده و محبوبیت و زمانه‌ای که در آن زندگی می‌کند، بی‌اهمیت و ارجاع «بیرون‌متنی» محسوب می‌شود، بلکه آنچه اهمیت دارد ارجاع «درون‌متنی» و آگاهی نویسنده بوده که بی تاریخ، یگانه و استعلایی است.

وی خاطرنشان کرد: از دیدگاه «هوسرل» ما همواره شاهد دو «مَن» با عنوان «شناسا» و «نویسا» هستیم؛ که با توجه به رهیافت‌های نشانه‌شناسی و معناشناسی، فهم نویسنده و شعور خواننده را به هم گره میزند.

شاعر و منتقد هم استانی اضافه کرد: در متن ادبی خواننده نمی‌تواند به پدیده‌های متن آن‌طور که هستند آگاه شود، اما می‌تواند با نشانه‌ها، پدیدارها و موتیف‌های متن آشنا گردد و صدای نویسنده را بشنود.

ابراهیمی با اشاره به «کارکرد نظریه پدیدار شناسی» گفت: در پدیدارشناسی مجموعه‌ای از دال‌های زبانی و غیر زبانی ما را به سوی مدلول‌ها رهنمون می‌سازند؛ خواننده از راه نشانه‌شناسی، به ساحت گسترده معنا راه پیدا می‌کند.

دبیر کارگاه شعر آهنگ دیگر اضافه کرد: تفاوت عمده پدیدارشناسی نوین» با «پدیدار شناسی سنتی» در این است که در پدیدارشناسی نوین، از ظاهر پدیده‌ها به درون آن‌ها راه نمی‌جوییم، اما در سنتی و عرفانی خواننده ظاهر را آئینه نمای حقیقت باطن دانسته و از دریچه بیرون به واقعیت برون نظر افکنده و به ادراک و التذاذ معنا می‌رسیم.

در بخش دوم این نشست، بعد از معرفی منابع آموزشی از شعر ایران و جهان و استان بوشهر به نقد و تحلیل غزلی نوکلاسیک اثر «سکینه ماحوزی» از اهرم تنگستان پرداخته شد که در کنار روایت مندی، زبان صمیمی و عاطفه غنی، از عدم فرم و ساختار، عینیت‌گرایی و وحدت اندام وار در متن اشاره شد.

در پایان کارگاه هر یک از شاعران هم استانی «بهرادباغبانی‌نیک، سجاد ندومی، یوسف جمالی، محمد ابراهیمی، ریحانه فیروزی و اسماً سادات رنجبریان» آخرین اشعار خود را در حوزه کلاسیک، نو و گویشی قرائت کردند و در مورد آنان به تحلیل و بررسی نشستند.

کد خبر 61995
منبع خبر : خبرگزاری مهر

نظر شما

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

نظرات بینندگان

تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
در شهر
انتخابات 1400
سامانه تردد کشتی
سامانه تردد کشتی
سامانه خدمات درمانی
سامانه تردد کشتی
پربازدیدترین اخبار
پربحث ترین اخبار