دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - Monday, 6 May 2024
تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
۱ تیر ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۰
امام رضا (ع) حفظ کرامت همه انسان ها را مدنظر قرار می داد
گناوه- امام جمعه گناوه گفت: در سیره امام رضا (ع) انسان‌ها ازنظرحقوق جامعه و رعایت شرف انسانی نسبت به هم برتری ندارند و مراعات کرامات انسانی نسبت به پیروان همه ادیان را مدنظر قرار می دادند.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام سید عبدالهادی رکنی حسینی صبح سه شنبه در نشست مجازی شناخت سیره رضوی با موضوع «کرامت انسانی در سیره رضوی» اظهار داشت: اجر نهادن به حقوق انسانی از دیرباز مورد توجه اندیشمندان و عالمان در فرهنگ‌های مختلف بوده است، از این رو امروزه همگی بر اصل عدم تبعیض و برابری انسان‌ها توافق دارند.

امام جمعه گناوه افزود: آیات و روایات اسلامی در این زمینه بر کرامت و حفظ جایگاه انسانی به دور از هر گونه تبعیض تاکید می‌کند چنان که در قرآن کریم آمده است «یَا أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاکُمْ مِنْ ذَکَرٍ وَأُنْثَیٰ وَجَعَلْنَاکُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا ۚ إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ» «ای مردم، ما همه شما را نخست از مرد و زنی آفریدیم و آن گاه گروه‌های بسیار و فرق مختلف گردانیدیم تا یکدیگر را بشناسید، همانا برترین شما نزد خدا با پرهیزکارترین شمایند».

وی گفت: حضرت امام رضا (ع) بر این باور بودند که انسان‌ها بندگان خدا هستند و منشأ کمال الهی ایشان ارتباط با خداوند و دست یابی به فضیلت‌های انسانی است و ملاک برتری افراد بر یکدیگر نه رنگ، نژاد و سرمایه و جایگاه اجتماعی بلکه ارتباط با خداوند است.

وی با اشاره به اینکه اخلاق و مهرورزی از امور اساسی است که می‌تواند مبنای همه رفتارهای اجتماعی مطلوب محسوب شود اضافه کرد: از این جهت دین اسلام مهرورزی و مراعات اخلاق با مردم را سرلوحه دستورات خود قرار داده و افراد را به آن دعوت کرده است بلکه برترین رهبران دینی اسلام بیشترین مهرورزی‌ها را در جامعه نسبت به انسان و کرامت انسانی داشته‌اند به گونه‌ای که خداوند پیامبر (ص) را مخاطب قرار داده و فرموده است: ای پیامبر (ص) اگر تو در اخلاق خشن بودی مردم از اطراف تو پراکنده می‌شدند.

حجت الاسلام رکنی حسینی ادامه داد: حضرت امام رضا (ع) نیز در اخلاق همچون جد بزرگوار خویش، رسول خدا (ص) بودند از همین رو امام رضا (ع) با مردم ارتباط نزدیک برقرار کرده و با آنها انس می‌گرفتند و منزل ایشان محل رفت و آمد مردم بود و اقشار مختلف با ایشان هم سخن می‌شدند و بر اساس شهادت تاریخ امام (ع) هیچگاه کسی را به دیده تحقیر مورد خطاب قرار نداده و محبت خود را از اطرافیان دریغ نمی‌داشتند.

وی تصریح کرد: وجود مبارک امام رضا (ع) و چهره گشاده آن حضرت و متانت و مهربانی که از ایشان در تاریخ به فراوانی یاد شده است و این متانت ایشان و تکریم و مهربانی با انسان‌ها باعث شده بود که مردم بدون مشکل و واسطه آن حضرت را پناه خود می‌دانستند و مشکلات خود را با امام رئوف در میان می‌گذاشتند.

وی با اشاره به اینکه امام رضا (ع) مهربانی و محبت با مردم را نیمی از عقل معرفی فرموده‌اند اضافه کرد: اهمیت رأفت و مهربانی و تکریم با مردم و عشق و محبت نسبت به مردم در زیارتنامه آن حضرت نیز مورد توجه قرار گرفته است و در زیارتنامه آن حضرت اینگونه به ایشان سلام می‌دهیم «سلام بر امام مهربانی ها».

امام جمعه گناوه یادآور شد: مطابق سیره حضرت امام رضا (ع) انسان‌ها از نظر حقوق جامعه و رعایت شرف انسانی نسبت به هم برتری ندارند و امام (ع) مراعات کرامات انسانی نسبت به پیروان نه تنها دین اسلام بلکه ادیان و فرق مختلف را مدنظر قرار داده و رفتار آن حضرت با آنها عاقلانه، عادلانه و مبتنی بر انصاف، انسانیت و مهرورزی بوده است.

وی خاطرنشان کرد: با مطالعه در سیره حضرت امام رضا (ع) مشاهده می‌شود که آن حضرت همه انسان‌ها را با دیده محبت و رأفت و کرامت انسانی می‌دیدند و برای ایشان مسلمان و غیر مسلمان در این جهت فرقی نمی‌کند.

امام جمعه گناوه با بیان روایاتی از تواضع امام رضا (ع) اضافه کرد: یکی از ویژگی‌های امام رضا (ع) و سیره رضوی اصل تواضع است و امام رضا (ع) با مردم بسیار متواضع بود و متواضعانه رفتار می‌کرد.

وی گفت: تکریم انسانیت در سیره آن حضرت موج می‌زند و در سیره آن حضرت نقل شده است که ایشان هیچ گاه پای خود را پیش کسانی که در محضر آن حضرت بودند دراز نمی‌کرد و نسبت به انسان‌هایی که در محضر آن حضرت مشرف بودند تکریم می‌کرد و و همچنین در برابر کسی که روبروی آن حضرت نشسته بود تکیه نمی‌کرد و هرگز قهقهه نمی‌زد و خنده آن حضرت تبسم بود.

حجت الاسلام رکنی حسینی ادامه داد: نیکو سخن گفتن از دیگر ویژگی‌هایی است که در سیره امام رضا (ع) نقل شده است و آن حضرت نیکو سخن می‌گفتند و هیچگاه دیده نشد که با سخن خود بر کسی جفا کند، آن حضرت سخن کسی را قطع نمی‌کرد تا فرد از گفتار خود فارغ می‌شد.

وی گفت: اصل عدم رد محتاج و کمک و دستگیری دیگران در نیازهای اقتصادی و غیر اقتصادی از ویژگی‌های در سیره آن حضرت در حفظ کرامت انسانی است و و در سیره امام رضا دیده نشده که شخصی که درخواست کمک می‌کند و محتاج و نیازمند بوده باشد امام او را رد کرده باشد.

امام جمعه گناوه ادامه داد: حفظ حقوق همسایگان یکی از مهمترین بایسته‌های اخلاقی یک مسلمان است و احترام به همسایگان از ویژگی‌های سیره امام رضا (ع) است که در سیره آن حضرت موج می‌زند.

حجت الاسلام رکنی حسینی گفت: باید بکوشیم تا سیره و روش فردی، اجتماعی و اخلاقی حضرت امام رضا (ع) را در زندگی خود جاری کنیم و پیروان شایسته ای برای آن حضرت باشیم.

نشست مجازی شناخت سیره رضوی با موضوع «آزاداندیشی در سیره رضوی» و «کرامت انسانی در سیره رضوی» با همت حوزه علمیه الزهرا (س) و دانشگاه پیام نور گناوه به مناسبت میلاد باسعادت حضرت امام رضا (ع) و دهه کرامت برگزار شد.

کد خبر 26920
منبع خبر : خبرگزاری مهر

نظر شما

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

نظرات بینندگان

تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
در شهر
انتخابات 1400
سامانه تردد کشتی
سامانه تردد کشتی
سامانه خدمات درمانی
سامانه تردد کشتی
پربازدیدترین اخبار
پربحث ترین اخبار