دوشنبه, ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - Monday, 20 May 2024
تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
۱۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۰
انتشار مقاله واکسن ایرانی مبتنی بر «mRNA» در یک نشریه تخصصی
مقاله واکسن ایرانی بر پایه mRNA، در نشریه تخصصی Vaccines Q۱ on Drug Discovery پذیرفته و در ۱۹ شهریورماه سال جاری منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی و فناوری، به دنبال شیوع پاندمی کرونا و نیاز مبرم کشور به واکسیناسیون عمومی علیه ویروس کووید، مطالعه روی واکسن mRNA با پلتفرمی مشابه نمونه خارجی، در دستور کار یک تیم پژوهشی قرار گرفت.

به دنبال آغاز مطالعات از اردیبهشت سال ۱۳۹۹، در اواسط تابستان، فناوری سنتز mRNA مربوطه، منطبق با استانداردهای تعیین شده در مطالعات پیشین، تکمیل و کارایی مولکول حاصله در ایجاد پاسخ ایمنی در موش مورد تایید قرار گرفت.

به صورت موازی، طراحی و ساخت نانوذرات لپیدی به عنوان حامل مولکول های mRNA انجام گرفته، عدم سمیت، کارایی بالا در محصورسازی و تحویل mRNA به سلول های هدف، ارزیابی و تایید شد.

با نهایی شدن سازه به دست آمده، فاز مطالعات حیوانی بر روی موش و میمون رزوس با تکیه بر امکان سنجی و اثبات مفاهیم (Proof of Concept) آغاز و علیرغم تمامی کمبودها، دشواری در واردات مواد اولیه و غیره در اواسط اسفندماه ۱۳۹۹ تکمیل شد.

اولین گزارش موفقیت آمیز

مقاله حاصل از این تلاش به عنوان اولین مقاله بین المللی ایران در زمینه طراحی و تولید واکسن علیه کووید۱۹و همچنین اولین گزارش موفقیت آمیز از دستیابی کشور به فناوری واکسن های بر پایه mRNA، در نشریه تخصصی Vaccines (Q۱ on Drug Discovery) پذیرفته و در ۱۹ شهریورماه سال جاری منتشر شد.

اگرچه به دلیل تحریم، راه اندازی خط تولید محصول و تکمیل فاز پیش بالینی با وقفه مواجه شد، دست‌یابی پژوهشگران ایرانی به فناوری واکسن های مبتنی بر mRNA، افق روشنی را برای طراحی و عرضه نسل نوینی از داروها به منظور پیشگیری و درمان طیف وسیعی از بیماری ها شامل سرطان، اختلالات خودایمنی، ایدز و سایر عفونت های ویروسی، ترسیم می کند.

کد خبر 36095
منبع خبر : خبرگزاری مهر

نظر شما

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

نظرات بینندگان

تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
در شهر
انتخابات 1400
سامانه تردد کشتی
سامانه تردد کشتی
سامانه خدمات درمانی
سامانه تردد کشتی
پربازدیدترین اخبار
پربحث ترین اخبار