شنبه, ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - Saturday, 4 May 2024
تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۳
شفافیت و پاسخگویی مولفه‌های محوری شوراها

خارگ- پاسخگویی و شفافیت می‌تواند عملکرد شوراها را در راستای مصالح مردم و پیشرفت و تعالی شهرها و روستاها اصلاح کند.

به گزارش خبرگزاری خارگ آنلاین: طبق قانون اساسی شورای اسلامی به عنوان نهادی سیاسی و مدنی شناخته می‌شود. این نهاد مدنی که هم در حکومت دخیل و هم در دل جامعه جایی دارد یکی از سرمایه‌های اجتماعی فرهنگی در جامعه است.

شورای اسلامی به عنوان نهاد تصمیم گیری و ناظر بر عملکرد شهرداری‌ها و دهیاری‌ها تأثیر بس فراوان بر مدیریت شهر و روستا داشته و این کار با انتخاب شهردار و نظارت بر عملکرد شهرداری و دهیاری همچنین تصویب قوانین و مقررات صورت می‌گیرد.

اصلاح مدیریت شهری و پیشرفت و توسعه تنها از طریق دو مؤلفه اساسی که در همه جوامع پیشرفته و کشورهای توسعه یافته از هدر رفت منابع و زمان جلوگیری می‌کند شکل می‌گیرد که شامل مؤلفه‌های محوری پاسخگویی و شفافیت است و می‌تواند عملکرد شوراها را در راستای مصالح مردم و پیشرفت و تعالی شهرها و روستاها اصلاح کند.

به تعبیری نمی‌توانیم در پی توسعه باشیم اما مسلح به شفافیت و تسلیم پاسخگویی نباشیم. پاسخگویی جایگاه بسیار بالا در حکمرانی صحیح دارد و در واقع پاسخگویی مسئولان و منتخبان مردم نسبت به عملکرد خود منشأ دینی دارد. این مهم می‌تواند زمینه ساز مصونیت جامعه از آفات و آسیب‌های ناشی از عدم پاسخگویی باشد.

پاسخگویی در شورای اسلامی باید همیشگی و مستمر باشد تا حقوق شهروندی رعایت شود و مردم به عنوان ولی نعمت در نظام اسلامی بتوانند هر کجا که شورا از مسیر منطقی پیشرفت و توسعه شهری خارج شد با ارائه نقد و پیشنهاد به اصلاح رویه و روندهای اشتباه کمک کنند پاسخگویی در شورای اسلامی باید همیشگی و مستمر باشد تا حقوق شهروندی رعایت شود و مردم به عنوان ولی نعمت در نظام اسلامی بتوانند هر کجا که شورا از مسیر منطقی پیشرفت و توسعه شهری خارج شد با ارائه نقد و پیشنهاد به اصلاح رویه و روندهای اشتباه کمک کنند.

بعد دیگری که هم در عرصه نظری و آکادمیک و هم در حوزه عملیاتی و اجرایی و کارکردی اعمال یا اهمال از آن به تضعیف یا تقویت مسیر توسعه و تسهیل اداره شهرهای بزرگ و کوچک منجر می‌شود شفافیت است؛ شفافیتی که به‌صورت فرآیندی قاعده‌مند و ساختارمند تعریف می‌شود و اعمال آن بر روندها و رویدادها از ضرورت‌های اجتناب‌ناپذیری است که در مقابله با فساد سازمان‌یافته اهمیت فراوانی دارد.

می‌توان این‌گونه تعبیر کرد که شفافیت، سنگ بنا و پایه و اساس آنچه به‌عنوان مدیریت شیشه‌ای خوانده می‌شود نیز به شمار می‌آید، بنابراین در حوزه اداره شهرها «شفافیت فرآیندی» از چنان ضرورت و فوریتی برخوردار است که همگان باید با درک این ضرورت در راستای تحقق و نهادینه‌سازی هنجارهای آن گام‌های اساسی بردارند. اما اینکه سازوکار و مکانیزم اعمال و تحقق این شفافیت چگونه و با چه معیاری باید صورت بگیرد، از موضوعاتی است که با تکیه و تاکید بر قوانین فعلی و البته گذراندن و تصویب قوانین، آئین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های مکمل باید مسیر آن را هموار و تسهیل کرد.

شوراهای شهر به‌عنوان نهاد ناظر و مقنن و شهرداری‌ها به‌عنوان نهاد مجری و عملیاتی هر کدام در شفافیت در قانون‌گذاری و فرآیندها و پاسخگویی اقدامات و سیاست‌ها وظایفی را بر عهده دارند که در قانون دیده شده و البته نیازمند تصویب مصوبه‌های تکمیلی هم هست، اما در این بستر نباید از نقش رسانه‌ها و افکار عمومی هم غفلت کرد که قطع به یقین در نظارت حداکثری و مقابله با فساد و احیاناً ناکارآمدی، حامی و همراه نهادهای نظارتی به‌طور عام و شوراها به‌صورتی خاص هستند.

این نکته را هم نباید فراموش کرد که شورای شهر به‌عنوان نهادی ناظر، قانون‌گذار و سیاست‌گذار که ریل حرکت بوروکراسی شهرداری را تعیین می‌کند، با استقلال خود و استعلای جایگاهش در راستای شفافیت بیشتر باید نظارت فرآیندی و ساختارمندی را بر مدیریت اعمال کند.

محور نظارت شورا بر شهردار و شهرداری، قانون است، هر چند قوانین فعلی و ساختار موجود نظارت شورا بر شهرداری‌ها را با دشواری و پیچیدگی‌هایی مواجه ساخته است، اما همین قوانین موجود هم قابلیت‌ها و پتانسیل‌های فراوانی برای تعمیق و گسترش نظارت بر زوایای مختلف سازمان عریض و طویل شهرداری دارد که در دوره‌های گذشته هم اگر شورا به این قوانین وقعی می‌نهاد، شاهد اخبار فساد و بازداشت اعضای شورای شهر و مدیران شهری منتخب شورای شهری‌ها نبودیم.

لازم به ذکر است خبرگزاری مهر با همکاری جنبش «ازما» چالش شفافیت کاندیداهای شورای شهر را راه اندازی کرده است و با اجرای این چالش رأی دهندگان می‌توانند با آگاهی بیشتر نسبت به انتخاب اعضای شورای شهر و روستا اقدام کنند.

کد خبر 25029

نظر شما

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

نظرات بینندگان

تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
در شهر
انتخابات 1400
سامانه تردد کشتی
سامانه تردد کشتی
سامانه خدمات درمانی
سامانه تردد کشتی
پربازدیدترین اخبار
پربحث ترین اخبار