شنبه, ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - Saturday, 20 April 2024
تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۹:۳۸
خارگ محروم حتی در مطالبه استاندار

بخشی از مطالبات استاندار استان بوشهر به روایت خبرگزاری ایرنا

اسحاق جهانگیری صبح دوشنبه در راس هیاتی شامل وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، سرپرست وزارت جهاد کشاورزی و معاون وزیر نیرو  به استان بوشهر سفر کرد.

افتتاح دهمین نمایشگاه سراسری صنایع دستی و جشنواره گردشگری روستایی استان بوشهر، نخستین موزه موسیقی سنتی جنوب کشور و شرکت و سخنرانی در نشست نشست مشترک شورای اداری و اقتصاد مقاومتی استان بوشهر از دیگر برنامه‌های سفر یکروزه معاون اول رئیس جمهوری به استان بوشهر بود.

در ادامه بخش هایی از سخنان استاندار بوشهر در نشست پایانی سفر جهانگیری را به نقل از ایرنا می خوانید:

☆در ارتباط با توسعه راه‏‌های استان بوشهر انتظار داریم با توجه به ظرفیت این استان در حوزه نفت و گاز و بویژه تامین ۷۱ درصد گاز کشور در موضوع تامین قیر نگاه ویژه‎ای به آن شود.

☆استان بوشهر با ۶ میلیون اصله نخل ۱۵ درصد تولید خرمای  کشور و بالای ۲۱ هزار تن میگوی پرورشی کشور را تولید می‌کند علاوه براین ۳۴ هزار هکتار اراضی مستعد پرورش آبزیان دارد.

☆در بخش دریایی و بندری ۱۱ گمرک بزرگ و کوچک دارد که می‌تواند ظرفیت بزرگی برای توسعه کشور باشد.

☆در کنار ظرفیت‎های عظیم گازی پارس جنوبی، پارس شمالی نیز به وسعت ۱۶ هزار هکتار وجود دارد که میدان مشترک نیست و به همین دلیل هنوز برنامه‎‏ای برای بهره‎برداری از آن اجرایی نشده‌است.

☆براساس مزیت‌ها حوزه‌های اولویت دار استان بوشهر صنایع دریایی، نفت، گاز، پتروشیمی (با تاکید بر صنایع پایین دستی)، شیلات، کشاورزی، تجارت خارجی، گردشگری و توسعه کسب و کار است.

☆در استان بوشهر عملیات اجرایی پنج سد آغاز شده‌است که برای  تسریع در روند اجرای آنها درخواست ویژه داریم.

☆ در حوزه ورزش با نگاه ویژه به تکمیل پروژه‎های نیمه تمام سرانه ورزشی استان اکنون ۱.۱۶ سانتیمتر است که ۱۶ سانت آن در طول این ۲ سال محقق شده‌است.

☆در موضوع آب شیرین‌کن‌ها نیز اقدام‎های خوبی در استان بوشهر صورت گرفته‌است که پس از ۴۰ سال بخشی از محلات جنوبی شهر بوشهر با ۳۰ هزار نفر جمعیت از جیره‌بندی خارج شده‌است.

☆سه منطقه دیگر بوشهر با جمعیت ۳۶ هزار نفر تا ۲ ماه آینده از جیره‎بندی آب خارج خواهد شد.

☆ در حوزه روستایی ۶ آب شیرین کن با ظرفیت ۴۳ هزار مترمکعب در دست اجرا است و حدود ۶۰۰ کیلومتر شبکه آبرسانی روستایی این استان در ۲ سال گذشته بازسازی شده‌است.

☆از سال گذشته نیز تاکنون ۱۳۰ میلیارد تومان در حوزه فاضلاب شهر بوشهر (منهای جنوب بوشهر) با ۴۰ کیلومتر به عنوان سخت ترین بخشی که باید به صورت دستی کار می‎شد اکنون توسط ۶ پیمانکار در دست احداث است و پیش‎بینی شده تا پایان دهه فجر امسال به اتمام برسد.

☆در حوزه خانه‎های بهداشت تا قبل سال ۹۶، ۱۰۵ خانه در استان بوشهر وجود داشت که اکنون به ۱۵۵ خانه بهداشت افزایش یافته‌است.

☆شمار مراکز خدمات جامع سلامت تا پایان سال ۹۶ در استان بوشهر ۸۴ مرکز بود که اکنون شمار آن  به ۱۰۲ مرکز رسیده‌است.

☆ بیمارستان ۱۰۱ تختخوابی به عنوان اورژانس هسته‎ای در دست تکمیل شدن است تا براساس برنامه زمانبندی مورد بهره‎برداری قرار گیرد.

☆ دانشکده پزشکی و دندان‏پزشکی استان بوشهر نیز تا دهه فجر مهیای بهره‌‏بردای خواهد شد.

☆در حوزه گلخانه‎ها نیز تا پایان سال ۹۵ در این استان ۱۲۴ هکتار گلخانه وجود داشت که تا پایان سال گذشته به ۳۰۲ هکتار افزایش یافت و امروز نیز ۷۸ هکتار کشت گلخانه‎ای در استان بوشهر مورد بهره‌‏برداری قرار گرفت.

☆در حوزه آبیاری نوین نیز میانگین برنامه پنجم یکهزار و ۵۰۰ هکتار است که در این ۲ سال هفت هزار و ۵۵۷ هکتار در استان بوشهر اجرایی شده و تا پایان سال نیز ۵ تا ۶ هزار هکتار دیگر اجرا می‏‎شود.

☆ در موضوع آبخیزداری استان بوشهر نیازمند نگاه ویژه است زیرا آب‏‌های آن وارد دریا می‌‏شود که همین آب باید از دریا بازگردانی و با هزینه هر مترمکعب حدود ۲۰۰ هزار ریال شیرین‎سازی شود.

☆ استان بوشهر ۲۰ دشت ممنوعه دارد که اقدام‌‏های حمایتی زمینه احیای آنها و توسعه کشاورزی استان بوشهر فراهم خواهد شد.

☆ در سفر سال گذشته رئیس جمهوری به استان بوشهر برای سد خایز اعتبار ۶۰ میلیارد تومانی گذاشته شد ولی اوراق است و اگر نقدینگی وجود ندارد حداقل در حوزه تخصیص و تامین اعتبار کمک بیشتری صورت گیرد.

☆در سال گذشته باید برای ۲ سد در استان بوشهر تامین نقدینگی می‌شد که ۸۴ میلیارد تومان تامین و با دستور معاون اول رئیس جمهوری فاینانس آن انجام شد و یکی از این سدها در دست احداث است.

☆ برای دومین سد نیز انتظار داریم وزارت امور خارجه و وزارت نیرو کمک کنند با طرف خارجی فاینانس شود تا به اجرای سد ۱۵۵ میلیون مترمکعبی دشت پلنگ کمک شود.

☆ یکی از پروژه‎های اقتصاد مقاومتی استان بوشهر طرح نخلستان است که با تخصیص اعتبارت از صندوق توسعه ملی، وزارت جهاد کشاورزی نیازمند توجه است.

☆ اگر می‎خواهیم کشاورزی استان بوشهر توسعه یابد و ارزش افزوده بیشتری برای آن ایجاد شود کار بزرگ جهاد کشاورزی در این استان نیازمند حمایت جدی دولت است.

☆در زمینه تخصیص اعتبار شهرهای دارای تنش آبی نیز انتظار داریم دولت تخصیص ویژه‎ای داشته باشد.

کد خبر 77

نظر شما

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

نظرات بینندگان

تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
در شهر
انتخابات 1400
سامانه تردد کشتی
سامانه تردد کشتی
سامانه خدمات درمانی
سامانه تردد کشتی
پربازدیدترین اخبار
پربحث ترین اخبار